Mitsubishi Lancer

Jakie są wymiary, dane techniczne, spalanie oraz ceny Mitsubishi Lancer

Mitsubishi Lancer to model z bogatą historią, która rozpoczęła się w 1973 roku i trwała aż do roku 2017. W tym czasie wyszło 8 generacji modelu, a jego sportowa odmiana, czyli Lancer Evolution, który doczekał się dziesięciu wersji do dziś cieszy się ogromną estymą wśród fanów japońskiej motoryzacji i rajdów samochodowych.

Mitsubishi Lancer – historia modelu

Pierwszy Lancer na rynku pojawił się w roku 1973 i był oferowany z napędem na tył. Oferowany był jako coupe, sedan oraz kombi i rozpoczął serię kompaktów od Mitsubishi, która zebrała rzeszę fanów. Druga generacja zadebiutowała w 1979 na genewskich targach motoryzacyjnych i była oferowana tylko jako sedan. Trzecia pojawiła się już zaledwie 4 lata później. Doszło wtedy do sporej zmiany, gdyż Lancery od 3 generacji już nigdy nie miały napędu tylko i wyłącznie na tylną oś.

Czwarta generacja również wyszła dość szybko, gdyż miało to miejsce w 1988 roku. Zaprezentowany model był podobny do większego Galanta, ale z produkcji zniknął po zaledwie trzech latach. Jego następca czyli Lancer 5 jest ostatnim oferowanym z tak szerokim wyborem typów nadwozia. To właśnie w tej generacji po raz ostatni jednocześnie można było zakupić coupe, kombi i sedana. Na jej bazie powstały pierwsze trzy generacje kultowego Lancera Evolution.

Szósta generacja przyniosła rezygnację z kombi, a także bazę pod budowę Lancerów Evolution 4, 5 i 6 generacji. Nie była ona oferowana w Polsce i podobnie jak poprzednie bardzo ciężko znaleźć jej egzemplarze na polskim rynku wtórnym.

Mitsubishi Lancer VII został zaprezentowany w 2000 roku, lecz do Europy trafił dopiero trzy lata później. Był on produkowany aż do roku 2011 i posłużył jako baza do kolejnych trzech generacji sportowego Lancera Evolution. Ostatnim przedstawicielem flagowca marki była ósma generacja. Auta używane z tej linii na polskim rynku pochodzą głównie z niej i trudno znaleźć inne modele Lancera na drogach nad Wisłą.  Był on dostępny jako sedan, bądź Sportback, czyli de facto nieco większy hatchback. Jego stylistyka była oparta na produkowanym przez Mitsubishi myśliwcu F-2, a na jego bazie powstała ostatnia generacja kultowego Lancera Evolution. Model wycofano w 2016 roku i zakończył on pewien etap w historii marki, która następnie skupiła się na produkcji SUVów i crossoverów.

Mitsubishi Lancer – dane techniczne i wymiary

lancer wymiary

Ostatnia generacja Lancera ma 4570 mm długości, lub 4585 w wypadku hatchbacka. Obie wersje są szerokie na 1760 mm. Wysokość wynosi 1490 oraz 1515 milimetrów w hatchbacku. Masa własna wynosi od 1230 do 1593 kilogramów, a bagażnik może pomieścić 377 litrów, lub od 288 do 344 w hatchbacku. Rozstaw osi wynosi 2635 mm.

lancer wymiary

Mitsubishi Lancer – gama silnikowa i napęd

Ostatnie roczniki Lancera można znaleźć jedynie z benzynowym silnikiem 1.6 MIVEC, który generuje 117 koni mechanicznych. Większy wybór jest w modelach przedliftowych. Pod maską można natknąć się na dwie jednostki wysokoprężne, czyli 1.8 DID MIVEC o mocy 150KM i 2.0 DID DOHC, który wytwarza 140 KM. Niezwykle szeroki jest wybór wśród silników benzynowych. Najsłabszy jest silnik 1.5 MIVEC o mocy 109 KM. Nieco mocniejsza jednostka to 1.6 MIVEC, która potrafi wygenerować 117 KM. Większy silnik 1.8 MIVEC ma 143 KM, a w tej samej pojemności można natrafić się na jednostkę 1.8 MVTEC, która jest słabsza o całe trzy konie mechaniczne. Najmocniejsze silniki to 2.0 i 16V o mocy 156KM oraz największy silnik 2.4 MIVEC generujący 170 KM. Lancera ostatniej generacji można znaleźć zarówno z napędem na przód, jak i na cztery koła.

Mitsubishi Lancer – ceny samochodów używanych

Przeszukując rynek używanych Lancerów można natknąć się na bardzo rzadkie w Polsce modele siódmej generacji, lecz są to pojedyncze wyjątki. Kosztują one zazwyczaj poniżej 10 tysięcy. Najtańsze modele kolejnej generacji to już wydatek wynoszący około 20 tysięcy złotych. Końcowe roczniki osiągają ceny rzędu 30 do 35 tysięcy złotych. Lancery Evolution to już modele o dość sporej wartości kolekcjonerskiej, więc poniżej 100 tysięcy złotych trudno o sprawny, bezwypadkowy egzemplarz.