Jakie są wymiary, dane techniczne, spalanie oraz ceny Ford Bronco
Samochody typu SUV najmocniej kojarzymy ze współczesną motoryzacją – pojazdy o wyjątkowej aparycji, które charakterystyczny wygląd i dobre osiągi łączą z ciągotami terenowymi, choć oczywiście nie wszystkie SUV-y są do tego stworzone. Nie oznacza to jednak, że wcześniej o takich autach nikt ni słyszał. Ich klasyfikacja była jednak dyskusyjna i często o tego typu wozach mówiła się po prostu jak o terenówkach. Patrząc jednak z perspektywy czasu, jednym z pierwszych udanych SUV-ów w historii motoryzacji był legendarny już Ford Bronco.
Ford Bronco – historia modelu
Niektórzy z was mogą się zastanawiać, dlaczego Ford Bronco jest nazywany SUV-em, a nie po prostu samochodem terenowym. Jest to naprawdę dobre pytanie, choć odpowiedź na nie nie należy do najtrudniejszych. Wszystko bowiem rozbija się o sytuację na ówczesnym rynku. W latach 60. samochody typowo terenowe były przeznaczone do zadań specjalistycznych. Oczywiście Jeep zaczął już wtedy swoją ekspansję na drogi publiczne, lecz nadal terenówki kojarzone były raczej z wojskiem. Ford zmienił zasady gry, tworząc auto terenowe niewielkich rozmiarów, które posiadało w sobie cechy zwykłego samochodu cywilnego. Wypisz, wymaluj definicja SUV-a.
Pierwszy Bronco był niezwykle kompaktowym modelem – zaledwie 3848 mm długości i 1740 mm szerokości to gabaryty, które w tamtych czasach trochę dyskwalifikowały ten samochód z bycia terenówką. W połączeniu z potężnymi silnikami, na czele z 4.9 V8, auto mogło się jednak pochwalić świetnymi osiągami, co na dobre usankcjonowało jego klasyfikację właśnie jako SUV-a.
Pierwsze wcielenia Forda Bronco było produkowane w latach 1966-1977. Po nim nastąpiła era niezwykle specyficznego Bronco II, który nadal był tak kanciasty, jak tylko mógł, lecz przy okazji posiadał charakterystyczne szyby w segmencie załadunkowym oraz o wiele większe rozmiary – 4580 mm długości, aż 2014 mm szerokości oraz 1918 mm wysokości. Mimo to przyjęło się już, że Bronco jest SUV-em. Koniec, kropka.
Te niezwykle ciekawa konstrukcja oficjalnie była produkowana przez jedynie trzy lata. W 1979 roku bowiem do sprzedaży trafiła bowiem trzecia generacja Forda Bronco, która równie dobrze mogła być jednak zwykłym liftingiem. Choć warto wspomnieć o takich zmianach, jak nowe wnętrze, trudno jest się rozwodzić nad czymś więcej.
Projekt auta, który powstał przy okazji tworzenia drugiej generacji Bronco, przetrwał ten naprawdę wszystkie kolejne wcielenia. Choć porównując Bronco II i Bronco V trudno jest nie dojrzeć pewnych różnic, tak widać, że pewne pierwotne założenia były nadal wykorzystywane. To było jednym z powodów, przez które wraz z końcem 1996 roku zadecydowano o zakończeniu produkcji Bronco – w tamtym momencie był to samochód po prostu przestarzały. W gamie amerykańskiego producenta został on zastąpiony przez model Explorer.
Nie jest to jednak koniec nazwy Bronco. W 2020 roku zaprezentowano zupełnie nowe wcielenie Forda Bronco. Choć oficjalnie zalicza się on już jako samochód terenowy, tak mimo wszystko można go również klasyfikować jako SUV-a... Cabrio. Nowy Bronco ma demontowany dach, co jest naprawdę unikalną właściwością jak na samochody tego typu. Te właściwość w połączeniu z hołdem do poprzednich generacji sprawia, że nowy Bronco jest pojazdem absolutnie wyjątkowym, który ma ponoć w przyszłości trafić do Europy.
Ford Bronco – dane techniczne i wymiary
W zależności od tego, czy wybierzemy wersję 3-drzwiową czy 5-drzwiową, najnowszy Bronco znacznie zmieni swoje rozmiary. Wynoszą one dokładnie 4440 mm (3-drzwiowe) i 4811 mm (5-drzwiowe) długości, 1928 (3D) i 2014 mm (5D) szerokości oraz 1783 mm (3D) i 1814 mm (5D) wysokości. Bagażnik w zależności od wersji będzie również wynosić 668 lub 1008 litrów..
Ford Bronco – gama silnikowa
W najnowszym Bronco znajdziemy na ten moment dwie jednostki napędowe – 2.3-litrowy, turbodoładowany silnik R4 (cztery cylindry w rzędzie) o mocy 270 koni mechanicznych oraz 2,7-litrowy motor V6 biturbo o mocy aż 310 koni mechanicznych.
Ford Bronco – ceny
W Polsce jesteśmy w stanie znaleźć pojedyncze egzemplarze najnowszego Bronco sprowadzone zza Oceanu. Ich cena będzie wahać się w granicach 95-120 tysięcy złotych. Ceny starszych egzemplarzy będą zaś wynosić w zależności od stanu auta oraz roku produkcji od 20 do 70 tysięcy złotych, choć nie zdziwcie się, jeżeli znajdziecie także i droższe pojazdy.