Jakie są wymiary, dane techniczne, spalanie oraz ceny Mazda CX-5
Mazda CX-5 to SUV klasy średniej znajdujący w ofercie japońskiej marki z Hiroszimy - znanej przede wszystkim z silników Wankla posiadających obrotowy tłok. CX-5 to przedstawiciel nowej fali motoryzacji, która opiera się przede wszystkim na bogatej ofercie SUV-ów. Napędzają one sprzedaż praktycznie każdej marki samochodów na całym świecie.
Mazda CX-5 – geneza
Mazda CX-5 została zaprezentowana podczas frankfurckich targów motoryzacyjnych w 2011 roku. Był to model, który jako pierwszy miał prezentować nowy kierunek stylistyczny marki, a także technologię SKYACTIV. Jej znakiem rozpoznawczym miały być lekkie i sztywne platformy podwoziowe, a także całkowicie nowe gamy jednostek napędowych korzystających zarówno z benzyny, jak i oleju napędowego. Samochód prezentował się dość nowocześnie jak na swoje czasy i spełnił oczekiwania producenta.
Główne głosy krytyki spływały na jakość wyciszenia, która została poprawiona przy faceliftingu w 2014 roku, a także na wytrzymałość karoserii i koszty utrzymania, które potrafiły sprawiać problemy. Pomimo tego pierwszą generację CX-5 Mazda mogła uznać za udaną - w końcu na całym świecie sprzedała się w liczbie ponad miliona egzemplarzy.
Druga generacja zadebiutowała w 2017 roku i stanowiła udaną ewolucję z zewnątrz, a także wewnątrz, gdzie zamontowano nowy system multimedialny ze sterowaniem głosowym. Druga generacja modelu CX-5 nie zszokowała nikogo i nie była rewolucją, lecz wciąż prezentowała się okazale ze swoim designem.
W systemach wspomagających kierowcę oraz bezpieczeństwo można znaleźć asysty ruszania pod górę bądź zjazdu z niej, napęd i-Active będący inteligentnym napędem na cztery koła, którego celem jest zapobieganie poślizgom w różnych warunkach, asystenta pasa ruchu, czy adaptacyjne reflektory.
Mazda CX-5 – dane techniczne i wymiary
Obie generacje Mazdy CX-5 są zbudowane na dokładnie tej samej platformie podłogowej Skyactiv i z tego powodu długość wynosząca 4550 milimetrów, rozstaw osi mierzący 2700 milimetrów i szerokość 1800 milimetrów nie uległa żadnej zmianie. Jedyna różnica to wysokość, która w pierwszej generacji wynosi 1670, a w drugiej - 1690 milimetrów.
Mazda CX-5 – gama silnikowa i napęd
Sytuacja z gamą silnikową wygląda niemal bliźniaczo, jak ta z wymiarami. Obie generacje dzielą trzy te same jednostki benzynowe oraz dwa silniki diesla. Jedynym wyjątkiem jest wysokoprężna jednostka o pojemności 2.2 litra, którą można znaleźć tylko w Mazdzie CX-5 II. Generuje ona 184 konie mechaniczne i pozwala na rozpędzenie SUV-a do 100km/h w 9.3 sekundy.
Pozostałe silniki diesla mają tą samą pojemność i posiadają kolejno 150 oraz 175 koni mechanicznych. Jednostki benzynowe mają pojemność 2.0 lub 2.5 litra. Te mniejsze dysponują mocą rzędu 160, bądź 165 KM, podczas gdy większa może pochwalić się aż 194 KM pracującymi pod maską.
Mazda CX-5 – ceny samochodów używanych
Samochody używane z linii CX-5 są dość zróżnicowane cenowo. Modele z pierwszej generacji w rocznikach przed faceliftingiem, czyli 2012-2014 kosztują od 45000 do 65000 złotych. Ceny tych po odświeżeniu designu zaczynają się nieco wyżej, gdyż w granicach około 56000 złotych, a ich górny pułap sięga nawet do ponad 100 tysięcy złotych.
Używane modele z drugiej generacji można znaleźć nawet już za nieco ponad 70000 złotych. Za te młodsze, a także o niższym przebiegu, należy zapłacić już nawet ponad 120 tysięcy złotych. Najczęściej są one spotykane z jednostkami benzynowymi.
Mazda CX-5 – ceny nowych samochodów
Najnowsza Mazda CX-5 w wersji SkyJOY to wydatek rzędu 120 tysięcy złotych w wypadku manualnej skrzyni i niecałych 130 000 zł przy wyborze automatycznej przekładni. Za najlepsze egzemplarze w wersji 100th Anniversary, które pod maską posiadają 2.5-litrową jednostkę sprzężoną z automatyczną skrzynią i napędem na cztery koła iACTIV należy zapłacić prawie 200 tysięcy złotych.
W opcjach dostępne są specjalne pakiety multimedialne, dotyczące wnętrza, dzięki którym można cieszyć się aluminiowymi nakładkami na pedały czy ozdobnymi listwami na progach drzwi oraz bagażnika. Wybrać możemy też pakiet off-road, który zapewni osłonę pod zderzak i chlapacze, dzięki czemu wypad poza wyasfaltowane drogi będzie bezpieczniejszy.