Hyundai Elantra

Wymiary, dane techniczne, spalanie oraz ceny Hyundai Elantra

Hyundai Elantra jest kompaktowym sedanem południowokoreańskiego producenta o bogatej, bo ponad 30-letniej historii. Samochód okazyjnie pojawiał się w tym czasie na niektórych europejskich rynkach w tym między innymi w Polsce. Aktualnie produkowana jest siódma, dość rewolucyjna generacja tego modelu.

Hyundai Elantra – historia modelu

Po raz pierwszy o Hyundaiu Elantra świat usłyszał w 1990 roku, gdy południowokoreańska marka zdecydowała się poszerzyć swoją ofertę. Wprowadzony wtedy 4-drzwiowy sedan stał się alternatywą dla również kompaktowego, lecz nieco mniejszego Hyundaia Pony. Auto posiadało stylizowaną na amerykańską stylistykę i trafił przede wszystkim do Ameryki Północnej oraz Łacińskiej, a także do Europy, Australii, czy też Korei Południowej.

Nową odsłonę samochodu zaprezentowano po pięciu latach. Elantra II jest całkowicie nową konstrukcją, która nie tylko była następcą dla pierwszej Elantry, ale też modelu Pony. Samochód ten został zaprojektowany samodzielnie przez Koreańczyków. Ofertę nadwoziową, która składała się tylko z sedana uzupełniło również kombi. Auto ponownie trafiło do obu Ameryk, Azji, a także Europy, czy też Australii.

W 2000 roku Hyundai odświeżył swojego kompakta poprzez wprowadzenie trzeciej generacji. Ostatniej oferowanej w pełni w Europie. Samochód zyskał znacznie większy optycznie przód ze sporymi reflektorami. Ponadto tym razem samochód nie był już jedynie sedanem i kombi, a także liftbackiem, czyli fuzją hatchbacka z sedanem, w której klapa bagażnika zawiera w sobie tylną szybę. Odmiana ta zastąpiła większe kombi.

Hyundai Elantra IV korzysta już z rozwiązań z dość udanych modeli takich jak Hyundai i30 oraz Kia Ceed. Samochód zniknął jednak całkowicie z rynku europejskiego, gdzie zastąpił go właśnie pierwszy z wymienionych modeli. Z tego powodu sedana można było zakupić tylko w Amerykach, Azji Wschodniej, Australii oraz części Afryki.

Na nasz rynek Elantra powróciła przy okazji piątej generacji. Auto skorzystało z nowego języka projektowego marki Fluidic Sculpture, ale można było go zakupić nie w całej Europie, a jedynie na wybranych rynkach krajowych w tym w Polsce. Elantra V może się pochwalić tytuł Samochodu Roku Ameryki Północnej 2012.

Szósta generacja również dostępna była jedynie na wybranych europejskich rynkach i została zaprojektowana w tym samym, lecz zmodernizowanym języku projektowym. Największą rewolucją jest jednak najświeższa, siódma generacja, która do Polski trafiła rok temu. Auto posiada kompletnie nowy, futurystyczny design, który prezentuje się niezwykle okazale. Ponadto gama Elantry została wzbogacona poprzez model Elantra N, czyli kolejnego przedstawiciela sportowej linii N Hyundaia mającej zmienić spojrzenie na markę.

Hyundai Elantra – dane techniczne i wymiary

Aktualny Hyundai Elantra ma dokładnie 4650 milimetrów długości, szerokość auta mierzy 1825 milimetrów, a wysokość sięga 1430 milimetrów. Auto ma masę własną od 1160 do 1340 kilogramów. Rozstaw osi mierzy dokładnie 2720 mm. Bagażnik ma pojemność rzędu 407 litrów. Są to wymiary nieco większe od poprzednika, który jest krótszy o 30 mm i węższy o 25 mm. Trend wzrostowy w wymiarach auta można jednak zaobserwować od wielu generacji.

Hyundai Elantra – gama silnikowa

Aktualnie oferowana Elantra ma dostępny jedynie jeden silnik. Jest to jednostka Gamma 1.6 MPi. Generuje on 123 konie mechaniczne przy 6300 obrotach na minutę. Maksymalny moment obrotowy wynosi 153 niutonometry i jest dostępny przy 4500 obrotów na minutę. Sportową Elantrę N napędza za to silnik 1.6 T-GDI, który generuje 204 KM oraz 265 Nm maksymalnego momentu obrotowego.

Hyundai Elantra – ceny nowych i używanych modeli

Podstawowa wersja Elantry kosztuje aktualnie 75 tysięcy złotych. Za najlepiej wyposażoną należy zapłacić 107 tysięcy złotych. Nieco droższa jest wersja z bezstopniową przekładnią CVT. Należy za nią dopłacić od 5 do 7,5 tysiąca złotych w zależności od wersji. Na rynku wtórnym jest sporo modeli z piątej generacji Elantry. Kosztują one od 25 do nawet 50 tysięcy złotych. Za szóstą edycję modelu zapłacimy za to od około 40 tysięcy złotych do 70 tysięcy złotych.