Dodge Charger – aktualnie sprzedawany jako sedan i święcący za Oceanem Atlantyckim naprawdę spore triumfy, w przeszłości będący naprawdę poważanym i legendarnym wręcz muscle carem. Skąd więc taka zmiana filozofii i co przekłada się na taką obecną popularność tego modelu?
Aktualnie amerykańskie muscle cary oraz pony cary przeżywają swoje odrodzenie, lecz nie najgorzej radzą sobie również inne pojazdy, które wywodzą się właśnie z takich korzeni. Przykładem takiego stanu rzeczy niewątpliwie jest Dodge Charger – aktualnie sprzedawany jako sedan i święcący za Oceanem Atlantyckim naprawdę spore triumfy, w przeszłości będący naprawdę poważanym i legendarnym wręcz muscle carem. Skąd więc taka zmiana filozofii i co przekłada się na taką obecną popularność tego modelu?
Dodge Charger – historia modelu
Pierwotny Dodge Charger był kompletnie innym samochodem niż ten, którego znamy obecnie. Był to bowiem wręcz ikoniczny aktualnie luksusowy muscle car, który na stałe wpisał się do historii amerykańskiej motoryzacji. Potężne silniki, na czele z 7.2 V8, długość powyżej pięciu metrów, a także bardzo charakterystyczna, spłaszczono sylwetka sprawiły, iż wiele osób zaczęło marzyć o właśnie takim aucie.
Moda na muscle cary była intensywna, lecz dość szybko się zakończyła. Dodge jednak zdołał utworzyć jeszcze trzy kolejne generacje Chargera, które utrwalały tę nazwę w umysłach fanów motoryzacji. Ostatecznie w 1978 roku Dodge Charger odszedł do lamusa, a na salonach zawitał zastępujący go model Magnum.
Dodge Charger zaliczył chwilowy powrót na rynek w 1981 roku. Stał się on trzydrzwiowym coupe, który miał być samochodem czysto sportowym. Mała masa, nieznacznie przekraczająca tonę, kompaktowe wymiary oraz sprawiały, iż Charger mógłby być całkiem dobrym wyborem. Silnik o mocy zaledwie 85 koni mechanicznych w „sportowym” aucie całkowicie psuł jednak całe dobre wrażenie, którego nie dało się już odbudować nawet ciekawymi wersjami specjalnymi. Ostatecznie Charger zniknął po raz drugi w 1987 roku. Można było się spodziewać, że tym bardziej będzie to pożegnanie na dobre... Nic bardziej mylnego.
Dodge Charger – powrót w glorii i chwale
W 2005 roku nazwa Charger wróciła do oferty producenta ze Stanów Zjednoczonych. Tym razem w taki sposób ochrzczony został sedan segmentu E, a więc klasy wyższej. Luksusowy sedan stoi o wiele bliżej muscle cara niż kompaktowe coupe i to była szansa dla Chargera na ponowne zabłyśnięcie. Jak się później okazało – szansa bardzo dobrze wykorzystana.
Charakterystyczny grill z orurowaniem w kształcie krzyża, zgrabna, lecz masywna sylwetka, a także agresywne światła zarówno z tyłu, jak i z przodu – pod względem designu najnowszy Charger wyglądał naprawdę świeżo. Samochód był również wyposażony w naprawdę ciekawe silniki, na czele z 6.1 V8 z wersji SRT8. 431 KM oraz 569 Nm – absolutny potwór.
Druga generacja, która zadebiutowała w 2010 roku, produkowana jest do dziś i bardzo mocno ugruntowała pozycję Chargera na rynku. Samochód nabrał nowocześniejszych i o wiele bardziej sportowych rys, przy okazji otrzymując o wiele większe osiągi. Nic dziwnego, że samochód ten znajduje się w Ameryce na szczytach list sprzedażowych.
Dodge Charger – dane techniczne
Dodge Charger jest naprawdę sporej wielkości autem, nawet jak na sedana segmentu E. Długość aż 5077 mm, szerokość 1905 mm oraz wysokość 1482 mm to naprawdę słuszne gabaryty. Rozmiary wpływają jednak w znacznym stopniu na wagę auta, która wynosi 1823 kilogramy. Charger może pochwalić się także całkiem sporym bagażnikiem, który charakteryzuje się przyzwoitą pojemnością 467 litrów.
Dodge Charger – gama silnikowa
Pod maską Chargera każdy będzie w stanie znaleźć coś dla siebie, choć nie ma raczej co liczyć na słabe silniki w takim samochodzie. Najmniejszy i najsłabszy jest bowiem motor o pojemności 3.6 litra i skonstruowany w architekturze V6. Jego moc to 296 koni mechanicznych. Następnie mamy słynne 5.7 V8 HEMI o mocy 375 KM, 6.4 V8 HEMI z mocą rzędu 492 KM, a także zniewalające 6.2 V8 z wersji specjalnej Hellcat. Jego moc? Aż 717 koni mechanicznych!
Dodge Charger – ceny
Ceny sprawnego Dodge'a Chargera zaczynają się od około 40 tysięcy złotych. Kwoty te potrafią jednak bardzo szybko poszybować w górę w zależności od silnika i wersji wyposażenia. Dla przykładu, nowy lub bardzo mało używany Dodge Charger Hellcat potrafi kosztować 350-400 tysięcy złotych, a nawet więcej!