Jakie są wymiary, dane techniczne, spalanie oraz ceny Ford Mustang Mach 1
Ford Mustang jest niekwestionowaną ikoną motoryzacji, która jest kochana i rozpoznawalna na całym świecie. Od 2014 roku, czyli od kiedy produkowana jest najnowsza generacja tego modelu, pełnię jego możliwości mogą poczuć także Europejczycy – po raz pierwszy bowiem Mustanga możemy kupić bezpośrednio w salonach Forda na Starym Kontynencie. Choć samochód ten sam w sobie posiada już naprawdę potężne możliwości, istnieje jedna wersja, która bije resztę na głowę. Chodzi tutaj oczywiście o Forda Mustanga Mach 1, który w tym roku zaliczył spektakularny powrót na globalny rynek.
Ford Mustang Mach 1 – historia modelu
Premiera pierwszej generacji Forda Mustanga odbyła się w 1964 roku, a samochody te rozpoczęły amerykańską modę na auta typu pony car, czyli budżetowych muscle carów, które skierowane były raczej dla młodych osób chcących za względnie rozsądne pieniądze zdobyć mocny i świeżo wyglądający samochód. Dla wielu osób jednak, w tym dla samego Forda, w bazowym Mustangu było jednak za mało sportowych możliwości. Postanowiono więc coś z tym fantem zrobić.
Ostatecznie w 1969 roku światło dzienne ujrzała najpotężniejsza i różniąca się nieznacznie w wyglądzie wersja Forda Mustanga o nazwie Mach 1. W rozwój tego auta Ford włożył naprawdę sporo pieniędzy, co dość szybko się zwróciło – w samym 1969 roku sprzedano ponad 70 000 sztuk wersji Mach 1, czym biła na głowę jakąkolwiek inną edycję specjalną tego pony cara.
Zmian mechanicznych w Mach 1 było naprawdę wiele. Przede wszystkim zaprojektowano koncept aerodynamiczny w taki sposób, by auto lepiej radziło sobie z oporem powietrza. Przedefiniowanie także konstrukcję zawieszenia, a także wprowadzono ogromną gamę jeszcze mocniejszych silników, które miały pozwolić na wykręcanie naprawdę imponujących osiągów. Najpotężniejszym silnikiem był 7-litrowy motor V8, który generował 340 koni mechanicznych mocy oraz aż 597 Nm momentu obrotowego.
Wersja Mach 1 powróciła wraz z drugą generacją Mustanga, lecz z racji na szalejący wtedy kryzys paliwowy nie oferowała ona aż tak wielkich możliwości. Moc została znacznie ograniczona, a sam Mach 1 stracił swój największy atut, czyli niezrównane osiągi. Sprzedaż tej wersji była mizerna, wobec czego wraz z końcem produkcji drugiej generacji porzucono tworzenie wersji Mach 1.
Ford Mustang Mach 1 – powrót legendy
Wersja Mach 1 zaliczyła swój spektakularny powrót w latach 2003-2004, kiedy to wprowadzono ją jako wariant dla czwartej generacji Forda Mustanga. Po raz kolejny zmieniono zawieszenie oraz w nieznacznym stopniu aerodynamikę, a także wykorzystano potężny silnik V8 o pojemności 4.6 litra, który był w stanie wykrzesać z siebie 305 koni mechanicznych. Była to jednak okazjonalna wersja dla tego konkretnego modelu i na następne 17 lat Mach 1 znowu zniknął z rynku. Do czasu.
W tym roku oficjalnie otrzymaliśmy nową wersję Forda Mustanga Mach 1. Dość mocno przeprojektowano design auta, w tym także zmieniono aerodynamikę. Dodano lepszy dyfuzor oraz obniżono sam samochód, by generował jeszcze więcej docisku.
Ford Mustang Mach 1 – dane techniczne i wymiary
Wersja Mach 1 nie różni się pod względem wymiarów od podstawowego wariantu Mustanga – 4784 mm długości, 1916 mm szerokości oraz 1381 mm wysokości. Masa własna auta wynosi 1598-1880 kilogramów, a pojemność bagażnika to 408 litrów. Więcej raczej nie trzeba dodawać, bo o wymiarach Mustanga, który zadebiutował w 2014 roku, powiedziano już chyba wszystko.
Ford Mustang Mach 1 – jednostka napędowa i napęd
Sercem Forda Mustanga Mach 1 jest aktualnie jedyna dostępna w Europie jednostka 5.0 V8 Ti-VCT o mocy aż 460 koni mechanicznych (10KM więcej niż w podstawowym wariancie) i momencie obrotowym wynoszącym 529 niutonometry. Jeżeli zaś chodzi o skrzynię biegów, do wyboru mamy albo 6-stopniowy manual, albo 10-stopniowy automat.
Ford Mustang Mach 1 – ceny
Choć oczywiście Ford Mustang Mach 1 jest najlepszą i najmocniejszą wersją tego pony cara ze Stanów Zjednoczonych, jego cena nie jest w porównaniu ze standardową edycją aż tak wielka. Za wariant tego auta z manualną skrzynią biegów przyjdzie nam zapłacić co najmniej 281 410 złotych. Jeżeli zaś zdecydujemy się na wybrania automatycznej przekładni, koszt pojazdu wzrośnie o 10 tysięcy złotych.