Ford S-MAX

Jakie są wymiary, dane techniczne, spalanie oraz ceny Ford S-MAX

Miniwany swoją największą popularność przeżywały na przełomie XX oraz XXI wieku, a także w pierwszej dekadzie obecnego stulecia. Wraz z wybuchem popularności SUV-ów oraz crossoverów, tego typu auta straciły jednak naprawdę wiele. Większe crossovery oraz SUV-y oferowały bowiem tę samą funkcjonalność, jaką posiadają miniwany, jednocześnie będąc bardziej uniwersalnymi modelami. Nie oznacza to jednak, że tego typu auta na dobre odeszły do lamusa – na rynku nadal jesteśmy w stanie znaleźć kilka modelu, które nadal są w stanie znaleźć swoją niszę. Jednym z nich jest Ford S-MAX.

Ford S-MAX – historia modelu

Ford S-MAX od początku skoncentrowany był na podboju rynku europejskiego, na co wskazuje kilka ważnych rzeczy. Po pierwsze, model został zaprezentowany na jednej z największych imprez w europejskim kalendarzu motoryzacyjnym, czyli na międzynarodowych targach samochodowych we szwajcarskiej Genewie w 2006 roku. Po drugie, jego produkcja odbywała się jedynie w Europie – w belgijskim Genku, niemieckiej Kolonii oraz rosyjskiej Jełabudze, Samochody zostały również skonstruowane na płycie podłogowej dobrze znanego na Starym Kontynencie modelu Mondeo, czemu pierwsza generacja zawdzięcza swoje dość spore rozmiary.

Oczywiście, warto podkreślić, że od początku Ford S-MAX miał być miniwanem klasy średniej, a tego typu pojazdy nie zaliczają się jednak do najmniejszych pojazdów, lecz być może to właśnie spore gabaryty były kluczem do sukcesu tego modelu – 4770 mm długości, 1885 mm szerokości oraz 1660 mm wysokości to wymiary naprawdę spore, lecz pozwalające na wygodne podróżowanie nawet przy pełnym obsadzeniu foteli. S-MAX był bowiem w stanie pomieścić aż siedem osób, choć wtedy pojemność bagażnika zmniejszała się do 285 litrów. Wystarczyło jednak tylko złożyć ostatni rząd siedzeń, by litrów było już 854.

Ford S-MAX na Starym Kontynencie okazał się wielkim hitem. Na tyle wielkim, że w 2007 roku otrzymał tytuł Europejskiego Samochodu Roku, co jest dla amerykańskich wozów nie za łatwym zadaniem. Powodów takiej decyzji było jednak wiele – po pierwsze ciekawy wygląd jak na swoją klasę (sporo inspiracji zaczerpnięto właśnie z Mondeo), wiele systemów bezpieczeństwa i komfortu, szczególnie po liftingu w 2010 roku, a także niezwykle mocne silniki, na czele z benzynowym 2.5 Duratec. Ta jednostka była w stanie wykrzesać z siebie 220 koni mechanicznych, co w aucie ważącym ponad 1600 kilogramów było naprawdę przydatne. S-MAX był również niezwykle bezpieczny, o czym świadczy test Euro NCAP – pięć na pięć możliwych gwiazdek.

Kontynuatora popularnego pierwszego wcielenia S-MAXA ujrzeliśmy w 2014 roku. W aucie zaszło trochę zmian – miniwan nabrał o wiele ciekawszych, wręcz sportowych rys. Pomogło w tym wykorzystanie języka stylistycznego, który używany był wtedy między innymi w Fordzie Focusie. Platforma nadal była dzielona z Mondeo. Produkcja zaś została w całości przeniesiona do hiszpańskiej Walencji.

Dużym atutem nowego S-MAXA była modułowość wnętrza i łatwość konfiguracji swojego modelu. Według Forda, swojego S-MAXA można stworzyć na 32 różne sposoby. Technologia jest jeszcze mocniej rozwinięta, samochód tak samo bezpieczny, a bagażnik się powiększył. Dzięki temu, Ford S-MAX jest nadal jednym z najpopularniejszych miniwanów na rynku.

Ford S-MAX – dane techniczne i wymiary

ford s-max wymiary

Drugi Ford S-MAX powiększył się nieco w stosunku do swojego poprzednika i może pochwalić się gabarytami na poziomie 4796 mm długości, 1916 mm szerokości i 1658 mm wysokości. Zdążyło mu się również trochę przytyć – masa własna tego auta oscyluje w przedziale 1901-2148 kilogramów. Powiększył się także bagażnik, gdyż przy rozłożonych wszystkich siedzeniach oferuje on pojemność na poziomie 285 litrów. Jeżeli jednak złożymy ostatnią kanapę, otrzymamy 965 litrów, a przy pozostawieniu dwóch foteli – aż 2020 litrów.

Ford S-MAX – silniki

Po raz kolejny S-MAX wyposażony jest w dość mocne silniki. W gamie znajdziemy cztery warianty dieslowego 2.0 TDCi o mocy od 120 do 210 koni mechanicznych. Jeśli zaś chodzi o motory benzynowe, w ofercie znajduje się 1,5-litrowy silnik EcoBoost o mocy 160 KM oraz 2-litrowy EcoBoost o mocy aż 240 koni mechanicznych. Nie wolno również zapominać o hybrydzie, która dostarcza moc na poziomie 190 KM.

Ford S-MAX – ceny

Najtańszego Forda S-MAXA z rocznika 2021 jesteśmy w stanie otrzymać za 171 800 złotych. Lekko usportowiona wersja ST-Line to koszt co najmniej 187 400 złotych, zaś za najlepiej wyposażony wariant Vignale przyjdzie nam zapłacić nie mniej niż 204 300 złotych.