Jakie są wymiary, dane techniczne, spalanie oraz ceny Mazda 2
Mazda 2 to typowy japoński przedstawiciel segmentu B. Na rynku pod różnymi nazwami obecna jest od 1996 roku i aktualnie w sprzedaży znajduje się jej czwarta generacja. Podobnie jak pozostałe pojazdy producenta z Hiroszimy, przeszła ona ogromne zmiany stylistyczne na początku drugiej dekady XXI wieku i aktualnie może pochwalić się jednym z najlepszych designów w swojej klasie.
Mazda 2 – geneza
Mazda 2 nie rozpoczynała swojego istnienia pod tym oznaczeniem, ponieważ nazywała się Demio. Przydomek ten nosi aż do dziś w Japonii. Mazda Demio była dość sporym jak na hatchbacka samochodem, który mógł pochwalić się małą masą własną i bagażnikiem o pojemności wynoszącej od 330 do 365 litrów.
Mazda 2 pod tą nazwą po raz pierwszy na świecie pojawiła się w 2002 roku. Od tej pory oznaczenie 2 stało się tym używanym w Europie, a nazwa Demio obowiązywała już tylko na nielicznych rynkach. Druga generacja była nieco większa i cięższa od poprzednika, a ponadto oferowała znacznie szerszą gamę silników. Na zmianach ucierpiał za to bagażnik, który mieścił jedynie 250 litrów.
Trzecia generacja była sporą rewolucją. Do tej pory dość kanciasta Mazda 2 nabrała opływowych, aerodynamicznych kształtów. Premiera odbyła się w 2007 roku, a rok później w Genewie światu pokazano model Sport Mazda 2, czyli 3-drzwiową wersję tego hatchbacka. Była to pierwsza Mazda 2, która cieszyła się tak dużym, globalnym uznaniem, gdyż w 2008 roku zajęła drugie miejsce w plebiscycie na Europejski Samochód Roku - przegrała z Fiatem 500 - oraz zdobyła tytuł Samochodu Roku na świecie.
Mazda 2 w kształcie, jaki znamy dziś, zadebiutowała dopiero w 2014 roku. Podobnie jak pozostałe modele z Hiroszimy wyprodukowane po zmianach przeprowadzonych dwa lata przed swoim debiutem, korzystała z innowacyjnego zestawu rozwiązań i gamy silników SkyActiv. Design był zgodny z obecną w Mazdzie filozofią KODO i sprawił, że ten mały miejski samochód wygląda naprawdę dobrze.
Mazda 2 – dane techniczne i wymiary
Czwarta generacja hatchbacka, czyli trzecia, jeśli liczymy od wprowadzenia nazwy Mazda 2, mierzy nieco ponad 4 metry i jest szeroka na 1,73 metra. Są to wartości średnio o 10 cm wyższe niż w wypadku udanej trzeciej generacji. Na wyposażeniu, oprócz podstawowych systemów, takich jak ABS i kontrola trakcji, można liczyć na wspomaganie ruszania na wzniesieniu, utrzymania pasa oraz asystenta hamowania przy małych prędkościach. W poruszaniu się po mieście ma pomagać czujnik martwego pola i ruchu poprzecznego oraz kamera cofania dostępna w opcjonalnym pakiecie.
Mazda 2 – gama silnikowa i napęd
Szukając egzemplarzy Mazdy 2 trzeciej generacji można natknąć się na trzy silniki benzynowe 1.5 SkyActive-G. Są to jedyne jednostki oferowane w Polsce i dysponują mocą wynoszącą kolejno 75, 90 i 115 koni mechanicznych. Na rynku samochodów używanych sprowadzanych między innymi zza naszej zachodniej granicy można natknąć się także na wysokoprężną jednostkę o pojemności 1.5l i oznaczeniu SkyActive-D. Dysponuje ona mocą 105 koni mechanicznych.
W poprzedniej generacji oferowane były również małe jednostki benzynowe o pojemnościach 1.3 oraz 1.5. Moc znajdowała się w zakresie 75-103 KM. Diesle były jeszcze słabsze, gdyż jednostka 1.4 MZ-CD generowała jedynie 68, a 1.6 MZ-CD - 90 koni mechanicznych.
Mazda 2 – ceny samochodów używanych
Samochody używane oznaczone numerem 2 to głównie przedstawiciele dwóch ostatnich generacji. Przedstawiciele ostatniej, lekko kwadratowej edycji Mazdy 2, to bardzo rzadkie przypadki i nie cieszą się zbyt wielką popularnością. Ceny drugiej generacji zaczynają się już od 10000 złotych, a za nowsze, poliftingowe egzemplarze należy zapłacić dwa razy tyle. Najnowsza generacja Mazdy 2 to już koszt rzędu 35 tysięcy złotych, a najlepiej zachowane lub nowsze należy przygotować od 50 do nawet 70 tysięcy złotych.
Mazda 2 – ceny nowych samochodów
Nowa Mazda 2 to aktualnie wydatek z zakresu 70-95 tysięcy złotych. Najtańsza wersja nie może pochwalić się bogatym wyposażeniem, a pod maską znajduje się słaby, zaledwie 75-konny silnik. W przypadku najbogatszej edycji SkyPASSION można liczyć na naprawdę bogate wyposażenie z zestawem czujników, asyst, kamer i 90-konną jednostką sprzężoną z 6-biegowym automatem.