Ford Bronco to jeden ze starych SUV-ów, które budowano w XX wieku na bazie pickupów. W przeciwieństwie do dzisiejszych aut są one oparte na ramie, zamiast korzystać z nadwozia samonośnego. Samochód znany jest też z innego wydarzenia, jakim była niesamowicie znana i często komentowana ucieczka O.J. Simpsona. Po latach przerwy Ford zdecydował się przywrócić ten model w 2020 roku.
Ford Bronco – historia modelu
Pierwsza generacja Forda Bronco na rynku zadebiutowała w 1965 roku. Auto było zbudowane na ramie i jest to kompaktowy SUV z właściwościami terenowymi. Samochód dostępny był nie tylko jako SUV, ale też i pickup. Pierwsza generacja Bronco jest charakterystyczna przede wszystkim przez swoje okrągłe reflektory wraz z chromowanym grillem. Produkcja pierwszej generacji modelu trwała od 1966 do 1977 roku.
W 1977 roku Ford przedstawił drugą generację modelu Bronco. W przeciwieństwie do pierwszej edycji w aucie zmieniono praktycznie wszystko. Ponadto samochód nie był już osobną konstrukcją, a powstał za to na bazie pickupa jakim jest Ford F-Series. Produkcja trwała jedynie 2 lata od 1977 do 1979 roku.
W 1979 roku Ford dokonał faceliftingu Forda Bronco, lecz producent ten uznał, że to dobra okazja by uznać ten samochód za kolejną jego generację. Bronco III od II różni się nieco rozmiarami, nowym, gigantycznym grillem z prostokątnymi reflektorami na bokach i dostępnym wyposażeniem.
W 1986 roku auto zbudowano od nowa. Ponownie bazą do stworzenia SUVa stał się Ford F-Series. Samochód znów więc został zbudowany na ramie. W przeciwieństwie do poprzednika SUV ma znacznie mniej chromowanych elementów typowych dla amerykańskiej motoryzacji, a także całkowicie nowy przód. Proporcje nadwozia zostały mniej więcej podobne jak w poprzedniej generacji.
Ford Bronco V zadebiutował w 1991 roku. Wtedy też rozpoczęła się jego produkcja. Samochód to ostatni SUV zbudowany na ramie w tym segmencie Forda. Auta tego typu zaczęły w latach 90. XX wieku tracić popularność, gdyż w porównaniu do tych zbudowanych na bazie nadwozia samonośnego odznaczały się znacznie niższym komfortem jazdy.
Ford Bronco V w kolorze białym to jeden z symboli wydarzenia, które było jednym z najgłośniejszych w Stanach Zjednoczonych w trakcie całych lat 90. Za kierownicą takiego auta siedział w 1994 roku O.J Simpson, czyli jeden z najbardziej znanych graczy futbolu amerykańskiego. Zdobywca tytułu MVP ligi NFL z roku 1973 uciekał przed policją gdyż został oskarżony o zabicie swojej byłej żony. Spekuluje się, że fakt tego, że ten samochód brał udział w tak znanym wydarzeniu sprawił, że w ostatnich latach sprzedaż Forda Bronco wzrosła. Mimo to Ford wycofał swojego SUVa ze sprzedaży w 1996 roku i zastąpił go modelem Explorer.
Ford Bronco – czasy współczesne
W lipcu 2020 roku odbyła się premiera współczesnego Forda Bronco. Nowy samochód Forda to sporej wielkości terenówka, która nawiązuje wyglądem do pierwszej generacji oryginalnego Forda Bronco. Da się to zauważyć przede wszystkim za sprawą okrągłych reflektorów. Auto nie jest póki co dostępne poza Stanami Zjednoczonymi.
Ford Bronco – dane techniczne
Nowy Ford Bronco jest długi na 4440 milimetrów przy rozstawie osi rzędu 2550 milimetrów. Szerokość auta waha się od 1928 do 2014 milimetrów, a wysokość sięga od 1783 do 1814 milimetrów. Wymiary te dotyczą wersji 3-drzwiowej, która ma ponadto bagażnik o pojemności 668 litrów. 5-drzwiowa wersja nowego Forda Bronco jest długa na 4811 do 4839 milimetrów, a jej rozstaw osi to 2949 milimetrów. Bagażnik pomieści co najmniej 1008 litrów.
Ford Bronco – silniki
Pod maską nowego Forda Bronco znajdziemy silniki benzynowe z rodziny EcoBoost. Podstawowy to jednostka 2.3 R4 EcoBoost Turbo o mocy 270 koni mechanicznych. Mocniejszy silnik to jednostka 2.7 V6 EcoBoost Twin-Turbo i generuje ona nieco więcej, bo 310 koni mechanicznych.
Ford Bronco – dostępność
Nowy Ford Bronco nie jest dostępny w Europie. Można go jednak zakupić na rynku wtórnym dzięki temu, że podobnie jak wiele innych samochodów jest on sprowadzany ze Stanów Zjednoczonych. Aktualnie dostępne modele kosztują od 120 do 150 tysięcy złotych.