motoryzacja

Rynek samochodowy w Polsce i na świecie

Branża motoryzacyjna to naprawdę ważna część gospodarki zarówno w Polsce, jak i na świecie. Odpowiada ona za ogromną część eksportu wielu państw i każdego roku produkuje towary warte naprawdę przeogromne pieniądze. Jak wygląda obecnie motoryzacja w Polsce i na świecie, jakie są jej perspektywy i jaki ma wpływ na środowisko?

Branża motoryzacyjna w Polsce — historia

Pomimo tego, że aktualnie przemysł motoryzacyjny w Polsce nie wydaje się być zbytnio znaczący z racji na to, że nie ma żadnego dużego polskiego producenta samochodów osobowych, to jest on naprawdę spory i ma całkiem bogatą historię. Jedne z pierwszych przedsiębiorstw produkcję samochodów rozpoczęły już po zakończeniu I Wojny Światowej.

Produkcją aut osobowych w okresie II RP zajmowały się takie przedsiębiorstwa jak CWS, czyli Centralne Warsztaty Samochodowe, Lilpop, Rau i Loewenstein, Państwowe Zakłady Inżynierii, czy też Towarzystwo Budowy Samochodów. Polski przemysł motoryzacyjny w okresie międzywojennym był jednak niewielki i budowano dość mało aut.

Po II Wojnie Światowej wiele się zmieniło, gdyż rozpoczął się okres Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej. Wtedy większość zakładów powstała od zera, a te, które wcześniej budowały auta, nie zostały przywrócone do życia. W Polsce powstały więc takie zakłady jak Fabryka Samochodów Osobowych, Zakład Samochodów Dostawczych w Nysie, Fabryka Samochodów Małolitrażowych i wiele więcej zakładów zajmujących się budową aut, autobusów, czy też samochodów dostawczych i ciężarowych.

Przemysł motoryzacyjny w Polsce obecnie

W tym momencie podobnie jak na całym świecie przemysł motoryzacyjny w Polsce nieco cierpi, lecz wciąż stanowi on ważną część gospodarki. Przez lata budowano w naszym kraju auta takie jak na przykład Fiat 500 czy też Opel Astra. Aktualnie wiele zakładów jest modernizowanych, co ma związek, z tym że koncerny FCA i PSA połączyły się w grupę Stellantis. Posiada ona obecnie zakłady w Gliwicach, Tychach oraz Bielsku-Białej.

Oprócz tego produkcja aut zajmuje się firma Volkswagen Poznań, która zajmuje się produkcją modelu Volkswagen Caddy. Inne firmy produkujące samochody, czy też jakiekolwiek pojazdy w Polsce to an przykład Solaris, Autosan, Jelcz, Melex, Scania, Volvo i wiele więcej. Swoje zakłady zajmujące się produkcją części posiada z kolei Toyota.

Każdego roku w naszym kraju produkowane jest kilkaset tysięcy aut. Niestety od czasów pandemii koronawirusa widać spory regres. Jeszcze w 2017 roku w polskich zakładach budowano średnio prawie 43 tysiące aut miesięcznie. W kolejnych latach ilość ta spadała do 37,6 tys., a następnie do 36,2 tys. Wtedy pandemia spowodowała spadek średniej do poziomu zaledwie 23,2 tys. miesięcznie, a rok później wartość ta wyniosła 21,7 tys. Póki co w tym roku w Polsce produkuje się średnio 19,8 tys. aut miesięcznie.

Co ciekawe wedle danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów Polska zajmuje bardzo wysokie trzecie miejsce, jeśli chodzi, o to ile osób zatrudnia. W naszym kraju przemysł ten daje bowiem pracę dla ponad 213 tysięcy osób. Przegrywamy tylko z Niemcami, gdzie pracuje prawie 900 tysięcy osób i z Francją, która jednak pokonała nas zaledwie o kilkanaście tysięcy. Mniej pracowników branża motoryzacyjna zatrudnia za to w takich krajach jak na przykład Włochy, gdzie znajdziemy wielu uznanych producentów, czy też Wielkiej Brytanii, Czechach oraz Rumunii. Wszystkie te państwa posiadają spore marki samochodów, więc pokonanie ich to niezły wynik.

Polski przemysł motoryzacyjny mógłby zatrudniać jeszcze więcej pracowników, gdyby sukcesem okazał się projekt polskiego auta elektrycznego, a dokładniej marki aut elektrycznych Izera. Stoi on jednak nieco w miejscu i nie ruszyła nawet budowa fabryki, która przecież już niebawem miała wypuszczać pierwsze auta. Krążą więc głosy, które mówią o tym, że aktualnie polski rząd po prostu czeka z ogłoszeniem porażki, tak by ponieść jak najmniejsze straty wizerunkowe z tego tytułu.

Branża motoryzacyjna na świecie

Oczywiście nie jest tak, że polski przemysł motoryzacyjny nagle zaczął upadać. Problemy są spotykane tak naprawdę na całym świecie. Problemem są następstwa pandemii koronawirusa, a do tego obecnie należy dodać jeszcze wojnę w Ukrainie. Te wydarzenia znacząco zmniejszyły dostępność części kluczowych podczas budowy aut osobowych, a także sprawiły, że czasy są dość niepewne szczególnie pod względem finansowym, przez co wiele osób wycofało się z zakupu samochodu osobowego.

Osoby obserwujące sytuację branży motoryzacyjnej zauważą więc, że jest wręcz tragicznie i zmaga się ona z największym kryzysem od wielu lat. W najgorszej sytuacji zdecydowanie jest Europa. Na innych dużych rynkach takich jak Stany Zjednoczone oraz Chiny wygląda to znacznie lepiej.

Zagrożenia dla środowiska tworzone przez branżę motoryzacyjną

Od lat staramy się jak najbardziej ograniczyć nasz negatywny wpływ na środowisko naturalne. Częścią tego jest między innymi wprowadzanie kolejnych norm emisji spalin. Jednym z większych zagrożeń dla środowiska kreowanych przez branżę motoryzacyjną zawsze były bowiem samochody spalinowe. Aktualnie udział ich w tym problemie znacznie się zmniejszył z racji na to, że obecnie emisja spalin jest niesamowicie ograniczona względem stanu jeszcze z końca XX wieku.

Największe koncerny dobrze jednak rozumieją to, jaki mają wpływ na środowisko i z tego powodu starają się działać w kierunku na przykład osiągnięcia neutralności klimatycznej, czyli tego, żeby bilans emisji nie przekraczał 0. W większości koncernów osiągnięcie tej neutralności to cel, który ma zostać wykonany do 2050 roku.

Dlatego by mieć jak najmniejszy wpływ na środowisko, producenci mocno inwestują na przykład w rozwój samochodów elektrycznych, które mają być rozwiązaniem na problemy generowane przez samochody spalinowe. Jest to jeden z głównych rodzajów walki. Inne rzeczy, na których skupiają się marki to na przykład zwiększenie efektywności pracy fabryk i ograniczenie emisji spalin właśnie przez zakłady produkcyjne, które również mają w nią swój wkład i nie można go bagatelizować.