Jakie są wymiary, dane techniczne, spalanie oraz ceny Mercedes Sprinter
Mercedes Sprinter jest pierwszym dużym dostawczym samochodem od niemieckiej marki o własnej nazwie. Na rynku dostępny od 1995 roku doczekał się trzech generacji i jest chętnie wykorzystywany przez firmy transportowe, czy sportowców, którzy uprawiają takie dyscypliny jak żużel, czy wyścigi samochodowe, dzięki swojej wielkości i klasie pozwalającej na stworzenie z niego domu na kółkach przewożącego duże ilości sprzętu.
Mercedes Sprinter – historia modelu
Mercedes Sprinter pierwszej generacji był następcą modelu T1, który w produkcji znajdował się od 1977 do 1995 roku. Zaprezentowano go wraz z zakończeniem produkcji T1. Kształt był absolutnie typowy dla samochodów dostawczych z tamtego okresu i składał się z opływowej części przedniej z mocno pochyloną maską i prostokątnej przestrzeni ładunkowej za kabiną. Sprinter pierwszej generacji był bliźniakiem Volkswagena LT i miał trzy różne długości, a także dwie wysokości. Do wyboru były również dwie wielkości kabiny. Kolejną z opcji był mający dziewięć miejsc bus pozwalający na przewóz osób.
Na bazie Sprintera pierwszej generacji Mercedes stworzył także samochód kempingowy o nazwie Sprinter James Cook. Zadebiutował on w 1998 roku. Wersje Sprintera różniły się oprócz parametrów wielkości także dopuszczalną masą całkowitą, która mogła wynosić 2,59, 2,8, 3,5, lub 4,6 tony.
Pierwsze odświeżenie modelu miało miejsce w 2000 roku i unowocześniło wygląd poprzez dodanie nowych lamp, deski rozdzielczej zawierającej obrotomierz w standardzie. Nie był to jedyny lifting, gdyż drugi miał miejsce w 2002 roku i zmieniono w nim osłonę silnika, a także klosze tylnych kierunkowskazów. Kolejne zmiany dotyczyły dodania systemu ESP. Pierwsza generacja Sprintera została wyprodukowana w nakładzie wynoszącym ponad 1,3 miliona sztuk.
Drugą generację wprowadzono w 2006 roku i przyniosła powiększenie samochodu do ponad pięciu metrów długości. Kolejnym dodatkiem były liczne systemy bezpieczeństwa i poduszki powietrzne, a akumulator umieszczono tak, by nie znajdował się w strefie zgniotu. Lifting w 2013 roku przystosował Sprintera do norm emisji Euro 6 i odświeżył jego wygląd, a także oferowane wyposażenie.
Prawdziwą rewolucją jest trzecia generacja produkowana od 2018 roku. Jest to pierwszy samodzielny Sprinter od Mercedesa. Z zewnątrz jest stworzony w panującym w marce porządku stylistycznym. Dostępny jest on w wielu wersjach podwozia, a do tego w 4 długościach, 3 wysokościach i 3 rozstawach osi. Dzięki temu łatwo dostosować go do swoich potrzeb i z racji na ładowność, a także możliwość zabudowy użytkowej często korzystają z niego na przykład żużlowcy.
Mercedes Sprinter – dane techniczne i wymiary
Obecnie Sprinter ma 4 długości wynoszące kolejno 5267, 5932, 6967 i 7367 milimetrów. Dostępne rozstawy osi to 3259, 3924 i 4325 milimetrów. Wysokości to 2331, 2616 i 2831 milimetrów. Szerokość wynosi 2175 milimetry. Wymiary te dotyczą furgonu. Dostępna jest również osobowa wersja Tourer, a także model z podwoziem ze skrzynią ładunkową, bądź taką przeznaczoną do zabudowy.
Mercedes Sprinter – gama silników i napęd
Dostępne silniki w 1 generacji to wpierw benzynowe 2.3 M111 o mocy 143 KM, a także wysokoprężne jednostki 2.3D, 2.9 TD i 2.9 TDI, które generują od 79 do 122 KM. Zostały one zastąpione przez silniki 2.2 CDI i 2.7 CDI, które mogą pochwalić się osiągami od 82 do 156 KM. Samochody używane drugiej generacji mają znacznie większy zakres jednostek. Dostępne są benzynowe silniki o mocy 156, lub 258 KM, a diesle generują 109, 150, bądź też 156 koni mechanicznych. W najnowszej generacji znajdziemy jedynie jednostki wysokoprężne, które mogą generować 114, 150, lub 170 koni mechanicznych. Spalanie w nich kształtuje się na poziomie od 8 do 10 litrów na 100 kilometrów.
Mercedes Sprinter – ceny nowych i używanych samochodów
Sprintery pierwszej generacji osiągają różne ceny w zależności od wersji i przeznaczenia. Najczęściej mieszczą się one w zakresie 10-35 tysięcy, a modele przerobione na mobilne sklepy to już wydatek rzędu 20-50 tysięcy złotych.
Ceny drugiej generacji rozpoczynają się od około 20 tysięcy złotych. Za nowsze egzemplarze jednak nawet do 110 tysięcy w zależności od rodzaju nadwozia i jego wielkości. Samochody dostawcze to raczej pojazdy kupowane z myślą o wieloletnim użytkowaniu, więc na rynku znajduje się niewiele Sprinterów trzeciej generacji. Egzemplarze, które na nim występują osiągają ceny od około 100 do 160 tysięcy złotych. Nowy furgon od Mercedesa to już kolei wydatek z zakresu 140-250 tysięcy złotych.