Citroen Jumper

Jakie są wymiary, dane techniczne, spalanie oraz ceny Citroen Jumper

Citroen Jumper to spory samochód dostawczo-osobowy z klasy VANów i aut dostawczych segmentu E. Na rynku obecny jest już od ponad ćwierć wieku i ma liczne modele bliźniacze, a także sukcesy w plebiscytach motoryzacyjnych. Odkąd pojawił się po raz pierwszy wyszedł jedynie w dwóch generacjach, lecz liczne liftingi sprawiają, że wciąż idzie z duchem czasu.

Citroen Jumper – historia modelu

Citroen Jumper został zaprezentowany w 1994 roku wraz ze swoimi bliźniaczymi modelami, czyli Fiatem Ducato oraz Peugeotem Boxerem. Prace nad nim trwały aż od 1987 roku, a udział w nich miał Giorgietto Giugiaro z Ital Design. Celem tak długiego projektowania była jak największa optymalizacja oporu aerodynamicznego, co pozytywnie wpływa na przyspieszenie oraz spalanie. Dzięki wysiłkom projektantów i inżynierów współczynnik oporu powietrza w pierwszej generacji Jumpera wynosi jedynie Cx=0,35, co jak na spory samochód dostawczy jest bardzo dobrym wynikiem. Sukces tego samochodu potwierdziła wygrana w plebiscycie na Samochód Dostawczy roku 1995.

Atutem Jumpera I była duża możliwość dostosowania pojazdu do własnych potrzeb. Dostępny był on, jako 3, lub 4-drzwiowy VAN, pick-up, bus czy też podwozie do zabudowy z 2, lub 4-drzwiową kabiną. Dzięki temu firma mogła dobrać Jumpera skrojonego pod zakres swojego działania. Niezależnie czy była to branża budowlana, zajmująca się przewozem produktów w niskiej temperaturze, czy transportowa. Kolejnym atutem były 3 dostępne długości i aż cztery różne wysokości.

Citroen w 2002 roku przeprowadził lifting, który przyniósł sporą zmianę w zakresie jednostek napędowych i można było zakupić Jumpera nawet z jednostką korzystają z gazu CNG, lub LPG.

Jumper drugiej generacji pojawił się w 2006 roku i część z modeli jest produkowana w Gliwicach. Zrezygnowano w niej z jednostek benzynowych, a do rodziny aut bliźniaczych dołączył Ram ProMaster w 2013 roku i Opel Movano w roku 2021. Jumper II może pochwalić się jeszcze niższym oporem aerodynamicznym, którego współczynnik wynosi zaledwie Cx=0,31. Dostępne są aż cztery długości, trzy wysokości, trzy różne rozstawy osi, sześć wariantów pojemności i cztery wersję z różną dopuszczalną masą całkowitą, która może wynosić do 4 ton. Lifting w 2014 roku był dość gruntowny, lecz nie jest oficjalnie trzecią generacją tego modelu i tę nazwę stosuje się nieoficjalnie.

Citroen Jumper – dane techniczne i wymiary

Jumper pierwszej generacji mierzył kolejno 4749, 5099 i 5599 mm, a także miał rozstaw osi wynoszący 2850, 3200, lub 3700 mm w zależności od wyboru jednej z trzech długości. Dostępne wysokości to kolejno 2150, 2470, 2725 oraz 2860 mm, a szerokość wynosi 2024 mm.

Citroen Jumper wymiary

Druga generacja może być jeszcze dłuższa od poprzednika, gdyż cztery długości to kolejno 4963, 5413, 5998 i 6363 mm, a rozstawy osi mierzą 3000, 3450 i 4035 mm. Trzy dostępne wysokości sięgają 2254, 2524 oraz 2764 milimetrów, a szerokość wynosi 2050 milimetrów.  Trzecia generacja ma te same wymiary, co druga.

Citroen Jumper – gama silników i napęd

Jumper pierwszej generacji miał jeden silnik benzynowy o pojemności 2 litrów i mocy wynoszącej 109KM. Po liftingu pojemność pozostała bez zmian, a moc wynosiła 110KM w wypadku czystej wersji i tej napędzanej LPG. Wersja napędzana CNG generuje za to 87KM. Dostępna jest cała gama diesli o pojemnościach 1.9, 2.0, 2.5, 2.8 litra, a ich moc wynosi od 68 do 127 KM. Po liftingu w gamie pozostały jedynie jednostki 2.0 oraz 2.8, a dodatkowo dodano silnik o pojemności 2.2 litra. Dostępne warianty mają kolejno 84, 101, 127 i 146 koni mechanicznych, których ilość rośnie wraz z pojemnością.

Jumpery drugiej generacji korzystają jedynie z Diesli o pojemności 2.2 i 3.0 litra, których moc mieści się w zakresie 100-160 koni mechanicznych. W trzeciej generacji dostępne są jednostki 2.0 HDi o mocy 110, 130, lub 160 KM, a także 2.2 Blue HDi o mocy 120, 140 lub 165 KM.

Citroen Jumper – ceny samochodów używanych

Samochody używane z pierwszej generacji raczej nie są częstym widokiem i dostępne modele rzadko kiedy są w stanie technicznym, który pozwoli na mało kosztowną eksploatacje. Jedynym sensownym wyborem na rynku aut wtórnych jest druga, bądź trzecia generacja Jumpera.

Druga generacja to zazwyczaj wydatek od 20 do 50 tysięcy złotych. Przy zmodyfikowanej trzeciej generacji trzeba już przygotować od 30 do nawet 90 tysięcy złotych.

Citroen Jumper – ceny nowych samochodów

Nowy Jumper w zależności od silnika, długości i rodzaju nadwozia kosztuje od 105 do nawet 150 tysięcy złotych. Dodatkowo dostępne są pakiety serwisowe, które pomagają w naprawie wadliwych części, a także zapewniają przeglądy.