Volkswagen posiada tak naprawdę trzy najsłynniejsze samochody, które od dziesiątek lat rok w rok znajdują się w czołówce list sprzedażowych nie tylko w Europie, ale i na całym świecie. Mowa oczywiście o Polo, Golfie oraz Passacie. Ten pierwszy to typowy hatchback segmentu B, Golf zaliczany jest do grona kompaktów, a Passat to limuzyna lub kombi klasy średniej. By jednak wypełnić lukę w kwestii braku sedana segmentu C, Volkswagen oferował i nadal oferuje, choć już nie w Europie, model znany nam jako Jetta bądź Bora. Na czym polega różnica i kiedy możemy mówić o Volkswagenie Bora?
Volkswagen Bora – skąd zmiana nazwy?
Mówiąc o Volkswagenie Bora nie można nie wspomnieć o całej historii Jetty, która tak naprawdę jest Borą. Skomplikowane? Spieszę z wyjaśnieniem. Historia Volkswagena Jetty rozpoczęła się jeszcze w latach 70. XX wieku, bowiem samochód ten zaprezentowano w 1979 roku. Za projekt ten odpowiadał wybitny włoski designer, Giorgetto Giugiaro, dzięki czemu pierwsza Jetta wygląda naprawdę charakterystycznie. Samochód ten był sedanem klasy C, lecz jak na ten segment był on dość mały, przez co głównie wybierany był do miejskich wojaży.
Popularność pierwszej generacji Jetty była na tyle duża, iż zadecydowano o dalszym kontynuowaniu produkcji tego modelu. Druga generacja zadebiutowała w 1984 roku w Europie oraz w 1991 roku w Chinach. Co ciekawe, w Państwie Środka samochód ten produkowany był aż do 2013 roku, a nawet patrząc na zdjęcia można bez problemu zauważyć, iż osiem lat temu konstrukcja ta była bardzo przestarzała. Samochód jak na swoją cenę oraz klasę był znakomicie wyposażone, dalej oferując małe rozmiary i niewielką wagę w połączeniu z dobrą ergonomią wnętrza i przyzwoitymi pod względem mocy silnikami.
Trzecia generacja Volkswagena Jetty pojawiła się w 1992 roku i wygląda ona o wiele współcześniej niż jego poprzednicy. Ostały się co prawda klasyczne dla tego modelu prostokątne lampy, lecz Jetta III pod kątem wyglądu o wiele mocniej przypomina współczesne Volkswageny niż jej poprzedniczki. Nas interesuje jednak czwarta generacja, która w Europie porzuciła nazwę Jetta.
Volkswagen Bora – historia modelu
Volkswagen Bora zadebiutował na rynku europejskim w 1998 roku, naprawdę mocno zmieniając koncepcję pod względem wyglądu. Nic więc dziwnego, iż Volkswagen w przypadku tej generacji szarpnął się na zmianę nazwy auta. Zmiany były bowiem naprawdę rozległe i zaczynały się już od podstaw – samochód ten jet bowiem bliźniaczy względem Volkswagena Golfa, Skody Octavii oraz Seata Toledo. Bora jednak była z nich wszystkich najmocniej nastawiona na komfort podróży oraz implementowanie najnowszych technologii. Nic więc dziwnego, że wiele osób uważa ten pojazd za Golfa w wersji premium.
Imponujące wyposażenie oraz bogata oferta silnikowa sprawiały, iż Bora radziła sobie na rynku solidnie. Widać było jednak, że brak znanej i przez wielu lubianej nazwy odbiera trochę temu autu, wobec czego już w piątej generacji, która swój debiut zaliczyła w 2005 roku, Volkswagen przywrócił swojemu sedanowi segmentu C nazwę Jetta także w Europie.
Volkswagen Bora – dane techniczne
Wymiary Bory nieznacznie różniły się w zależności od tego, czy wybraliśmy sedana, czy kombi. W tym pierwszym przypadku Bora posiadała 4376 mm długości, 1735 mm szerokości oraz 1446 mm wysokości. Kombi było dłuższe (4410 mm) oraz wyższe (1490 mm), lecz zachowywało tę samą szerokość. Auto było dosyć lekkie – jego masa własna wynosiła zaledwie 1160 kilogramów. Jeżeli zaś chodzi o bagażnik, 455 litrów pojemności to naprawdę dobry wynik jak na swoje gabaryty (kombi posiadało przestrzeń załadunkową o pojemności 460 litrów).
Volkswagen Bora – gama silnikowa
Nie sposób wymienić wszystkich dostępnych w Borze silników, gdyż było ich prawie trzydzieści (!). Warto z pewnością jednak wspomnieć o 1.9 TDI, które w swojej najmocniejszej odmianie (było ich aż 11) oferowało 150 KM mocy, a także o potężnych jednostkach benzynowych, w tym 2.3 o mocy 170 KM oraz 2.8 V6 z potencjałem na wykrzesanie 204 koni mechanicznych.
Volkswagen Bora – ceny na rynku wtórnym
Kupno Volkswagena Bory nie będzie aktualnie kosztowało nas kroci. Zadbane i mocne egzemplarze mogą kosztować mniej niż 10 000 złotych, co jest solidnym wynikiem. Trochę więcej może natomiast kosztować edycja z 6-cylindrowym silnikiem 2.8, lecz naprawdę trudno jest spotkać to auto na rynku wtórnym.