Jakie są wymiary, dane techniczne, spalanie oraz ceny Mazda 3
Mazda znajduje się aktualnie w zupełnie innym miejscu niż jeszcze kilkanaście lat temu. Oczywiście najsłynniejszym momentem w historii marki niewątpliwie był okres produkcji aut spod znaku RX - niezwykle intrygujących samochodów sportowych, uchodzących dziś za ikony motoryzacji. Teraz jednak Japończycy celują w zupełnie inną grupę odbiorczą, chcąc być postrzeganym jako marka premium. Mazda 3 z tej koncepcji lekko się wyłamuje.
Mazda 3 – historia modelu
Mazda 3 ukazała się światu po raz pierwszy w 2003 roku. Była częścią rewolucji w nazewnictwie gamy, na podstawie której mogliśmy oglądać zmianę myśli projektowej producenta z Hiroszimy. Zastępując model 323, Mazda 3 celowała segment C, a co za tym idzie – rywalizację na rynku między innymi z Volkswagenem Golfem, Toyotą Corollą czy Oplem Astrą. Konkurencja była więc naprawdę poważna.
Mazda 3 w momencie swojej premiery wyglądała dość świeżo, choć nie wyróżniała się zbytnio oryginalnym designem. Zmieniło się to wraz z wprowadzeniem liftingu w 2006 roku, kiedy to model 3 uzyskał trochę unikalnej tożsamości.
W tym samym roku na rynek wszedł jednak wariant, który fani marki Mazda z utęsknieniem wspominają do dziś, myśląc o złotym okresie sportowych aut tej marki. Mowa tu oczywiście o wersji MPS, znanej na rynku amerykańskim jako Mazdaspeed3. Benzynowy silnik 2.3l o mocy 263 koni mechanicznych w samochodzie, którego masa oscylowała w granicach 1200 kg, sprawił, że wersja MPS stała się tak zwanym „sleeperem” - niepozornym autem dającym ogrom satysfakcji i radości z jazdy, a także oferującym przyzwoite osiągi.
Druga generacja, która zadebiutowała w 2008 roku, pod względem designu jest ewolucją poliftowej jedynki. Paradoksalnie większą zmianą ponownie okazał się sam lift w 2011 roku. Ogłoszone dwa lata później trzecie wcielenie Mazdy 3 było już jednak pod względem prezencji rewolucyjne. Świadczy o tym sam fakt, iż była to pierwsza generacja produkowana według znanego języka stylistycznego marki o nazwie KODO.
W 2018 roku zaprezentowano obecną generację Mazdy 3, która za Oceanem Atlantyckim stała się hitem nie tylko przez swój zjawiskowy design. Wersja Mazda 3 Turbo była tym, czego zagorzali fanatycy marki potrzebowali od lat – turbodoładowany, 2.5-litrowy motor o mocy 250 koni pozwala rozpędzić się pojazdowi do setki w mniej niż 6 sekund. To właśnie ta wersja najmocniej napędza sprzedaż tego modelu. Niestety wersja Turbo nie jest dostępna do kupienia w Europie.
Mazda 3 – wymiary
Na naszym rynku jesteśmy w stanie znaleźć Mazdę 3 w dwóch wariantach nadwozia – hatchback oraz sedan. Pod względem wymiarów różnią się one jedynie jedną rzeczą - sedan jest dłuższy o 20 centymetrów. Reszta wartości wygląda całkiem standardowo – 4460 mm długości, 1795 mm szerokości oraz 1435 mm wysokości - choć trzeba przyznać, że wersja hatchback jest całkiem długa jak na swój typ nadwozia.
Mazda 3 – właściwości techniczne
Patrząc na wyposażenie Mazdy 3 można odnieść wrażenie, iż stosunkowo wysoka cena ma swoje uzasadnienie – model ten wypchany jest po brzegi systemami bezpieczeństwa i wygodnymi dodatkami, które potrafią umilić podróż. Wyświetlacz head-up, bezkluczykowe uruchamianie auta, podgrzewane lusterka boczne, czujniki zmierzchu i deszczu, reflektory LED, cyfrowe zegary i możliwość sterowania całym systemem multimedialnym jednym pokrętłem – ilość opcji do wyboru robi naprawdę ogromne wrażenie.
Mazda 3 – gama silnikowa, spalanie, napęd
Choć w pierwszych latach produkcji czwartej generacji Mazdy 3 mogliśmy znaleźć spalinowe silniki 2.0 o mocy kolejno 122 i 180 koni mechanicznych, aktualnie obie jednostki, które możemy zamówić do naszego auta, to tak zwane miękkie hybrydy.
Zarówno e-SkyActiv G (150 KM), jak i e-SkyActiv X (186 KM) posiadają pojemność 2 litrów. Do wyboru mamy skrzynię automatyczną lub manualną, a w przypadku zakupienia jednostki z literką X możemy również zadecydować o kwestii napędu. Do wyboru mamy bowiem również wersję na obie osie.
Spalanie różni się w zależności od napędu i skrzyni. Podając jednak niektóre przykłady, Mazda 3 z silnikiem e-SkyActiv G i manualem powinna bez problemu palić mniej niż 6l/100 km, a jednostka e-SkyActiv X sprzężona ze skrzynią manualną może zejść nawet do pułapu 5,2-5,3l/100 km. Najwięcej pali najmocniejszy silnik połączony z automatyczną przekładnią i napędem na cztery koła – około 6,5l/100 km.
Mazda 3 – ceny nowych i używanych modeli
Nową Mazdę 3 jesteśmy w stanie kupić w autoryzowanym salonie za nie mniej niż 99 900 złotych w obu wersjach nadwozia. Ogrom możliwości dostosowania swojego samochodu sprawia jednak, że ostateczna cena przy wybraniu najlepszej możliwej konfiguracji może spokojnie przekroczyć 200 000 złotych.
Samochody używane z najnowszej generacji, z racji iż jest to całkiem nowe auto, zaczynają się aktualnie od 80 000 złotych. Za trzecie wcielenie przyjedzie nam zaś zapłacić nie mniej niż 45 000 złotych, a za drugie – co najmniej 13 000 złotych.