Jakie są wymiary, dane techniczne, spalanie oraz ceny Ford C-Max
Minivany w teraźniejszej motoryzacji są gatunkiem na wymarciu. Z roku na rok jest ich coraz mniej, gdyż są sukcesywnie wypierane przez crossovery i SUVy, które szturmem podbiły rynek. Jedną z ofiar tych zmian jest Ford C-Max, czyli kompaktowy minivan produkowany przez amerykańską markę, który powstał z myślą o europejskim rynku z racji na to, że Stary Kontynent na początku XXI wieku pokochał minivany.
Ford C-Max – historia modelu
Po raz pierwszy o kompaktowym minivanie, jakim jest Ford C-Max świat usłyszał podczas genewskich targów motoryzacyjnych w 2003 roku. Wpierw auto pokazano jako Forda Focusa C-Max. Samochód powstał na bazie platformy Ford C1, z której skorzystała także Mazda Premacy, a także druga generacja Focusa, która światło dzienne ujrzała rok później.
Kompaktowy minivan był w momencie premiery również swoistą zapowiedzą tego, w jakiej stylistyce będzie stworzony Ford Focus II. W 2006 roku Ford przeprowadził facelifting modelu. Przy jego okazji zmieniono nazwę auta poprzez jej skrócenie. Z modelu zniknął człon Focus i kompaktowy minivan od 2006 roku sprzedawany był po prostu jako Ford C-Max. Oprócz tego przemodelowano przód i wygląd wnętrza nawiązując do stylu Kinetic Design. Nowe były także tylne lampy, które wykonano w technologii LED.
Druga i ostatnia generacja Forda C-Max została zaprezentowana podczas frankfurckich targów motoryzacyjnych w 2009 roku, czyli Frankfurt Motor Show 2009. Samochód ten w pełni zaadaptował już język stylistyczny Kinetic Design, z którego skorzystała wcześniej jedynie miejska Fiesta i crossover Kuga.
Druga generacja to przede wszystkim spora przestrzeń bagażowa oraz pasażerska, lecz obyło się bez konieczności projektowania ogromnego, napompowanego nadwozia charakterystycznego dla minivanów. Druga generacja nie była przeznaczona już wyłącznie na rynek europejski i trafiła również do Stanów Zjednoczonych. Nowością była także powiększona wersja Grand mająca rzucić rękawicę minivanom z Francji, które produkowało Renault oraz Citroen.
W 2014 roku doszło do faceliftingu modelu, który zmienił przede wszystkim kształt atrapy chłodnicy, a reflektory zyskały zintegrowane światła do jazdy dziennej. Lekkie zmiany dotknęły również tylnej klapy oraz konsoli środkowej, która zyskała 8-calowy ekran dotykowy umieszczony na jej szczycie.
W 2018 roku rozpoczęło się powolne wycofywanie modelu. Najpierw w kwietniu ogłoszono, że amerykańska fabryka w Wayne zakończy produkcję kompaktowego minivana, a w grudniu 2018 roku Ford ogłosił, że C-Max zniknie z linii montażowych również w europejskich zakładach w Walencji i Saarlouis, gdzie samochód skończono produkować w 2019 roku. Ford C-Max nie otrzymał żadnego bezpośredniego następcy.
Ford C-Max – dane techniczne i wymiary
Pierwsza generacja C-Maxa ma 4371 milimetrów długości, 1825 milimetrów szerokości, a wysokość sięga 1588 milimetrów. Rozstaw osi nie jest ogromny i mierzy 2640 milimetrów. Masa własna jest względnie niewielka, gdyż wynosi od 1372 do 1527 kilogramów. Zbiornik paliwa pomieści od 53 do 55 litrów, a samochody otrzymały cztery na pięć gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP. Bagażnik ma pojemność 460 litrów, a po złożeniu tylnej kanapy można liczyć na nawet 1620 litrów.
Druga generacja nieznacznie się powiększyła, gdyż długość mierzy w niej 4380 mm, szerokość to 1828 mm, a wysokość sięga 1626 mm. Rozstaw osi dla podstawowej wersji wynosi 2648 mm. W przedłużonej wersji Grand model C-Max ma wymiary wynoszące 4520x1828x1684 mm w kolejności długość, szerokość, wysokość. Wydłużono również rozstaw osi, który w C-Maxie Grand mierzy 2788 mm. Zbiornik paliwa pomieści nawet 60 litrów paliwa, a w bagażniku można liczyć na pojemność od 432 do 1732 litrów.
Ford C-Max – gama silnikowa
Pod maską najnowszych C-Maxów znajdziemy całą paletę jednostek benzynowych o pojemnościach rzędu 1.0, 1.5 i 1.6 litra. Wysokoprężne silniki to jednostki 1.5 TDCi i 2.0 TDCi. Przed liftingiem drugiej generacji pod maską znajdowały się też benzynowe jednostki 1.6 Duratec i EcoBoost.
Ford C-Max – ceny używanych modeli
Rynek wtórny jest przepełniony Fordami C-Max. Za egzemplarze z pierwszej generacji zapłacimy co najmniej około pięciu tysięcy złotych. Najmłodsze modele potrafią jednak sporo przekroczyć cenę rzędu 20 tysięcy złotych. Za C-Maxa drugiej generacji zapłacimy minimum 10 tysięcy złotych. Roczniki do 2015, czyli przedliftowe kosztują nawet 50 tysięcy złotych. Ponad 30 tysięcy złotych zapłacimy za C-Maxa po liftingu. Najdrożej za kompaktowego minivana zapłacimy do 70 tysięcy złotych.