Jakie są wymiary, dane techniczne, spalanie oraz ceny Honda Civic
Honda Civic to tak naprawdę synonim japońskiej marki z Tokio. Praktycznie każda osoba zapytana o to, jaki model kojarzy mu się z Hondą, wskaże Civica. Nie ma co się temu dziwić. Model ten jest obecny na rynku od 1972 roku i w tym czasie wyszedł w aż jedenastu różnych generacjach.
Honda Civic – geneza
Honda Civic narodziła się w latach 70. i jej pierwsza generacja została zaprezentowana w 1972 roku. Był to mały, 3,5-metrowy hatchback bądź sedan. Klienci mogli zdecydować się również na 4-metrowe kombi. Dostępne jednostki były małymi benzynami o pojemnościach 1.1, 1.2, 1.3 i 1.5 litra, a moc mieściła się w zakresie 50-70KM. Auto to ważyło jednak maksymalnie 750 kilogramów, dzięki czemu dobrze sprawowało się w mieście. Potwierdziło to trzecie miejsce w plebiscycie na Europejski Samochód Roku 1974.
Druga generacja wyszła w 1979 roku i doszło do powiększenia samochodu oraz zwiększenia jej masy. W ofercie silnikowej dalej można było znaleźć głównie małe benzyny. Kolejna, trzecia generacja wyszła już w 1983 roku. Pojawiły się tu mocniejsze benzynowe silniki, w tym 1.6 o mocy 135 KM w specjalnej edycji inspirowanej F1, w której Honda jako producent silników odnosiła sukcesy. Ponadto trzecia generacja może pochwalić się nagrodą Car Design Award 1984.
Honda Civic – VTEC kluczem do sukcesu
Civic czwartej generacji został zaprezentowany we Frankfurcie na targach motoryzacyjnych i był pewnego rodzaju przełomem. Honda Civic IV w przeciwieństwie do poprzedników nie znajdowała się już w segmencie B, a w segmencie C. Gama silników była bardzo szeroka, a w topowych wersjach zaczęto stosować kultowy dla Hondy system zmiennych faz rozrządu VTEC. Dzięki temu udało się sprawić, że do 100km/h Civic rozpędzał się w niewiele ponad 7 sekund.
Piąta generacja zgodnie z obowiązującą tradycją zadebiutowała 4 lata po premierze poprzedniej, czyli w 1991 roku. Gama silników benzynowych była bardzo szeroka, a jednostki wyposażone w VTEC stały się coraz częstsze. Były one bardzo popularne, gdyż pozwalały uzyskać spalanie nie przekraczające 8 litrów na 100km. W tych czasach zaczęto montować system ABS, czy poduszki powietrzne, a Civic zyskał pozycję solidnego i szybkiego samochodu w segmencie C.
Kolejne lata przyniosły jeszcze sześć generacji Civica. Zadomowił się on na dobre w Europie i zyskał rzeszę fanów, którzy chętnie modyfikowali go w przydomowych garażach. Civic zyskał też miano jednego z najszybszych aut przednionapędowych świata. Wszystko to dzięki edycjom Type R. Po raz pierwszy sportowa odmiana Civica pojawiła się w 6. generacji i od wtedy zdążyła kilkukrotnie bić rekord Nurburgringu ustanawiany przez auta z napędem na przód.
Honda Civic – dane techniczne i wymiary
Aktualnie Civic jest znacznie większy niż przy debiucie prawie pół wieku temu. Sedan ma długość wynoszącą 4,63 metra, a coupe niewiele brakuje do przekroczenia 4,5 metra. Szerokość wynosi 1,8 metra, a masa własna mieści się w zakresie 1121-1326 kilogramów.
Honda Civic – gama silników i napęd
Civica 11. generacji, która nie pojawiła się jeszcze w salonach, można będzie w Europie zakupić tylko z jednostką hybrydową. W wypadku Civica X dostępne są silniki i-VTEC Turbo o pojemnościach 1.0, 1.5 i 2.0 litra. Ta ostatnia jest zarezerwowana dla wersji Type R i generuje 320 koni mechanicznych. Do dyspozycji jest również wysokoprężny silnik 1.6 i-DTEC mający moc rzędu 120 KM. Silniki łączą się z 6-biegowym manualem, lub automatyczną skrzynią CVT.
Honda Civic – ceny samochodów używanych
Samochody używane w kwestii Civica to pojęcie niezwykle szerokie. Liczba generacji, silników i typów nadwozia sprawia, że jest ich multum, a ceny zaczynają się od zaledwie kilku tysięcy. Tak tanio można kupić modele szóstej i siódmej generacji. Szukając Civica VIII najtańsze modele zaczynają się od 10 tysięcy, a ceny sięgają nawet ponad 30.
Civic dziewiątej generacji to już wydatek rozpoczynający się od nieco ponad 30 tysięcy. Najnowsze egzemplarze z lat 2015-2016 potrafią kosztować nawet dwa razy tyle. Model znaleźć znaleźć można także w wersji Type R. Koszt takowego wynosi sporo ponad 75 tysięcy złotych. Za najnowszego Civica zapłacimy od 70 do nawet ponad 100 tysięcy złotych. Szukając używanego Type R należy przygotować około 120 tysięcy.
Honda Civic – ceny nowych samochodów
Nowe Civici są naprawdę atrakcyjne cenowo. Modele z litrowym silnikiem VTEC Turbo to koszt od 90 do 110 tysięcy. Za Wersję z mocniejszą jednostką 1.5 VTEC Turbo należy zapłacić niecałe 120 tysięcy. Za Civica Type R z salonu zapłacimy od 170 do nawet 190 tysięcy złotych.