Renault Clio

Jakie są wymiary, dane techniczne, spalanie oraz ceny Renault Clio

Renault Clio to jeden z najpopularniejszych europejskich hatchbacków na całym świecie. Przez ponad 30 lat produkcji na rynek trafiło pięć generacji, których odmiany niejednokrotnie generowały spore emocje dzięki sportowemu charakterowi, a na podstawie tego samochodu budowano pojazdy przeznaczone do ścigania się na torach.

Renault Clio – geneza

Renault Clio to następca legendarnego Renault 5, które było obecne w rajdach, a jego wersje turbo do dziś budzą emocje i uśmiech wśród miłośników motoryzacji. Już przy prezentacji w 1990 roku Clio zaskarbiło sobie uznanie świata motoryzacji i zdobyło tytuł Europejskiego Samochodu Roku podczas targów w Genewie w 1991 roku. O sukcesie niech świadczy fakt, że Renault Clio pierwszej generacji zostało wyprodukowane w nakładzie ponad 4 milionów egzemplarzy.

Udany model zastąpiło Renault Clio II. Było ono zaprojektowane od zera i prezentowało się bardzo nowocześnie, jak na swoje czasy. Samochód oczywiście miał także sportowy charakter pielęgnowany od czasów modelu Renault 5. Z tego powodu w 2000 zadebiutowała edycja Clio Sport z 2-litrowym silnikiem o mocy 169 koni. Prawdziwa sportowa ikona miała jednak dopiero nadejść.

Renault Clio – V6 i hatchback to materiał na sukces

Wspominając o historii tego modelu, nie sposób nie powiedzieć o samochodzie, jakim było Renault Clio V6. Światło dzienne ujrzało ono w 2001 roku. Pod jego maską, a właściwie pod karoserią znajdował się centralnie montowany silnik V6 z Renault Laguny, który przenosił swoją moc na tylną oś. W ten sposób mały hatchback dysponował naprawdę pokaźną wartością grubo ponad 200 koni mechanicznych i do 100km/h rozpędzał się w 6,4 sekundy. Clio w końcu otrzymało swoją ikonę, jaką miało Renault 5 za sprawą wersji Turbo.

Wracając do spraw przyziemnych, druga generacja przestała być produkowana na rynek globalny w 2005 roku, ale w niektórych krajach, jak Polska, nowe egzemplarze można było zakupić aż do 2010 roku. Renault Clio 3 zadebiutowało właśnie we wspomnianym wcześniej 2005 roku. Design samochodu zmienił się nie do poznania i znacznie bardziej przypominał spokrewnionego ze sobą Nissana Micrę. Mimo tego udało mu się jako pierwszy model w historii zdobyć drugą nagrodę Europejskiego Samochodu Roku.

Kolejne na rozkładzie jest Clio IV. Tutaj ponownie zdecydowano się na sporą zmianę stylistyki. Z oferty na dobre zniknęła wersja 3-drzwiowa, ale za to cały samochód zyskał bardziej sportowe linie i charakter. Najnowsza generacja wprowadzona w 2019 roku była jedynie ewolucją debiutującego 7 lat wcześniej Clio IV. Cały samochód został dopasowany do najnowszych standardów i w wyposażeniu można znaleźć nagłośnienie BOSE, system multimedialny, podgrzewane siedzenia, kamery parkowania 360 stopni, czy połączenie z Android Auto i Apple CarPlay.

Renault Clio – dane techniczne i wymiary

Renault Clio wymiary

Clio podążało drogą typowego europejskiego hatchbacka segmentu B. Wpierw było małym samochodem mierzącym niespełna cztery metry, by z biegiem lat nieznaczne przekroczyć tą wartość. Szerokość aktualnie nieznacznie przekracza 1,8 metra, a w przeszłości wartość ta była o kilkanaście centymetrów mniejsza. Masa własna zawiera się w około jednej tonie. Wyjątkiem jest naturalnie ważący aż 1400 kilogramów model Clio V6.

Renault Clio wymiar

Renault Clio – gama silników i napęd

Mamy do czynienia z małym hatchbackiem, więc z wyjątkiem modelu V6 każde Clio posiada standardowy przedni napęd. Najnowszą generację można znaleźć z silnikami 1.0 - bez lub z turbodoładowaniem - oraz z 1.3 TCe. Przedstawicielem jednostek wysokoprężnych jest 115-konne 1.5 o oznaczeniu Blue dCi, a ponadto można zakupić model z silnikiem 1.0 TCE dostosowanym pod jazdę z LPG. Dostępna jest także jednostka hybrydowa. Przez lata istnienia modelu przewinęło się naprawdę mnóstwo silników, lecz większość to po prostu małe jednostki stworzone do jazdy miejskiej.

Renault Clio – ceny samochodów używanych

Samochody używane z tego modelu to naprawdę bardzo obszerne pojęcie. Dostępni są przedstawiciele drugiej generacji, których cena to zaledwie kilka tysięcy złotych. Chcąc zakupić Renault Clio III powinno się już przygotować od 7000 do do nawet nieco ponad 20000 złotych. Czwarta generacja znajduje się w zakresie 25-45 tysięcy, a chcąc kupić najnowsze Clio z niskim przebiegiem, musimy przygotować się na wydatek od 50 do 65 tysięcy.

Renault Clio wnętrze

Renault Clio – ceny nowych samochodów

Aktualnie Clio z najsłabszym wolnossącym 65-konnym silnikiem kosztuje zaledwie niecałe 60 tysięcy. Koszt zakupu modelu z instalacją LPG to wydatek rzędu od 70 do 75 tysięcy, a najdroższa hybryda w linii wyposażenia R.S. kosztuje ponad 100 tysięcy złotych. Po dodaniu pakietów, koszt ten może wzrosnąć nawet do 115 tysięcy.