Które małe auta miejskie najmniej palą?
Spalanie w miejskim aucie – jak ważne jest dla klientów?
Poszukując najlepszej możliwej opcji, jeżeli chodzi o samochody miejskie, musimy brać pod uwagę naprawdę mnóstwo różnych czynników. Każdy, kto zabierał się za taki research bez dokładnego określenia, jaki model mu się marzy lub na ofercie, jakiego producenta będzie chciał się skupić wie doskonale, że zmiennych jest cała masa, a wybór dobrego modelu, nie mówiąc już o doborze właściwego dla nas egzemplarza, wcale nie jest najprostszym zadaniem. Podczas kupna samochodu nastawionego na miejskie wojaże skupiamy się na przykład na takich kwestiach, jak jego moc, dynamika, zwrotność czy miejsce w środku. Spora część kierowców, oczywiście nie bez przyczyny, patrzy również na ekonomię korzystania z takiego pojazdu, w tym rzecz jasna również i na zużycie paliwa.
Ten aspekt ważny był w przypadku posiadania samochodu od zawsze, jednak w obecnej chwili, kiedy ceny paliwa znajdują się na horrendalnie wysokim poziomie, jeszcze więcej osób wyczulonych jest właśnie na znalezienie auta, które nie będzie pochłaniało zawrotnej ilości pieniędzy. Wiele osób przyznaje, że w kontekście kupna samochodu wprost z salonu spalanie jest jedną z najistotniejszych kwestii, na jaką zwracają oni uwagę. W przypadku pojazdów z drugiej ręki nie jest to już aż tak ogromny priorytet, co oczywiście nie oznacza, że nie jest to już w żadnym calu ważne. Kierowcy wiedzą jednak doskonale, że samochody używane nie są w stanie być aż tak ekonomiczne i za każdym razem będzie trzeba się liczyć z wyższym spalaniem. Skoro jednak zaczęliśmy już tak kompleksowo opowiadać o zużyciu paliwa w autach miejskich, odpowiedzmy sobie na jedno kluczowe pytanie – które z nich możemy uznawać za te najoszczędniejsze?
Testy spalania nowoczesnych samochodów – jak bardzo są one miarodajne?
Oczywiście najważniejszą bazą danych dotyczących zużycia paliwa konkretnych samochodów są oficjalne testy przeprowadzane przez producentów pod kontrolą szerszych organów. Już nieraz bowiem dochodziło do sytuacji, w której to wyniki testów spalania czy emisji spalin były zakłamywane. Właśnie to doprowadziło do gigantycznej afery Dieselgate, w której to marka Volkswagen wyjątkowo mocno ucierpiała wizerunkowo oraz finansowo. Wydawało się, że zaostrzenie sposobów kontroli rozwiąże ten problem i nie będziemy już musieli martwić się o to, że dane auto będzie posiadało inną charakterystykę niż to, co pokazują oficjalne dane. Jak jednak nietrudno się domyślić, marki i tak znajdują sposób, by jak najmocniej zyskać w oczach klientów.
Nie będzie zaskoczeniem fakt, że podczas oficjalnych testów spalania jazda przebiega w sposób wyjątkowo oszczędny – czasem nawet i zbyt oszczędny. Najczęściej za kierownicę trafiają osoby, które do perfekcji opanowały sztukę ecodrivingu i nawet jeżeli przejechanie określonego dystansu nie jest zbytnio efektywne pod kątem szybkości, tak wynik zużycia paliwa jest naprawdę imponujący. Jeszcze dobitniej pokazują to również samochody hybrydowe, w szczególności odmiany PHEV (hybrydy plug-in). Nikt nie ma raczej wątpliwości, że rezultaty na poziomie 1-1,5 litra na 100 kilometrów nie mają za wiele wspólnego z rzeczywistością, choć oczywiście są osiągalne. Nie oznacza to jednak, że na rynku nie znajdziemy naprawdę oszczędnych mieszczuchów, które są w stanie wymiernie odciążyć nasz portfel.
Najoszczędniejsze auta miejskie - tabela
Model | Spalanie według oficjalnych testów |
Suzuki Swift | 5 litrów/100 km |
Ford Focus | 5 litrów/100 km |
Volkswagen Up! | 4,9 litra/100 km |
Skoda Fabia | 4,7 litra/100 km |
Suzuki Ignis | 4,7 litra/100 km |
Peugeot 208 | 4,5 litra/100 km |
Nissan Micra | 4,4 litra/100 km |
Mitsubishi Space Star | 4,3 litra/100 km |
Audi A1 | 4,2 litra/100 km |
Hyundai i10 | 4,2 litra/100 km |
Renault Clio | 4,1 litra/100 km |
Peugeot 208 | 4,1 litra/100 km |
Seat Ibiza | 4 litry/100 km |
Toyota Prius | 3,9 litra/100 km |
Ford Fiesta | 3,9 litra/100 km |
Audi A2 | 3,9 litra/100 km |
Volkswagen Lupo | 3,8 litra/100 km |
Suzuki Celerio | 3,6 litra/100 km |
Toyota Corolla Hybrid | 3,4 litra/100 km |
Toyota Yaris | 3 litry/100 km |
Skąd biorą się fenomenalne wyniki Toyoty w testach spalania?
Patrząc na powyższą tabelę bez trudu możemy zauważyć, że w testach spalania wybitnie wręcz radzą sobie samochody marki Toyota. Co jednak tak właściwie za tym stoi? Przede wszystkim – genialne silniki hybrydowe, które Toyota rozwija od ponad ćwierć wieku. To właśnie ten japoński producent jako pierwszy na świecie wprowadził do masowej produkcji samochód hybrydowy, czyli rzecz jasna Toyotę Prius. Ogromne doświadczenie w tworzeniu hybryd pozwala Japończykom na tworzenie obecnie wyjątkowo wydajnych jednostek, które radzą sobie wprost znakomicie w każdych warunkach.
Wpływ na to ma oczywiście również szeroka gama hybryd. W takich modelach, jak Prius, Yaris czy Corolla natrafimy na jednostki, które mają za zadanie być możliwie jak najbardziej ekonomicznie, choć w przypadku Corolli bez trudu znajdziemy mocniejsze silniki. Z drugiej strony w innych autach możemy znaleźć jednostki hybrydowe, które stawiają na maksymalizację osiągów. Każdy więc bez większego trudu będzie w stanie w gamie silnikowej Toyoty znaleźć coś idealnego dla siebie.
Wspólne mianowniki najoszczędniejszych samochodów miejskich – co możemy wyróżnić?
Zwracając uwagę na najlepiej wypadające w testach spalania samochody miejskie, jesteśmy w stanie znaleźć kilka cech wspólnych, które wyjaśniają, dlaczego niektóre modele radzą sobie lepiej od innych. Najczęściej kluczowym aspektem jest tutaj mała pojemność silnika, dzięki czemu nie pochłania on paliwa w większych ilościach. Ważna jest tu również niewielka masa samochodu – dzięki temu potrzeba mniej mocy i mniej paliwa, by wprawić auto w ruch. W takiej sytuacji rodzi się jednak pytanie, dlaczego więc na liście powyżej nie ma takich konstrukcji, jak Opel Corsa, Volkswagen Polo czy Citroen C3? Cóż, wiele zależy również od technologii, a także samego sposobu wykonywania pomiaru. Czynników, które mają na to wpływ jest całe mnóstwo.