Jakie są wymiary, dane techniczne, spalanie oraz ceny Renault Master
Historia modelu Renault Master sięga wczesnych lat 80. Motoryzacja wyglądała wtedy zupełnie inaczej, lecz pomimo 40 lat na karku Master nadal idealnie wpasowuje się w rynek samochodów dostawczych. Spore rozmiary, możliwość bardzo swobodnej konfiguracji, a także wiele wersji silnikowych i napędowych sprawia, że każda firma potrzebuje dużego auta dostawczego lub przewozowego będzie w stanie dobrze wykorzystać Mastera.
Renault Master – historia modelu
Wyobraźcie sobie klasycznego, europejskiego dostawczaka produkowanego w latach 80. XX wieku. Jeżeli to zrobiliście, wygląd pierwszej generacji Renault Master w żaden sposób was nie zaskoczy. Gdy myślimy o starych autach dostawczych, przed oczami mamy właśnie tak wyglądającą bryłę z ostro opadającą maską i niewielkimi, prostokątnymi światłami. Najważniejszy w przypadku takich pojazdów nie był wtedy jednak design, a możliwości użytkowe i właśnie to było najmocniejszą stroną Mastera.
Pierwszego Renault Mastera można było zakupić w trzech rozstawach osi i w pięciu typach nadwozia – 2-drzwiowych i 4-drzwiowych wersjach pod zabudowę, a także jako 3, 4 i 5-drzwiowego wana. Dostępnych było również kilka jednostek napędowych, a tą najmocniejszą był 2.5-litrowy turbodiesel o mocy wahającej się w przedziale 88-106 koni mechanicznych. Mogliśmy również wybrać rodzaj napędu – na przednią oś, na tylną oś lub na wszystkie cztery koła. Te dwie ostatnie wyodrębniono potem do nowego modelu o nazwie Messenger.
Druga generacja dostawczaka od Renault swoją premierę miała w 1997 roku, a więc aż 16 lat od debiutu pierwszego wcielenia. Klienci ponownie mogli wybrać wiele wersji nadwozia oraz wymiarów, a także jeden z kilku silników, na czele z 3-litrowym dCi. Master w 1998 roku bez większych problemów zdobył tytuł Samochodu Dostawczego Roku, a recenzje napawały włodarzy marki Renault optymizmem. Warto również przy okazji dodać, iż druga generacja Mastera jest bliźniacza z Oplem Arena.
Renault Master – dane techniczne najnowszej generacji
Trzecia generacja Renault Mastera, bliźniacza z Nissanem NV400 oraz Oplem Movano, zadebiutowała w 2010 roku i jest ona produkowana do dziś. Wygląd jest wyjątkowo świeży, a dzięki liftingowi z 2014 roku samochód ten nadal wygląda naprawdę dobrze. Możliwości personalizacji swojego egzemplarza są godne podziwu. Niezmienną wartością jest jedynie szerokość – 2070 mm. Długość, wysokość, a także rozstaw osi możemy bezproblemowo dostosować w aż pięciu wariantach. Granice tych gabarytów wynoszą kolejno 5048-6848 mm długości i 2307-2808 mm wysokości.
Renault Master – wymiary
W zależności od wybranych wymiarów możemy również dobrać inny napęd. Bazowo dostępne były wyłącznie opcje z napędem na przód oraz tył, lecz od 2019 roku jesteśmy w stanie wybrać również AWD.
W poliftowych wersjach Renault Mastera zastosowano naprawdę wiele nowych technologii, które okazują się niezwykle przydatne podczas jazdy tak dużym pojazdem. Układ ESC, wspomaganie ruszania na wzniesieniu, lusterko likwidujące efekt martwego pola czy wyposażenie silników w układy z jedną lub dwiema turbosprężarkami – te wszystkie rzeczy sprawdzają się w tym wozie wręcz znakomicie.
Renault Master – dostępne silniki oraz spalanie
Na przestrzeni całej najnowszej generacji Renault Mastera mogliśmy wybrać kilkanaście różnych silników. Aktualnie jesteśmy w stanie znaleźć motory diesla dCi w sześciu wariantach – jednostki wolnossące o mocy kolejno 130 i 135 koni mechanicznych, a także konstrukcje biturbo o mocy 145, 150, 165 oraz 180 koni mechanicznych. W zależności od wybranego nadwozia i silnika, średnie spalanie będzie wynosić 8.6-10,8l/100 km.
Renault Master – ceny aut nowych i używanych
Nowe egzemplarze Renault Master posiadają całkiem pokaźny rozstrzał cenowy w zależności od wersji. Furgony FWD to przedział 97 900 – 121 900 złotych, furgony RWD - 109 750 – 136 950 złotych, a furgony 4x4 – 157 350 – 179 250 złotych. Warto samodzielnie sprawdzić cennik, by móc zorientować się w przybliżonych cenach dla każdej konkretnej wersji – jest ich bowiem o wiele więcej.
Jeżeli chodzi zaś o samochody używane, ceny sprawnych pojazdów najnowszej generacji zaczynają się w okolicach 18 000 – 20 000 złotych. Sprawne auta z drugiego wcielenia Mastera można jednak znaleźć za mniej niż 10 000 złotych. Pierwsza generacja jest zaś już aktualnie bardziej zabytkiem niż autem dostawczym.