Jakie są wymiary, dane techniczne, spalanie oraz ceny Kia Ceed
Kia Ceed jest jednym z flagowców marki z Korei Południowej i często można zobaczyć go na polskich drogach szczególnie za sprawą tego, że jest bardzo popularny jako radiowóz używany przez Polską Policję. Od wprowadzenia w 2006 roku wyszły trzy generacje i doszło nawet do zmiany nazwy modelu.
Kia Ceed – historia modelu
Od samego początku celem, jaki uświęcał marce z Korei Południowej przy projektowaniu samochodu, jakim jest Kia Ceed był rynek europejski. Z tego powodu prace odbywały się w centrum rozwojowym Kii mieszczącym się w Niemczech, a dokładniej w małej ojczyźnie marki Opel, czyli Ruesselsheim am Main. Premiera miała miejsce w 2006 roku i wpierw nazwą auta nie było znane dziś Ceed, a cee'd, co wyśmiewał Jeremy Clarkson, gdy zdecydowano się na użycie go w programie Top Gear.
Pierwszy Ceed był dostępny jako 5-drzwiowy hatchback, a gamę nadwozi uzupełniło potem kombi. Nie należy zapominać także o 3-drzwiowym hatchbacku, który otrzymał nieco inny niż oryginał projekt nadwozia oraz nazwę Proceed.
Druga generacja zadebiutowała wciąż jako Kia cee'd, a premiera miała miejsce w 2012 roku. W tej wersji Ceed powiększył się, dzięki większemu rozstawowi osi, który wynikał z nowej platformy podłogowej. Już od premiery przedstawiciel Kii w segmencie C był dostępny jako hatchback i kombi. Odmieniony Proceed zadebiutował w drugiej połowie 2012 roku. Przy okazji drugiej generacji po raz pierwszy dostępna była usportowiona odmiana, czyli GT, w której można było liczyć na 18-calowe felgi, silnik o mocy 204 KM, czy sportowe fotele Recaro.
Trzecia generacja Ceeda sprawiła, że nazwa zmieniła się na tą, którą znamy dziś, a do tego doszło w niej do sporych zmian. Przede wszystkim model Proceed nie jest już hatchbackiem, a shooting brake'm, czyli połączeniem kombi oraz coupe. Ponadto rodzinę Ceed rok po premierze mającej miejsce w 2018 roku wzbogacił model XCeed, który jest crossoverem. Trzecia generacja jest udaną ewolucją drugiej, a ponadto prezentuje poziom wyposażenia dotąd dość rzadko spotykany w marce Kia.
Kia Ceed – dane techniczne i wymiary
Pierwszy Ceed jest długi na 4235 mm, szeroki na 1790, a wysokość sięga 1480 milimetrów. Ta pierwsza i trzecia wartość różni się w zależności od wersji, a nawet rocznika. Model SW, czyli kombi wpierw było długie na 4470 mm, a modele produkowane po liftingu mają 20 mm więcej. Hatchback zyskał w liftingu aż 25 mm, a Proceed niezależnie od rocznika ma 4250 mm. Wysokość Ceeda SW wynosi 1525 mm, a Proceed jest niższy od bazowego samochodu i sięga zaledwie 1450 mm.
Druga generacja wydłużyła się o prawie 10cm w wypadku wersji hatchback i Proceed, a kombi stało się dłuższe o 35 mm. Szerokość zmniejszyła się do 1780 mm, a wysokość hatchbacka, kombi i Proceeda to kolejno 1470, 1480 i 1425 mm. Długość Ceeda trzeciej generacji pozostała bez zmian, ale za to wersja SW, czyli kombi i Proceed wydłużyły się do aż 4600 i 4605 mm. Szerokość w każdej edycji wynosi 1800m, a wysokość dla hatchbacka, kombi i Proceeda to kolejno 1447, 1465 i 1422 mm.
Kia Ceed – gama silnikowa i napęd
Samochody używane z pierwszej generacji można znaleźć z jednostkami benzynowymi 1.4, 1.6 i 2.0, a silniki wysokoprężne to 1.6 i 2.0 o typowym dla marki oznaczeniu CRDI.
W drugiej generacji można zdecydować się na jedną z czterech benzyn, lub jeden z trzech diesli. Dostępne silniki benzynowe to 3-cylindrowe 1.0 T-GDI o mocy 120 KM, 1.4 o mocy 100 KM, 1.6 GDI generujące 135 KM i najmocniejsze 1.6 T-GDI z wersji GT, która osiąga 204 KM. Wśród diesli jest jedno 1.4 i dwa 1.6 o mocy kolejno 90, 110 i 128 KM.
W trzeciej generacji pod maską Ceeda GT pracuje dokładnie ten sam silnik. W podstawowej wersji za to jednostki 1.0 T-GDi o mocy 120 KM, 1.0 T-GDI generujące 100KM, 1.4 o takiej samej mocy, jest także 1.4 T-GDi, które ma 140 KM i znajdziemy je tylko w autach używanych, albo tych wyprodukowanych wcześniej niż najnowsze sztuki. Gamę uzupełnia 1.5 o mocy 160KM i jego odmiana w postaci tzw. miękkiej hybrydy. Dostępne diesle to 1.6 CRDi, które także doczekało się odmiany MHEV. Od 2020 roku jest dostępny także wersja hybrydowa typu plug-in, która ma 1.6 litra i moc rzędu 141 KM.
Kia Ceed – ceny nowych i używanych samochodów.
Używane modele pierwszej generacji to koszt od 10 do nawet ponad 20 tysięcy złotych. Za drugą wersję Ceeda należy zapłacić od 25 tysięcy do prawie 60 tysięcy złotych. Używane Ceedy trzeciej generacji zaczynają się od ponad 50 tysięcy i osiągają ceny do nawet 80 tysięcy złotych.
Nowy Ceed kosztuje co najmniej 70 tysięcy. Za topową wersję zapłacimy nawet ponad 110, a topowa edycja GT to już około 120 tysięcy złotych. Za miękkie hybrydy należy przygotować od 85 do 120 tysięcy. Kombi nie występuje jako GT, lecz jego najdroższe wersje z silnikiem 160KM, lub MHEV kosztują około 120 tysięcy złotych. Ceny modelu plug-in są w zakresie 130-150 tysięcy.