Ford Ranger

Jakie są wymiary, dane techniczne, spalanie oraz ceny Ford Ranger

Pickupy nie są specjalnie popularne w Europie i ich domeną są raczej takie miejsca jak Ameryka Północna, a w szczególności Stany Zjednoczone lub kraje rozwijające się. Mimo tego w Europie można dostać nowe pickupy, lecz ich oferta stale się pomniejsze. Jednym z niewielu modeli, który póki co przetrwał próbę czasu jest Ford Ranger, czyli średni pickup w gamie amerykańskiego Forda.

Ford Ranger – historia modelu

Pierwszy Ford Ranger powstał w 1982 roku. Prezentacja miała miejsce w styczniu tego roku i jego celem był wyłącznie rynek Ameryki Północnej. Samochód miał być tańszą alternatywą dla większego pickupa F-Series, który jest pełnowymiarowym modelem w gamie Forda. Rangera pierwszej generacji wyróżniają mocno kanciaste kształty oraz proporcje. Był on oferowany jako 2, lub 4-drzwiowy pickup z napędem na tył.

Drugą generację stworzono dopiero po dziesięciu latach. Była ona obecna w Stanach Zjednoczonych przez blisko 20 lat. Do jej powstania posłużyła nowa platforma, przez co samochód się powiększył i stał bardziej pojemny. Do tej pory kanciaste nadwozie nabrało okrągłych, bardziej wygładzonych kształtów. Inne ważne zmiany dotyczą wnętrza. Zostało ono lepiej wyciszone i wykończone, a także zmieniono fotele na wygodniejsze.

Auto w Ameryce Północnej doczekało się aż czterech liftingów, które miały miejsce w 1997, 2000, 2005 i 2007 roku. Opierały się one na modernizacjach wyposażenia, wnętrza i przemianach pasa przedniego oraz tylnych lamp tak, by z zewnątrz auto bardziej pasowało do swoich czasów.

W 1998 roku druga generacja Forda Rangera wkroczyła także do Europy. Prezentacja odbyła się w Barcelonie, a produkcja trwała od 1998 do 2006 roku. Samochody miały trzy wielkości kabiny i w większości był kompletnie innym autem od wersji amerykańskiej.

W 2006 roku odbyła się premiera Forda Rangera III, którego przeznaczeniem były rynki światowe. Prezentacja miała miejsce na targach motoryzacyjnych w Bangkoku, a produkcja odbywała się głównie w tym mieście oraz na Filipinach, w Wietnamie i RPA.

Kolejna czwarta generacja, która dostępna jest do dziś premierę miała w 2011 roku i została przeznaczona na rynek światowy. Zdecydowano także by wycofać Rangera z rynku amerykańskiego. Model ten powrócił tam jednak w 2018 roku. W 2013 roku Ford Ranger IV zdołał zdobyć tytuł Międzynarodowego Pickupa Roku 2013. Samochód ma bardzo masywne linie i korzysta z platformy Forda

Ford Ranger IV został opracowany wraz Mazdą i posiada swojego bliźniaka, którym jest Mazda BT-50. Najbardziej ekscytująca odmiana modelu to wprowadzony w 2018 roku Ford Ranger Raptor. Tę wersję wprowadzono wzorem większego Forda F-150 i została przystosowana do sportowej jazdy w trudnym terenie. Raptor posiada większe, grubsze opony, ogromne nadkola, specjalne zderzaki, a w miejscu loga producenta na grillu znajdziemy ogromny napis Ford.

Ford Ranger – dane techniczne i wymiary

ford ranger wymiary

Aktualnie oferowany w Europie Raptor mierzy aż 5359 milimetrów długości, a jego szerokość to 1849 mm. Wysokość sięga 1815, a rozstaw osi to pokaźne 3226 milimetrów. Masa własna modelu to około ponad 2 tony, a bagażnik, czyli tak zwana paka pomieści 1210 litrów. Samochód otrzymał pięć gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP.

Ford Ranger – gama silnikowa

Pod maską znajdziemy wysokoprężne jednostki 2.0 EcoBlue. Są one połączone z 6-biegowym manualem lub 10-biegową automatyczną przekładnią. Moc, którą dysponują te silniki to 130, 170 lub 213 koni mechanicznych. We wszystkich wersjach moc jest przenoszona na cztery koła. Najmocniejszy Raptor korzysta z tego ostatniego, 213-konnego, podwójnie doładowanego silnika.

Ford Ranger – ceny nowych i używanych modeli

Za nowego Rangera zapłacimy od 90 do 135 tysięcy po promocyjnych cenach. Dostępne są trzy wielkości kabin i trzy wersje specjalne. Za sportowego Forda Rangera Raptora należy jednak zapłacić ponad 200 tysięcy złotych.

Na rynku wtórnym znajdziemy naprawdę sporo sprawnych Rangerów. Najtańsze egzemplarze kosztują nieco ponad 20 tysięcy. Za model najnowszej, czwartej generacji zapłacimy co najmniej 55 tysięcy złotych. Ceny sięgają jednak nawet 150 tysięcy złotych.