amortyzatory

Przy jakim przebiegu w samochodzie wymienia się amortyzatory?

Amortyzatory to jedna z najważniejszych części zawieszenia, która odpowiada za tłumienie nierówności, redukcję przechyłów oraz dociśnięcie kół do jezdni. Są ściśle powiązane z systemami bezpieczeństwa do których należy ABS i ESP, więc należy dbać o ich stan. Częstotliwość wymian amortyzatorów zależy od ich rodzaju, samochodu oraz wielu innych czynników.

Czym są i jak działają amortyzatory?

Amortyzatory to części samochodowe należące do zawieszenia, która jak wskazuje nazwa amortyzuje nierówności czy przechyły nadwozia. Ponadto ich zadaniem jest docisk kół do jezdni. Wewnątrz znajduje się ciecz, która przepływa przez dwa zawory tym samym niwelując drgania. Bez sprawnych amortyzatorów auto będzie miało problemy z przyczepnością, właściwym hamowaniem, a także jazda będzie po prostu znacznie mniej wygodna niż zazwyczaj.

Amortyzatory mają dwa najbardziej popularne rodzaje. Pierwszy to amortyzatory olejowe. Są one najczęściej montowane w starszych autach, gdyż potrafią wytrzymać wiele kilometrów. Wewnątrz amortyzatora w tłumieniu drgań pomaga ciecz, którą jest olej. Takie rozwiązanie charakteryzuje się wysokim komfortem jazdy, lecz amortyzatory olejowe nie są wybitne pod względem siły tłumienia i oferowanej przyczepności.

Pod tym względem wygrywają amortyzatory gazowe. W nich za niwelowanie drgań odpowiada gaz, który w tej kwestii wygrywa z olejem i znacznie lepiej je tłumi. Dzięki temu amortyzatory tego typu są sztywniejsze, co pozwala na uzyskanie większej przyczepności. Dodatkowo są mniej podatne na wpływ na przykład temperatury, gdyż zmiana parametrów gazu nie jest tak dotkliwa jak oleju przy zmiennych temperaturach. Kolejna zaleta amortyzatorów gazowych to możliwość regulacji ich parametrów.

 

Co ile powinniśmy wymieniać amortyzatory?

W przeciwieństwie do wielu części eksploatacyjnych amortyzatory nie mają sztywno określonego okresu wymiany. Wynika to z faktu, że ten zależy po prostu od stanu tych części, a na to wpływ ma naprawdę wiele czynników. Najczęściej zmieniać należy amortyzatory w autach, które często jeżdżą po nierównościach, czyli na przykład w terenówkach czy po prostu gdy mieszkamy w takim miejscu, do którego nie prowadzą asfaltowe drogi.

amortyzatory

W przeciętnych polskich warunkach amortyzatory powinny pozwolić na przejechanie od 50 do 70 tysięcy kilometrów. Wynika to z naszego klimatu oraz stanu dróg. Gdyby jednak nasze auto miało idealne warunki i na przykład jeździło po płaskich autostradach i drogach pozbawionych nierówności amortyzatory powinny wytrzymać nawet i 100 lub 200 tysięcy kilometrów bez konieczności wymiany. Z drugiej strony równie dobrze jedna bardzo mocna dziura może zakończyć egzystencję naszego amortyzatora. Szybciej niż samochody osobowe zużywać amortyzatory będą też samochody dostawcze.

Przy wymianie bardzo ważne jest by pamiętać o tym, że niezależnie od tego czy awarii uległ jeden czy dwa amortyzatory w jednej osi zawsze trzeba wymienić komplet amortyzatorów. Nie ma co na tym oszczędzać, gdyż różnice w działaniu amortyzatorów mogą skończyć się znacznie niższą przyczepnością i gorszymi właściwościami zatrzymywania samochodu.

 

Więcej możesz doczytać tutaj: Kiedy i przy jakim przebiegu wymienia się sprzęgło?