Jakie zalety ma skrzynia automatyczna?
Automatyczne skrzynie biegów to dość kontrowersyjny temat wśród kierowców. Potrafi on naprawdę ich spolaryzować i podzielić na różne obozy, których punkt widzenia na ten temat znacząco się różni. Bardzo często słyszymy więc na przykład, że automatyczna skrzynia jest droga, niewygodna w utrzymaniu, a także obniża poziom kontroli nad samochodem. Czy jest to prawdą i jakie zalety mają automatyczne przekładnie?
Rodzaje skrzyń automatycznych
Samochody z automatyczną skrzynią biegów można najczęściej podzielić na cztery główne typy. To właśnie one są najczęściej spotykane w nowych oraz używanych samochodach osobowych. Najprostsze i najtańsze, lecz dalekie od najlepszych są przekładnie zautomatyzowane, których tak w zasadzie za pełnoprawne skrzynie automatyczne uznać nie można. Tego typu przekładnie nie mają po prostu sprzęgła, które działa elektronicznie przy odpowiednich obrotach lub po użyciu łopatki przy kierownicy bądź specjalnego joysticka.
Druga przekładnia to najprostszy rodzaj typowej skrzyni automatycznej. Mowa tu o skrzyni hydrokinetycznej. Jej koncepcja powstała jeszcze przed II wojną światową. Taka automatyczna przekładnia korzysta z hydrokinetycznego sprzęgła oraz zespołu przekładni planetarnych, które odpowiadają za kolejne przełożenia.
Inny obecny od wielu lat typ to tak zwane przekładnie bezstopniowe. Najczęściej spotkamy je pod oznaczeniem CVT lub e-CVT. Dostępne są także jako Multitronic czy też Lineartronic. Najczęściej stosowane są w autach japońskich od takich producentów jak Toyota, Honda, Nissan, Subaru czy też Mitsubishi.
Najbardziej nowoczesny typ skrzyni automatycznej wykorzystywanej w nowych autach to dwusprzęgłowa przekładnia automatyczna. Taką skrzynię spotkamy pod całym ogromem określeń. Najbardziej znane są przekładnie DSG czy też DCT< lecz nazywane są czasami jako S-tronic, PowerShift czy też TCT. Taka przekładnia korzysta ze dwóch sprzęgieł. Jedno z nich odpowiada za biegi nieparzyste, a drugie za parzyste, co znacząco przyspiesza zmianę biegów.
Zalety poszczególnych rodzajów skrzyń automatycznych
Na pierwszy ogień pójdzie najnowsze z rozwiązań, czyli dwusprzęgłowa skrzynia automatyczna. Najczęściej znana jest jako DSG. Rozwinięcie tego skrótu to Direct Shift Gearbox i takie same litery pojawiają się w niemieckim tłumaczeniu, gdyż to Volkswagen zaczął stosować przekładnie tego typu. Zalety dwusprzęgłowych przekładni automatycznych to przede wszystkim bardziej płynna jazda wynikająca z błyskawicznej zmiany biegów. To zapewnia lepsze doznania z prowadzenia, a także niższe zużycie paliwa niż w innych przekładniach automatycznych. Dodatkowo nie można zapomnieć o zalecie każdej z automatycznych przekładni. Mowa oczywiście o wygodzie.
Pora na domenę producentów z Japonii. Mowa oczywiście o przekładni CVT. Ich największą zaletą jest znacząco niższe zużycie paliwa. Wynika to z faktu, iż obroty są utrzymywane w stałym zakresie i zmiany biegów są nieodczuwalne. Dzięki temu jazda jest bardziej płynna, a fakt, iż samochody ze skrzynią CVT do maksimum wykorzystują optymalny zakres obrotów sprawia właśnie to, że zużywa się mniej paliwa.
W wypadku najstarszych przekładni hydrokinetycznych również można wymienić pewne zalety. Mowa tu przede wszystkim o wysokiej kulturze pracy. Taka skrzynia zapewnia cichą pracę, a ponadto jest niezwykle trwała nawet przy pracy pod sporym obciążeniem.
Wady skrzyń automatycznych
To jakie skrzynia ma wady zależy przede wszystkim od jej rodzaju. Bolączka aut z przekładnią hydrokinetyczną to głównie większe zużycie paliwa, a także utraty energii i konieczność montażu dodatkowego chłodzenia. Gdy mówimy o CVT trzeba zwrócić uwagę przede wszystkim na spore zużycie przy wysokich prędkościach, dość męczącą dynamiczną jazdę, a także niską odporność na tego typu prowadzenie auta.
Gdy mowa z kolei o dwusprzęgłowych przekładniach znanych pod skrótem DSG największym problemem jest to, że są one bardziej awaryjne od pozostałych, a ich serwis kosztuje po prostu więcej. Więcej zapłacimy także w salonie czy też na rynku wtórnym za to, iż auto korzysta z takiego rodzaju przekładni.