Jakie są rodzaje bagażników rowerowych?
Miłośnicy jazdy na rowerze marzą często by wybrać się na przejażdżkę w innym regionie lub nawet w innym kraju. Zapakowanie roweru do auta nie jest jednak takie proste. Dlatego warto jest zdecydować się na zakup specjalnego bagażnika rowerowego, który można zamontować na samochodzie i w ten sposób przewieźć swoje rowery. Jakie są rodzaje takich bagażników?
Bagażniki rowerowe dachowe
Jest to opcja dla osób, które nie posiadają haka holowniczego. Bagażniki rowerowe dachowe są montowane za pomocą specjalnych mocowań, które znajdziemy w dużej ilości aut. Korzystając z takiego rozwiązania przede wszystkim nie ograniczamy sobie dostępu do bagażnika. Ponadto tak zamontowane rowery są bezpieczne i nie powinno się nic z nimi stać
Dachowe bagażniki rowerowe najczęściej są wybierane w wypadku aut z nadwoziem typu SUV czy kombi, Dobrze sprawdzą się także na sedanach. Największa wada to jednak fakt, iż gdy posiadamy ciężki rower lub wysoki samochód umieszczenie roweru na bagażniku dachowym może być bardzo problematyczne.
Bagażnik rowerowy przeznaczony na hak holowniczy
W wypadku gdy posiadamy zalegalizowany hak holowniczy możemy zdecydować się na zakup bagażnika rowerowego, który zamontowany będzie właśnie na tym haku. Aktualnie jest to jeden z najpopularniejszych sposobów na transportowanie rowerów, który jest chętnie wybierany przez kierowców ze względu na to jak łatwo można umieścić na nim swój rower.
Gdy zdecydujemy się na bagażnik rowerowy przeznaczony na hak holowniczy trzeba jednak pamiętać o kilku rzeczach. Mowa tu o podłączeniu odpowiedniego kabla do gniazda umieszczonego przy haku oraz o przełożeniu tablicy rejestracyjnej na bagażnik rowerowy tak by była ona dobrze widoczna i bezpiecznie zamocowana. Bagażnik na hak holowniczy ma jednak sporą wadę. Mowa tu o tym, że korzystanie z niego oznacza brak możliwości skorzystania z klapy bagażnika. To może być problemem, o którym trzeba pamiętać przy wyborze bagażnika rowerowego.
Bagażnik rowerowy na klapę
Ostatnia opcja to wybór bagażnika rowerowego, który jest przeznaczony na klapę bagażnika w samochodzie. Aby takie rozwiązanie dobrze się sprawdziło powinniśmy posiadać auto, w którym klapa bagażnika jest liczona jako drzwi i ma odpowiednią powierzchnię. Mowa tu więc na przykład o samochodach typu kombi, SUV, minivan, czy też hatchback.
Bagażnik przeznaczony na klapę to stelaż, który mocujemy do klapy bagażnika. Dzięki temu możemy ją wciąż otwierać, co jest ogromną zaletą względem bagażnika rowerowego mocowanego na hak. Do tego nie ma potrzeby zmieniania miejsca montażu tablicy rejestracyjnej, gdyż bagażnik na klapę jest podnoszony ponad miejsce zamocowania tablicy. Problemem jest jednak ryzyko uszkodzenia tylnej szyby oraz to, że rowery znacznie wystają poza obrys auta. To zwiększa spalanie, a także hałas przez większe opory aerodynamiczne.
Który rodzaj bagażnika rowerowego wybrać?
To który bagażnik rowerowy będzie najbardziej odpowiedni zależy znacznie od sytuacji, czyli tego ile i jak dużych posiadamy rowerów, jakie mamy auto czy też to co nam bardziej pasuje. Osoby posiadające auto typu sedan są wręcz zmuszone do wyboru bagażnika dachowego lub tego mocowanego na hak holowniczy. Największy wybór mają posiadacze SUVów i kombi, gdyż są w stanie wybrać każdy z bagażników.
Jeśli pod uwagę weźmiemy ekonomiczność danego rozwiązania to z pewnością najlepiej wypada bagażnik mocowany na hak holowniczy. Tak zamontowane rowery jedynie nieznacznie lub wcale nie powiększają obrysu auta. Jak wiadomo gdyby był on powiększony to rowery generowały by dodatkowy opór aerodynamiczny, a ten oznaczałby większe spalania paliwa oraz większy hałas we wnętrzu auta.
Nie każdy posiada jednak hak holowniczy. Zastanawiając się nad tym jaki bagażnik rowerowy trzeba wybrać należy pamiętać jednak o jednym. O tym by wybrać dobry bagażnik, który będzie solidnie przymocowany i pozwoli na przewiezienie rowerów wartych często duże pieniądze bez ryzyka ich uszkodzenia. Oszczędności na bagażniku mogą bowiem oznaczać spore wydatki na naprawę roweru, gdy bagażnik zawiedzie.