Mazda CX-3

Jakie są wymiary, dane techniczne, spalanie oraz ceny Mazda CX-3

Mazda od dłuższego czasu stara się szukać swojej tożsamości. Kiedyś słynęła z wyjątkowych samochodów sportowych wykorzystujących silnik Wankla, który przyniósł marce popularność i sukcesy sportowe. Teraz zaś Japończycy próbują stać się marką premium, która nie musi wstydzić się wyglądu swoich aut, jakości wykończenia oraz nakładania wyższych cen na swoje produkty. Kolejnym krokiem w kierunku tego celu jest Mazda CX-3, świetnie prezentujący się crossover.

Mazda CX-3 – geneza samochodu

Mazda CX-3 jest stosunkowo nowym członkiem gamy modelowej Mazdy. Jej premiera odbyła się w 2014 roku na targach samochodowych w Los Angeles, a do produkcji trafiła rok później. Design auta utworzono według nowego języka stylistycznego KODO i cechuje się on wieloma optycznymi zakrzywieniami faktury metalu. Dzięki temu auta wyglądają na bardziej muskularne i wyrzeźbione niż jest to w rzeczywistości. Najważniejsze dla Mazdy jest jednak to, iż CX-3 prezentuje się po prostu zjawiskowo na zdjęciach czy ulicach miast.

Mazda CX-3 okazała się projektem udanym pod względem liczby sprzedanych egzemplarzy i dość szybko wskoczyła do czołówki rankingów między innymi w Polsce. Powodów takiego stanu rzeczy jest kilka, ale z pewnością można tutaj wyróżnić interesujący wygląd zarówno zewnętrzny, jak i wewnętrzny, tani opcjonalny pakiet wyposażenia zawierający wiele przydatnych nowinek technologicznych i wygodę z użytkowania auta.

Mazda postanowiła wykonać lifting modelu CX-3 w 2018 roku, zmieniając nieco wygląd przodu samochodu i tylnych świateł. Choć samochód ma już na koncie kilka wiosen, nie ma na razie żadnych informacji o potencjalnym następcy. Oczywiście póki auto sprzedaje się dobrze, producent zapewne nie zamierza zmieniać nic w aktualnej konwencji, lecz patrząc na sprzedaż CX-3 możemy być pewni, iż druga generacja prędzej czy później nadejdzie.

Mazda CX-3 – wymiary

Mazda CX-3 jako reprezentantka miejskich crossoverów, posiada względnie kompaktowe wymiary. 4,28 m długości oraz 1,77 metrów szerokości (wartości zaokrąglone do 1 centymetra) to gabaryty pozwalające na swobodną jazdę po mieście bez martwienia się o to, czy podczas próby parkowania zmieścimy się w luce. Prześwit o wielkości 15,5 centymetra pozwala na bezproblemowy wjazd na wyższe krawężniki bez obaw o przytarcie podłogi.

Mazda CX-3 – dane techniczne i technologie

Wyposażenie Mazdy CX-3 jest równie imponujące, co jej wygląd. System info-rozrywki MHI pozwala na łatwe sterowanie funkcjami za mocą jednego pokrętła, a aplikacja Mazda Connect ułatwia zarządzanie funkcjami samochodu. Wrażenie robią również nie tylko półanalogowe zegary, ale także head-up, dzięki któremu wszystkie kluczowe informacje wyświetlają się na szybie przed kierowcą.

W wyższych wersjach wyposażenia możemy zaopatrzyć się również w między innymi automatyczną klimatyzację, system monitorujący okolice samochodu przy cofaniu, czujniki deszczu i światła, a także podgrzewane fotele. Jest więc w czym wybierać.

Mazda CX-3 – gama silnikowa i spalanie

W wariantach benzynowych na przestrzeni całej generacji zaimplementowano wiele jednostek. W przypadku wersji przedliftowej, w gamie znajdowały się 2-litrowe silniki benzynowe o mocy 120 i 150 koni mechanicznych, a także 1.5-litrowy diesel, który mógł uwolnić 105 koni mechanicznych.

Wszystkie jednostki dostępne w poliftowej CX-3 oparte są zaś na technologii SkyActiv - dwie wolnossące konstrukcje o mocy kolejno 121 KM i 150 KM (2018-2020) oraz hybryda o mocy 121 KM (od 2020 roku). W latach 2018-2020 mogliśmy również wybrać 1,8-litrowego diesla o mocy 115 KM. Według wszelkich raportów, spalanie w silnikach wolnossących i hybrydowych nie różni się zbytnio od siebie i wynosi ono około 6,2-6,7l/100 km.

Mazda CX-3 – ceny nowych i używanych pojazdów

Ceny salonowej Mazdy CX-3 rozpoczynają się już od 90 900 złotych, lecz w najwyższych wersjach wyposażenia cena może wynieść już 115 900 złotych. Jeśli zaś spojrzymy na samochody używane, CX-3 w wersji przed liftinigiem w dobrym stanie i z solidnym przebiegiem można znaleźć już w okolicach 50 000 złotych.

Poszukując na rynku wtórnym egzemplarza poliftowego trzeba jednak uzbroić się w trochę więcej pieniędzy. Trudno jest bowiem znaleźć egzemplarz kosztujący mniej niż 65 000 – 70 000 złotych.