Segment A to bardzo specyficzny rejon rynku, lecz jak najbardziej potrzebny. Na takie samochody decydują się najczęściej osoby, które potrzebują zgrabnego auta do poruszania się po mieście, równocześnie chcące posiadać wiele udogodnień, systemów bezpieczeństwa oraz opcji komfortu. To właśnie dlatego,pomimo małej ogólnej praktyczności, małe miejskie auta mają swoją ulokowaną niszę. Volkswagen od wielu lat produkuje modele właśnie w tej klasie, a ich największym hitem jest zdecydowanie dość pocieszny Up!
Volkswagen Up! - historia modelu
Volkswagen posiada spore tradycje w konstrukcji samochodów segmentu A. Wszystko zaczęło się od naprawdę popularnego modelu Lupo, który nie oferował nazbyt wiele poza możliwością sprawnego poruszania się po mieście. Jak widać w zupełności wystarczyło to do zdobycia niemałej popularności na rynku oraz koniec końców odniesienia sukcesu sprzedażowego.
Volkswagen nie przywiązuje się do modelu z segmentu A, więc Lupo nie otrzymał żadnej bezpośredniej kontynuacji. Zamiast niego w gamie znalazł się Fox – samochód o dość specyficznym wyglądzie, który pierwotnie trafił na rynek w Ameryce Południowej. Po zakończeniu produkcji Lupo w 2005 roku, Fox był importowany także i na Stary Kontynent. Nie zbliżył się jednak do sukcesu swojego poprzednika. Powodów mogłoby być wiele – specyficzny wygląd, nie za bogate wyposażenie, a także nieznajomość auta przez europejskich odbiorców i słaba promocja.
Foxa wycofano z Europy w 2010 roku, przygotowując równocześnie zupełnie nowego konkurenta w klasie A. Celem Volkswagena było stworzenie naprawdę intrygującego auta miejskiego, który nie tylko będzie dobrze wyglądał, ale także zaoferuje klientom całkiem spore możliwości i dobry komfort jazdy. Po czasie można bez wahania przyznać, że ta sztuka inżynierom niemieckiej marki zdecydowanie się udała.
Volkswagen Up! - mocny debiut i długi rozwój
Nad projektem Volkswagena Up!'a pracowało wielu uznanych projektantów, co widać po wyglądzie. Jest on naprawdę dobrze wyważony, prezentując się stylowo i rozważnie, nie wiejąc przy okazji nudą. Choć media motoryzacyjne rzadko kiedy zwracają uwagę właśnie na segment A, Volkswagen dopilnował tego, by musiały to ostatecznie zrobić. Up! był bardzo mocno promowany w mediach, dzięki czemu już na starcie zyskał szeroki rozgłos.
Wysiłki projektantów oraz inżynierów zostały docenione rok po premierze, gdy Volkswagen Up! otrzymał prestiżową nagrodę dla Samochodu Roku 2012. Było to ostateczne potwierdzenie potencjału tego auta, które sprzedaje się na tyle dobrze, iż pomimo upływu już dziesięciu lat od premiery nadal znajduje się ono w ofercie Volkswagena, choć oczywiście nie uniknęło ono po drodze poprawek oraz faceliftingów. Dodatkowo przetrwał on najdłużej z całej trójki rodzeństwa, gdyż Skoda Citigo oraz Seat Mii odeszły do lamusa w 2019 roku.
Volkswagen Up! - dane techniczne
Gabaryty Volkswagena Up!'a nie są niczym zaskakującym w segmencie A – 3540 mm długości, 1641 mm szerokości oraz 1489 mm wysokości to typowe wymiary, które pozwalają na swobodne poruszanie się po mieście oraz wciskanie się w mniejsze miejsca parkingowe. Mała waga wahająca się w granicach 929-1180 kilogramów pozwala na dynamiczną jazdę w mieście, a bagażnik o pojemności 251 litrów (951 litrów po złożeniu tylnej kanapy) to jak na taki samochód wartość jak najbardziej akceptowalna, choć mogłoby być lepiej.
Volkswagen Up! - gama silnikowa
Volkswagen Up! posiada całkiem bogatą ofertę silnikową. Warto w pierwszej kolejności wspomnieć o aż pięciu różnych wariantach silnika 1.0, który w zależności od naszego wyboru będzie oferować od 60 do 90 koni mechanicznych. Usportowiona wersja GTI podkręca jednak osiągi do aż 115 koni mechanicznych, co jak na tak małe auto jest solidnym rezultatem. Warto również wspomnieć o wariacji e-Up! Silnik elektryczny zawarty w tym aucie jest w stanie wykrzesać z siebie maksymalnie 82 KM.
Volkswagen Up! - ceny
Volkswagen Up! oferuje naprawdę wiele możliwości konfiguracji w zależności od naszych upodobań i budżetu. Ceny nowego Up!'a zaczynają się od 56 690 złotych. Aktualnie najdroższą wersją jest ta określona literami GTI. Za najwyższy poziom wyposażenia i najlepszą jednostkę napędową trzeba aktualnie zapłacić co najmniej 81 840 złotych.