Ford Granada

Jakie są wymiary, dane techniczne, spalanie oraz ceny Ford Granada

Ford na tle innych amerykańskich producentów wyróżnia się tym, że z bardzo sporym zaangażowaniem podchodzi do rynku europejskiego. W ten sposób klienci na Starym Kontynencie już od wielu lat mogą liczyć na dedykowane dla nich modele. Jednym z nich w XX wieku był Ford Granada, czyli niegdyś flagowa limuzyna amerykańskiej marki w Europie oraz Republice Południowej Afryki.

Ford Granada – historia modelu

Po raz pierwszy Ford Granada powstał w 1972 roku. Był on następcą dla dotychczas produkowanych modeli, które różniły się gdyż niemiecki i brytyjski oddział marki pracowały w tamtym czasie oddzielnie. Granada weszła w rolę propozycji marki w klasie wyższej i produkowana była w niemieckiej fabryce w Kolonii oraz położonej w Anglii placówce mieszczącej się w dzielnicy Londynu Dagenham.

Samochody oferowane były jako 2-, bądź 4-drzwiowy sedan, 2-drzwiowe coupe oraz 5-drzwiowe kombi. Wyróżniała go podłużna bryła auta z zaznaczonymi nadkolami, chromowaną obwódką grilla, a także prostokątnymi reflektorami. Z tyłu również znajdowały się chromowane elementy, a lampy miały podłużny, prostokątny kształt. Oprócz Granady Ford sprzedawał również model Consul, który był tańszą odmianą modelu Granada.

Druga generacja zadebiutowała pięć lat po premierze pierwszej czyli w 1977 roku.. Odświeżona Granada skorzystała z nowej platformy podłogowej, która dość znacznie wydłużyła samochód, a kształty stały się znacznie bardziej ostre i smukłe. Z przodu znajdziemy dwukloszowe reflektory i sporą atrapę chłodnicy, Tylna część auta korzysta z podłużnych prostokątnych lamp, które sięgają aż do narożnika błotników. Model dobrze przyjął się w Europie, gdyż udało mu się zająć trzecie miejsce w prestiżowym plebiscycie na Europejski Samochód Roku 1978 roku, w którym Granada przegrała tylko z Porsche 928 i BMW serii 7 E23.

W drugiej generacji z oferty nadwoziowej zniknęło 2-drzwiowe coupe, a w 1981 roku doszło do faceliftingu. Nie zmienił on zbyt wiele, gdyż wizualnie doszło tylko do kosmetycznych poprawek, a ponadto poprawiono wyposażenie standardowo. Produkcję Granady drugiej generacji zakończono w 1985 roku. Wtedy też model wycofano z rynku Europy kontynentalnej, a jego następcą stał się Ford Scorpio.

Model Granada otrzymał jednak trzecią generację, która przeznaczona była na rynek w Wielkiej Brytanii. Samochód ten nie różnił się niczym od europejskiego modelu Scorpio i jedyną zmianą było pozostanie przy nazwie Granada. Auto otrzymało nowe kształty, które sprawiły, że granada stała się znacznie bardziej smukła, ale przy tym miała dość spore wymiary. Z oferty zniknęło kombi, które można było jednak dostać w europejskim modelu scorpio. Do gamy nadwoziowej dołączył za to 5-drzwiowy liftback. Granada zniknęła w 1994 roku. Jej następca był drugą generacją Forda Scorpio.

Ford Granada – dane techniczne i wymiary 

ford granada wymiary

Granada drugiej generacji ma od 4720 do 4824 milimetrów długości. Szerokość wynosi 1791 milimetrów, a wysokość sięga od 1416 do 1422 milimetrów. Rozstaw osi mierzy dokładnie 2769 mm. Pierwsza generacja jest nieco mniejsza. Jej długość to zaledwie 4572 mm. Szerokość mierzy tyle samo ile druga wersja modelu, a wysokość to zaledwie 1369 mm. Krótszy jest również rozstaw osi, który w Granadzie I wynosi 2718 mm.

Ford Granada – gama silnikowa

Pod maską Granady drugiej generacji można znaleźć całe mnóstwo jednostek benzynowych i dwa diesle. Silniki wysokoprężne to 2.1D o mocy 63 koni mechanicznych. Jednostka ta została zastąpiona przez silnik 2.5 D, który generuje 69 KM. Benzynowe jednostki mają pojemności wynoszące 1.6, 1.7, 2.0, 2.3, lub 2.8 litra. Mają naprawdę szeroki zakres mocy, gdyż najsłabsze dysponują 73, lub 75 KM. Mocniejsze silniki 2.0 mają 90, 101, lub 105 KM. Nieco większa opcja to jednostka 2.3, która generuje 107, 112, lub 114 KM. Największe silniki 2.8 do dyspozycji mają 132 lub 135 KM.

Ford Granada – ceny używanych modeli

Flagowa europejska limuzyna Forda jest praktycznie nie spotykana na rynku wtórnym. Dostępne są jedynie jej pojedyncze egzemplarze, które pochodzą z drugiej generacji modelu. Za taką Granadę zapłacimy około 25 tysięcy złotych.