Jakie są wymiary, dane techniczne, spalanie oraz ceny nowego Hyundai i30
Hyundai w ostatnich latach zasłużył sobie na miano godnego ambasadora koreańskiej motoryzacji w Europie. Zmiany w budowie samochodów, polegające na wykorzystaniu nowoczesnych technologii, ogromnej poprawie w zakresie designu, a także wprowadzeniu sportowej linii oznaczonej literką „N” sprawiło, iż w tym momencie marka z Korei Południowej nie kojarzy się już z kiczem i plastikiem, a naprawdę dobrymi samochodami mogącymi konkurować z europejskimi i japońskimi odpowiednikami. Jednym z dobitnych przykładów jest flagowy kompakt marki – Hyundai i30.
Hyundai i30 - geneza
Po raz pierwszy Hyundai i30 na europejski rynek trafił w 2007 roku i był przedstawicielem zmian, które miały nadejść w stylistyce i nazewnictwie marki, a także pierwszym klasycznym kompaktowym hatchbackiem od czasów modelu Pony. Szturm na Europę został rozpoczęty, a samochód został zaprojektowany w Russelsheim am Main, gdzie mieści się europejskie centrum rozwojowe tej marki.
Nie ma co ukrywać, że w tamtych czasach Hyundai i30 nie prezentował się wybitnie. Był po prostu nieco nijaki - na pierwszy rzut oka wyróżniał się na tle europejskich modeli i nie było to pozytywne wyróżnienie. Jak jednak wiadomo nie od razu Rzym zbudowano, a Hyundai dzięki temu modelowi mógł rozpocząć zdecydowane wejście na jeden z najważniejszych rynków motoryzacyjnych świata.
Jego następca do produkcji wszedł cztery lata później, czyli w 2011 roku. Hyundai i30 drugiej generacji był pokazem tego, że projektanci zdecydowanie odrobili zadanie domowe i cała stylistyka była zdecydowanie bardziej nowoczesna i ciekawsza od poprzednika. Do tego do oferty dodany został kolejny wariant nadwozia. Był nim 3-drzwiowy hatchback, który otrzymał przydomek coupe. Mimo tego, że druga generacja była ogromnym krokiem naprzód, to wciąż nie była w stanie w pełni rzucić rękawicy konkurencyjnym modelom, takim jak Volkswagen Golf, czy Opel Astra.
Hyundai i30 III – rewolucja w postrzeganiu Koreańczyków
Hyundai poczynił ogromne postępy w ciągu kilkunastu lat, lecz wciąż było pewne pole do poprawy. Wtedy światło dziennie ujrzał model i30 trzeciej generacji. Był to moment, w którym trzeba było powiedzieć, że stylistycznie samochód ten jest na bardzo wysokim poziomie. Agresywny przedni grill, a dobra bryła w tylnej części zarówno w hatchbacku, kombi, jak i nowym liftbacku tworzyła naprawdę interesujący design.
Prawdziwym game changerem w postrzeganiu tego modelu, jak i całej marki stała się wersja i30 N, która została zaprezentowana światu latem 2017 roku. Jest to pierwszy sportowy samochód Hyundaia i należy powiedzieć, że jest to konstrukcja naprawdę udana. Z zewnątrz został on lekko przeprojektowany, by nadać sportowego charakteru, a pod maską można znaleźć jednostki o mocy 250 i 275 koni mechanicznych, które przewyższają te z bazowych wersji.
Hyundai i30 – wymiary
Model i30 aktualnie jest długi, szeroki i wysoki na kolejno 4340, 1795 i 1455 milimetrów. W wypadku kombi wartości te zmieniają się na 4585, 1795 i 1455 mm, a fastback mierzy 4455, 1795 i 1425 mm.
Hyundai i30 – dane techniczne, gama silnikowa oraz napęd
Hyundai do swojego flagowego kompakta przygotował całą gamę silników. Łączy je jednak jedna rzecz - każdy z nich jest dostępny jedynie z napędem na przód. Aktualnie lista została znacznie pomniejszona po liftingach i szukając Hyundaia i30 z najnowszych roczników dostępne będą jedynie trzy silniki w łącznie pięciu konfiguracjach.
Dostępna jest najbardziej podstawowa wolnossąca benzyna o pojemności 1.5 litra ze skrzynią manualną, turbodoładowane jednostki o pojemności 1.0 zarówno z 6-biegowym manualem, jak i 7-biegową dwusprzęgłową przekładnią automatyczną, a także nowość - miękkie hybrydy, które mają pojemność 1.5 litra i turbodoładowanie, dzięki czemu można osiągnąć kompromis między dynamiczną jazdą, a dobrym spalaniem.
W starych modelach dostępny jest cały zakres silników wysokoprężnych o pojemności 1.6, a także jednostki benzynowe 1.4 zarówno z, jak i bez turbodoładowania. Miłośnicy dużych prędkości mogą skusić się na model i30 N, który pod maską ma silnik o pojemności wynoszącej 2 litry, a dzięki turbo osiąga on moc rzędu 250 bądź 275 koni mechanicznych w zależności od wersji.
Hyundai i30 – ceny używanych samochodów
Szukając modelu z najnowszej generacji, czyli produkowanej od 2016 roku, należy nastawić się, że najtańsze sprawne modele kosztują około 40000 złotych. Wtedy trzeba jednak liczyć się ze sporym przebiegiem, co naturalnie może wpłynąć na dodatkowe koszty wynikające z intensywnej eksploatacji. Istotną rzeczą jest również wyposażenie. Samochody używane w naszym kraju często nie grzeszą jego najwyższym poziomem, a podstawowe wersje modelu i30 nie należą do wybitnie luksusowych pojazdów.
Jeśli jesteś miłośnikiem prędkości i tak zwanych hot hatchy, to z pewnością zainteresuje cię wersja i30 N. Nie ma ich zbyt wiele na rynku sprzedaży aut używanych, a ceny zaczynają się od około 120 tysięcy i sięgają nawet 150 000 złotych w wypadku najnowszych roczników.
Hyundai i30 – ceny nowych modeli
Szukając nowego Hyundaia i30, należy przygotować się na wydatek rzędu około 70000 złotych w wypadku najsłabszej i najgorszej pod względem wyposażenia wersji. Topowe modele osiągają ceny wynoszące nawet 115000 złotych, lecz charakteryzują się bardzo dobrym wyposażeniem, a także tym, że mają pod maską jednostki, które można określić jako tak zwane miękkie hybrydy.