bmw i4

Koncept BMW — nowe i4

BMW i4 — dane techniczne

 

BMW i4 to liftback klasy średniej i elektryczny odpowiednik serii 4 Gran Coupe. Auto jest zaliczane to segmentu D. To 5 — drzwiowy liftback, który występuje w wersji z napędem tylnym oraz AWD. Długość samochodu to 4783 mm, szerokość — 1852 mm, wysokość — 1448 mm, rozstaw osi — 2856 mm, a masa własna — między 2125 a 2290 kg. Przedni bagażnik BMW i4 ma pojemność 38 l, tylny — 470 l. Auto jest w stanie pomieścić 4 pasażerów.

 

Kierowcy mają do wyboru dwie wersje silników. Wariant podstawowy i4 eDrive40 obejmuje jeden silnik z napędem na tylne koła. Jego moc to 340 KM, a maksymalny moment obrotowy — 430 Nm. Samochód rozpędza się od 0 do 100 km/h w 5,7 s. Osiąga on prędkość maksymalną na poziomie 190 km/h (jest ona ograniczona elektronicznie). Mocniejszy wariant i4 M50 to natomiast pierwsze elektryczne BMW z oznaczeniem M. Jednostkę tworzą 2 silniki z napędem na 4 koła. Mają one moc 476 KM i osiągają maksymalny moment obrotowy 730 Nm. W przypadku funkcji Sport Boost jest to kolejno 544 KM ii 795 Nm. BMW i4 M50 rozpędza się od 0 do 100 km/h w przeciągu 3,9 s. Jego prędkość maksymalna to 225 km/h. W obu wersjach zostały zastosowane identyczne akumulatory. Ich pojemność brutto wynosi 83,9 kWh, a netto — 80,7 kWh. Zasięg standardowej wersji to 590 km, mocniejszej — 510 km. Maksymalna moc ładowania baterii wynosi 200 kW. Pozwala to zwiększyć zasięg w przeciągu 10 minut o 164 km (dotyczy to wersji i4 eDrive 40) oraz o 140 km (w wariancie i4 M50). W zawieszeniu BMW i4 zostały wykorzystane z przodu dwuprzegubowe kolumny resorujące, z tyłu — układ pięciowahaczowy i amortyzatory z tłumieniem uzależnionym od skoku. Za dodatkową opłatą, możliwe jest wyposażenie samochodu w zawieszenie pneumatyczne tylnej osi wraz z samopoziomowaniem. Bazowa wersja BMW i40 posiada 17 — calowe obręcze z oponami 225/55, i40 50M — 18 — calowe z mieszanym ogumieniem — 245/45 z przodu i 255/45 z tyłu. Opcjonalnie, auto można wyposażyć w 19 — lub 20 — calowe felgi.

 

bmw i4

 

BMW i4 — historia modelu

 

Historia BMW i4 rozpoczęła się we wrześniu 2017 roku. Wtedy to światło dzienne ujrzał prototyp BMW i Vision Dynamics. W marcu 2020 roku zaprezentowany został natomiast BMW Concept i4. Pod koniec 2019 roku rozpoczęto testy przedprodukcyjnych egzemplarzy, które czerpały ze stylizacji Concept i4. Tym, co ją wyróżnia jest kasetowa forma klamek zbliżona do tych z modelu iX oraz charakterystyczne, podwójne „nerki”, które rozciągają się of krawędzi maski aż do dolnej krawędzi zderzaka.

 

Oficjalna premiera BMW i4 miała miejsce w marcu 2021 roku. Miała ona postać internetowej prezentacji modelu. Pod kątem wyglądu, samochód jest zbliżony do drugiej generacji coupe Serii 4. Na uwagę zasługują tu między innymi niebieskie ozdobniki na karoserii oraz poprowadzona łagodnie w stronę tylnej części nadwozia linia dachu wraz z masywnymi krawędziami nadkoli.

 

BMW i4 to jeden z elementów planu elektryfikacji niemieckiego koncernu motoryzacyjnego, który został ogłoszony w lipcu 2020 roku. Ma on objąć prezentację 223 pojazdów wraz z elektrycznymi lub hybrydowymi napędami do końca 2023 roku. Produkcja omawianego modelu samochodu rozpoczęła się w listopadzie 2021 roku. W sprzedaży jest on dostępny od początku 2022 roku.

 

bmw i4

Gamę BMW i4 tworzą 3 warianty. Bazowy, eDrive35 ma moc 268 KM, pośredni — eDrive40 — 330 KM, a topowy — M50 xDrive — 523 KM. Pierwszy z nich jest napędzany baterią 60 kWh, dwa kolejne — wersją o pojemności 80 kWh.

 

BMW i4 — główne zalety

 

Dlaczego warto zdecydować się na zakup BMW i4? Kierowcy doceniają ten model między innymi za dużą moc i wysoki moment obrotowy. Wskazują oni również na nienaganną pracę zawieszenia, układu kierownicy oraz hamulców. Do niewątpliwych atutów elektrycznego samochodu osobowego klasy średniej zalicza się także zasięg na poziomie około 400 km oraz elegancko wykonaną, bogato wyposażoną, przemyślaną kabinę.