Mercedes-Benz SLK - który silnik najlepszy?

Mercedes-Benz SLK - który silnik najlepszy?

Mercedes-Benz SLK to sportowy samochód klasy kompaktowej z nadwoziem typu roadster, należący do segmentu G. Model ten produkowany był w latach 1996-2015, a także w latach 2015-2009 pod nazwą Mercedes-Benz SLC. Modyfikacja nazwy stanowi rezultat uporządkowania niektórych modeli w ofercie - zmiana SLK na SLC wskazuje na spokrewniony model bazowy, czyli klasę C.

 

Silniki Mercedes-Benz SLK pierwszej i drugiej generacji

 

Pierwszą odmianę Mercedesa SLK napędzały silniki V6 oraz R4, które przenosiły moc na tylną oś za pośrednictwem 5-biegowej skrzyni automatycznej lub 5-biegowej i 6-biegowej skrzyni manualnej. W 2001 roku pojawiła się odmiana sportowa, oznaczana jako SLK 32 AMG. W modelu tym zamontowano silnik zapożyczony z SLK 320, ale wzbogacony o kompresor. Wersja ta oferowana była wyłącznie z 5-biegową skrzynią automatyczną, bez możliwości zamówienia wariantu manualnego. Na uwagę zasługuje jednak zastosowanie technologii Speedshift firmy AMG, pozwalającej na szybszą zmianę biegów oraz obsługę manualną. Do drugiej generacji Mercedesa-Benz SLK trafiły trzy jednostki napędowe - R4, R6 oraz V8, przenoszące moc na tylną oś za pośrednictwem manualnej skrzyni 6-biegowej lub 5-biegowej i 7-biegowej skrzyni automatycznej. Do najbardziej bezpiecznych należą modele z przekładniami 6-biegowymi i 5-biegowymi. Wersje 7-biegowe są narażone na awarie, m.in. modułu sterowania oraz konwertera. W wielu modelach problemy sprawia też przekładnia kierownicza, która łatwo łapie luzy i wykazuje podatność na wycieki płynu. 

 

Najlepsze jednostki napędowe Mercedes-Benz SLK

 

Za najmniej awaryjną uważana jest oznaczana jako M 271 E 18 ML czterocylindrowa odmiana SLK 200 Kompressor o mocy 163 KM, która po liftingu wzrosła do 184 KM. Jednostka ta przyspiesza do 100 km/h w 8 sekund. Model ten jest również stosunkowo ekonomiczny, ponieważ w cyklu mieszanym zużywa jedynie 10 l/100 km. Silnik nie sprawia większych problemów, jednak stan sprężarki może wymagać weryfikacji. Większą mocą wyróżniają się modele 6-cylindrowe M272. Ich zaletą jest wysoka kultura pracy, a także akceptowalne zużycie paliwa. Jednostki te nie są niestety wolne od wad. Na usterki narażone są zęby wałka wyrównoważającego, których naprawa może być dość kosztowna. Wynika to z faktu, że serwisowanie wymaga rozebrania jednostki. Dość rzadko spotykane na rynku są modele V8 AMG o mocy 360 i 400 KM. Ich zaletą są bardzo dobre osiągi, ponieważ rozpędzają się do 100 km/h w nawet poniżej 5 sekund. Problematyczne jest natomiast duże spalanie, wynoszące nawet 20 litrów na 100 km.

Mercedes-Benz SLK - który silnik najlepszy?
Mercedes-Benz SLK - który silnik najlepszy?
Mercedes-Benz SLK - który silnik najlepszy?