Ford Maverick

Jakie są wymiary, dane techniczne, spalanie oraz ceny Ford Maverick

Amerykański Ford znany jest z tego, że przykłada sporą wagę do rynku europejskiego. Na Starym Kontynencie marka ta posiada swoje oddziały, a ponadto od kilkudziesięciu lat wyprodukowała wiele aut z przeznaczeniem właśnie na europejskie ulice. Nie jest to często spotykane wśród amerykańskich producentów. Jednym z aut zbudowanych właśnie z myślą o klientach z Europy, którzy mają zdecydowanie odmienne potrzeby niż ci amerykańscy był SUV Ford Maverick.

Ford Maverick – historia modelu

Prezentacja Mavericka miała miejsce w 1993 roku. Model powstał dlatego, że europejski oddział Forda zdecydował się na budowę rodzinnego SUVa, czyli auta do tej pory nie oferowanego przez amerykańską markę na Starym Kontynencie. W tym celu Ford zawarł współpracę z Nissanem. Jej owocem jest Ford Maverick, który jest bliźniaczą konstrukcją do Nissana Terrano. Nie jest to jednak pierwszy raz gdy użyto nazwy Maverick do nazwania auta Forda. Wcześniej jako Ford Maverick sprzedawany był model klasy średniej na przełomie lat 60. i 70. XX wieku, a także bliźniak Nissana Patrola IV przeznaczony na rynek australijski.

Europejski Maverick był 3-, lub 5-drzwiowym SUVem, który z Nissanem Terrano wspólne miał praktycznie wszystkie części poza oznaczeniami producenta oraz atrapą chłodnicy. Samochód produkowano w latach 1993-1999 w Barcelonie, gdzie mieściły się wtedy zakłady Nissan Iberica.

W połowie okresu produkcji doszło do faceliftingu modelu. Wtedy dokładnie w 1996 roku zmieniono pas przedni auta, gdzie pojawił się spory chromowany grill, a reflektory z prostokątnych zamieniono na okrągłe. Po odświeżeniu auto nie pozostało długo na rynku. Bliźniaczy Nissan Terraco był co prawda produkowany aż do 2006 roku, ale Ford w 1999 roku zdecydował się zakończyć współpracę i Maverick zniknął z europejskiego rynku.

Nazwa ta wróciła na Stary Kontynent już dwa lata później. Wtedy samochód był europejską wersją innego SUVa z segmentu C, a mianowicie Forda Escape. Samochód ten w niczym nie przypomina poprzednika i ma spore przednie reflektory wraz z niewielką atrapą chłodnicy pośrodku, a do tego typowy dla amerykańskich aut masywny, wyeksponowany przedni zderzak. Samochody te konstrukcyjnie mają wiele wspólnego z Mazdą Mariner, a także w USA sprzedawano jego luksusową wersję jako Mercury Mariner.

Ford Escape, czyli w Europie Ford Maverick z produkcji zniknął w 2006 roku. Na europejski rynek modele były budowane jednak rok dłużej. Wtedy zdecydowano się wycofać model i zastąpić go nowym autem. Następcą Mavericka jest Ford Kuga, czyli kompaktowy SUV zaprojektowany specjalnie z myślą o europejskim rynku.

Ford Maverick – dane techniczne i wymiary

ford maveric wymiary

Pierwsza generacja Mavericka ma 4585 milimetrów długości, jego szerokość wynosi 1755 milimetrów, a wysokość sięga 1805 mm. Bardzo mały jest rozstaw osi, który mierzy zaledwie 2450 mm. Druga generacja jest jeszcze mniejsza od poprzednika. Samochód skrócono do 4443 mm, szerokość za to została nieco zwiększona do 1781 mm, a wysokość zmalała do 1770mm. Mimo krótszych rozmiarów rozstaw osi został sporo wydłużony, gdyż w drugiej generacji wynosi 2619 mm.

Ford Maverick – gama silnikowa

Modele pierwszej generacji przed liftingiem były napędzane benzynową, lub wysokoprężną jednostką. Na diesla działa silnik 2.7 TD o mocy 100 koni mechanicznych. Opcja benzynowa to jednostka 2.4 12V o mocy 124 koni mechanicznych. Po liftingu w 1996 roku silniki te zostały lekko zmienione. Moc wysokoprężnego 2.7 TD wzrosła do 125 KM, a benzynowego 2.4 spadła do 118 KM.

Pod maską Mavericka drugiej generacji znajdziemy tylko silniki benzynowe. Podstawowa jednostka to 16-zaworowy silnik 2.0 o mocy 124 KM. Był on dostępny z napędem na przód lub cztery koła. Mocniejsza propozycja to jednostka 2.3 i o mocy 150KM. Największy i najsilniejszy silnik to 3.0 V6 24V o mocy wpierw 197, a po 2004 roku 203 KM.

Ford Maverick – ceny używanych modeli

Używane Fordy Maverick nie są popularne na rynku wtórnym, lecz da się je znaleźć. Mowa o głównie o drugiej generacji, gdyż pierwsza jest bardzo rzadko dostępna. Najmniej za kompaktowego SUVa zapłacimy niecałe 9 tysięcy złotych. Ceny sięgają jednak nawet 25 tysięcy.