samochody

Jakie samochody po 5 latach mają największą wartość rezydualną?

Podczas decyzji o zakupie samochodu wartość rezydualna jest jednym z bardzo ważnych czynników szczególnie dla przedsiębiorców, którzy tworzą spore floty pojazdu. Mówi ona bowiem o tym ile można stracić na zakupie samochodu. Czym jednak dokładnie jest wartość rezydualna i które samochody mają ją najlepszą po 5 latach?

Czym jest wartość rezydualna?

Patrząc z perspektywy czysto encyklopedycznej wartość rezydualna to spodziewana wartość środka trwałego lub wartość dochodów generowanych przez przedsiębiorstwo w latach po okresie prognozy wolnych przepływów pieniężnych. Mówiąc o wartości rezydualnej z perspektywy samochodu osobowego wartością rezydualną będzie to ile samochód będzie wart po danym okresie. Ma ona spore znaczenie dla raty leasingu.

Rata leasingu czy też wynajmu długoterminowego, która nie przewiduje wykupu po zakończeniu umowy wynika bowiem w dużej mierze z różnicy pomiędzy wartością samochodu w dniu nabycia go, a wartością rezydualną w momencie zakończenia umowy. Różnica ta jest rozkładana na wybraną ilość lat i raty są jeszcze wzbogacane o ewentualne dodatki wedle uznania leasingodawcy, czy też podmiotu udzielającego wynajem długoterminowy.

Co wpływa na wartość rezydualną samochodu i dlaczego jest ona tak ważna?

Aby uświadomić sobie czemu wartość rezydualna jest tak ważna można użyć prostego przykładu. Jeśli firma A do swojej floty zakupi auto za 100 tysięcy złotych, którego wartość rezydualna po 5 latach to 50% to koszt ponoszony przez firmę z tytułu posiadania tego jednego auta to 50 tysięcy złotych. Gdy jednak kupi się dla przykładu droższe auto za 120 tysięcy złotych, lecz jego wartość rezydualna po 5 latach to 60% to będzie ona wynosić 72 tysiące złotych, czyli koszt poniesiony to 48 tysięcy. Większa wartość rezydualna mimo wyższej wartości auta pozwoli więc zredukować koszt jednego auta o 2 tysiące złotych. To przy dużych flotach może na przykład pozwolić na dobranie jeszcze jednego samochodu czy też po prostu naprawdę duże oszczędności.

Na wartość rezydualną wpływa całe mnóstwo czynników. Przy jej wyliczaniu bierze się pod uwagę między innymi cenę zakupu auta, typ nadwozia, model i markę samochodu, rodzaj jednostki napędowej, czy też planowany przebieg oraz obowiązujące trendy rynkowe. Aktualnie najwyższej wartości rezydualnej spodziewać się można po autach z niewielkimi silnikami, które cechują się funkcjonalnym, praktycznym nadwoziem oraz są po prostu popularne na rynku.

Modele z najwyższą wartością rezydualną po 5 latach

Lider tego rankingu nie powinien dziwić. Jest to bowiem model Toyoty, czyli niezwykle popularnego producenta, którego auta cieszą się sporą renomą i kojarzone są z trwałością oraz oszczędnością. Na czele uplasował się model C-HR, czyli kompaktowy crossover. Mówimy więc o przedstawicielu jednego z najpopularniejszych segmentów na rynku. Wartość rezydualna takiego auta przy założeniu 5 lat eksploatacji i przebiegu rzędu 15 tysięcy kilometrów to 56,9%. Jest to więc naprawdę solidny wynik.

Zaskoczyć może jednak druga pozycja. Znajduje się na niej dość mało znane auto, którym jest Suzuki Jimny. Model ten to malutka terenówka, która określana jest jako świetna propozycja na pierwsze auto dla początkujących miłośników off-roadu. Tutaj wpływ na wysoką wartość rezydualną może mieć więc fakt, iż tego typu auta są dość rzadkie na rynku.

Podium zamyka za to popularny crossover z segmentu C. Mowa o Hyundaiu Tucson. Jego wartość rezydualna po 5 latach to 55,3%. Tuż za nim z wynikiem rzędu 55,2% znajdziemy za to Dacię Duster, czyli kolejnego kompaktowego crossovera. Miejsce piąte? Brak zaskoczenia znowu będzie to SUV lub crossover z segmentu C, a jest nim Volkswagen Tiguan.

Kolejne miejsca poza pierwszą piątką należą za to do Toyoty Yaris, (54,5%), Mitsubishi ASX (54,3%), Toyoty Corolli (53,9%), Toyoty RAV4 (53,8%), Skody Kamiq (53,7%), Nissana Qashqaia (53,5%), Skody Octavii (53,4%), Volkswagena T-Roc (53,1%), Volvo XC60 (53,1%), Kii Sportage (52,7%), Renault Clio (52,6%), Suzuki Vitara (52,5%), Fiata 500 (52,4%), Volkswagena Golfa (52,2%), a dwudziestkę zamyka Skoda Fabia z wynikiem równo 52%.