Jakie są wymiary, dane techniczne, spalanie oraz ceny Toyota GT86
Sportowe coupe rodem z Japonii mają naprawdę bogatą historię. Toyota GT86 jest jednym z młodszych przedstawicieli tego gatunku, który w latach 90. zdominował europejski rynek. Owoc współpracy między Subaru, a Toyotą osiągnął naprawdę spory sukces i niebawem do sprzedaży ma trafić jego druga generacja.
Toyota GT86 – historia modelu
Mimo tego, że Toyota GT86 do produkcji seryjnej trafiła w marcu 2012 roku model ten szerszej publiczności zaprezentował się już trzy lata wcześniej podczas tokijskich targów motoryzacyjnych Tokio Motor Show 2009. Był to tak naprawdę koncept, który otrzymał nazwę Toyota FT-86. Auto już w momencie wejścia do produkcji odniosło sukces, gdyż model ten wraz z bliźniaczym Subaru BRZ zajął drugie miejsce w bardzo prestiżowym plebiscycie na Europejski Samochód Roku 2013, w którym przegrał jedynie z Volkswagenem Golfem siódmej generacji.
Nazwa, jak i cały samochód nawiązuje do dwóch modeli sportowych z historii firmy, Pierwszy człon, czyli GT ma być hołdem dla produkowanej w latach 60. XX wieku Toyoty 2000GT, a liczba 86 przypomina o Corolli Levin AE86 z lat 80.
Toyota GT86 grono zwolenników zawdzięcza temu, że jest małym sportowym coupe o napędzie na tył z niewielką, lecz żwawą jednostką napędową typu Boxer, która została opracowana przez Subaru. Auto znalazło miejsce w sercach fanów JDM, dzięki temu, że jest kolejnym po autach takich jak MR2, Celica, czy Supra, które jest prawdziwym sportowym coupe z krwi i kości.
Wizualnie Toyota GT86 nie jest przepiękna, lecz ma agresywne linie, które sprawiają, że samochód przyciąga wzrok i prezentuje się tak, jak do tego Japończycy w segmencie sportowych coupe, czyli nietypowo. Wnętrze również nie jest krzykliwe, a proste i zdominowane przez czarne barwy, które wskazują na surowość i sportowe usposobienie auta.
Na dobry odbiór auta wpływają także właściwości jezdne. Samochód jest zwinny, ale i zrywny oraz niezwykle satysfakcjonujący i potrafi sprawić wiele frajdy. Zarzucanie tyłem i wchodzenie w kontrolowane poślizgi jest jak najbardziej możliwe, gdyż można wyłączyć system ESP, lub sprawić by działał w trybie sportowym, co oznacza tyle, że samochód nie pozwoli jedynie na pełną utratę kontroli.
W niedalekiej przeszłości zaprezentowano już następcę Toyoty GT86. Zmienił on jednak nazwę z GT86 na GR86, gdyż pod tymi literkami spotkamy sportowe modele Toyoty. Nazwa nawiązuje do wyścigowej dywizji japońskiej marki, która nazywa się Gazoo Racing. Auto już niebawem ma trafić do sprzedaży. Ponownie jest owocem współpracy na linii Toyota-Subaru, leczy tym razem w Europie można będzie zakupić jedynie samochód pochodzący od Toyoty. Tym razem to sportowe coupe nie jest jednak jedynym w gamie, gdyż dostępna jest znajdująca się klasę wyżej Toyota Supra. Początek dostępności Toyoty GR86 w Polsce przewiduje się na 2022 rok.
Toyota GT86 – dane techniczne i wymiary
Toyota GT86 jest niewielkim sportowym coupe. Długość to zaledwie 4240 milimetrów, a szerokość mierzy jedynie 1775 milimetrów. Wysokość sięga 1285 milimetrów, a rozstaw osi ma zaledwie 2570 milimetrów. Zbiornik paliwa może pomieścić 50 litrów, a auto jest 4 miejscowe. Tylne siedzenia powinno się jednak traktować jedynie jako miejsce do położenia torby, plecaka, czy niewielkich zakupów. W bagażniku również przestrzeń nie powala, gdyż ma on pojemność wynoszącą zaledwie 243 litry. Sportowego coupe nie kupuje się jednak dla dużego bagażnika, a doznań z jazdy.
Toyota GT86 – silnik
Pod maską Toyoty GT86 znajdziemy 4-cylindrową jednostkę w układzie Boxer opracowaną przez Subaru. Silnik ten ma 16 zaworów, a paliwo trafia do cylindrów poprzez wielopunktowy pośredni oraz bezpośredni wtrysk. Maksymalny moment obrotowy to 205 niutonometrów, a moc wynosi 200 koni mechanicznych. Prędkość maksymalna to 226 kilometrów na godzinę, a sprint do setki z manualną skrzynią trwa 7,6 sekundy, Do napędzania auta wykorzystywana jest 98 oktanowa benzyna.
Toyota GT86 – ceny używanych modeli
Samochody jeszcze do niedawna można było zakupić w salonie. Z tego powodu nie ma problemu ze znalezieniem Toyoty GT86 na rynku wtórnym. Najtańsze egzemplarze kosztują już od niecałych 70 tysięcy. Są to modele z pierwszych lat produkcji. Chcąc zakupić względnie młodą Toyotę GT86 zapłacimy nawet 100 tysięcy złotych.