Toyota Carina

Jakie są wymiary, dane techniczne, spalanie oraz ceny Toyota Carina

Klasyczne samochody marki Toyota mają aktualnie status legendarnych. Trudno jest się temu tak naprawdę dziwić. W stosunku do swoich europejskich czy amerykańskich braci, japońskie auta od zawsze różniły się designem, możliwościami oraz ogólną myślą projektową, co wyróżniało je na tle pojazdów z innych partii świata i gruntowało ich pozycję jako samochodów wręcz egzotycznych. Na rynku japońskim nie ma i nie było mocniejszej marki niż Toyota, która łączyła tworzenie bardziej pospolitych aut z konstruowaniem mocnych, sportowych wozów. Toyota Carina zaczęła jako odłam sportowej Celici, a ostatecznie stała się cywilnym autem klasy średniej, które radziło sobie naprawdę dobrze na rynku azjatyckim i europejskim.

Toyota Carina – historia modelu

Pierwotnie Toyota Carina sprzedawana była jako wydłużona, czterodrzwiowa wersja sportowego modelu japońskiej marki, który zwał się Celica. Po premierze w 1970 roku najpierw sprzedawano ją w Japonii, a rok później zaczęto wysyłać ją na eksport co Stanów Zjednoczonych. W Ameryce Północnej auto okazało się całkowitym niewypałem i zostało ono wycofane z tamtego rynku już po dwóch latach. W 1977 roku zaś, już po liftingu, auto trafiło do Europy i na Starym Kontynencie radziło sobie całkiem dobrze. Od początku Carina miała przypiętą łatkę samochodu dla młodych, który prezentuje się z klasą, posiada symboliczne zacięcie sportowe, a kierowca nie narzeka w nim na nudę.

Druga generacja auta, która została zaprezentowana w 1984 roku, porzuciła nadwozie hatchback na rzecz popularnych wtedy liftbacków. Niezmiennie zaś w gamie pozostała jednak wersja sedan oraz dodano wariant kombi. Gama silnikowa była naprawdę szeroka, a najmocniejszymi jednostkami były benzynowe 1.8 oraz 2.0. Samochód został również siostrzanym autem Toyoty Corony, który na wielu rynkach zastępował właśnie to auto.

Trzecia, najpopularniejsza generacja Cariny, zadebiutowała w 1992 roku, a część jej produkcji przeniesiono do Wielkiej Brytanii. To między innymi dlatego samochodu nie oznaczano jako Toyota Carina III, a jako Toyota Carina E – miało to podkreślić europejskość tego modelu. To właśnie na nasz rynek Carina była w większości przeznaczona.

Toyota Carina – trzecia generacja

Carina trzeciej generacji zdobyła naprawdę spore grono oddanych fanów. Powodów było kilka – naprawdę mała awaryjność, łączenie użyteczności z nutką sportowego stylu, mnogość typów nadwozia do wyboru (nadal był to liftback, sedan oraz kombi), a także odświeżony, całkiem nowoczesny design tego auta. Oczywiście wiele zrobiła również mocna promocja modelu na Starym Kontynencie oraz ustanowienie tutaj dwóch nowych fabryk.

Toyota przy trzeciej generacji skręciła trochę mocniej w kierunku sportowego charakteru. Oczywiście nadal był to wygodny model klasy średniej, mogący bez przeszkód przewieźć w komfortowych warunkach do pięciu osób. Świetny projekt aerodynamiczny oraz mocniejsze i naprawdę ekonomiczne silniki sprawiły jednak, że pod względem wrażeń z jazdy samochód ten prezentuje się najlepiej z całej trójki.

Toyota wraz z początkiem XXI wieku bardzo chciała jednak odświeżyć nieco swoją gamę modelową, w wyniku czego od 1998 roku Carinę w gamie modelowej Japończyków zastąpił Avensis, który nadal produkowany był na Wyspach Brytyjskich i pierwotnie skierowany był typowo pod potrzeby rynku europejskiego.

Toyota Carina – dane techniczne i wymiary

toyota carina wymiary

Toyota Carina posiadała standardowe jak na samochody klasy średniej wymiary – 4520-4600 mm długości, 1710 mm szerokości oraz 1425-1500 mm wysokości. Waga również nie prezentowała się ani dobrze, ani źle – w zależności od wariantu Cariny, wynosiła ona 1365-1550 kilogramów. Bagażnik niezależnie od wersji był naprawdę pojemny – 510 litrów w sedanie, 530 litrów w liftbacku oraz 580 litrów w kombi.

Toyota Carina – gama silnikowa

Gama silnikowa Cariny była wyjątkowo rozbudowana. Zacznijmy od diesla – jeden 2-litrowy silnik w dwóch odmianach mocowych (73 oraz 83 KM). Następnie mieliśmy trzy wersje benzynowego 1.6 o mocy od 99 do 114 koni, jeden silnik 1.8 o mocy 107 KM oraz trzy odmiany najmocniejszego 2.0 – 126, 133 oraz aż 175 koni mechanicznych.

Toyota Carina – ceny

Toyota Carina jest na rynku wtórnym naprawdę tanim, choć trudno dostępnym autem. Jeżeli jednak już pojawiają się jakieś egzemplarze, rzadko kiedy ich cena przekroczy 10 000 złotych. Wyjątkiem są wersje specjalne lub te z najmocniejszym silnikami, jak wspomniane 2.0 o mocy 175 koni mechanicznych.