Jakie są wymiary, dane techniczne, spalanie oraz ceny Honda Accord
W świecie motoryzacji istnieje wiele modeli, które bez ogródek możemy opisać jako absolutne klasyki. Nie chodzi tu tylko o długość produkcji, ale także o zasługi dla całej branży. Do tego grona z pewnością można zaliczyć Hondę Accord. Samochód ten zadebiutował jeszcze w latach 70., lecz nadal jesteśmy w stanie znaleźć na rynku, choć niekoniecznie tym europejskim.
Honda Accord – historia modelu
Honda Accord ujrzała światło dzienne w 1975 roku, zastępując w gamie japońskiego producenta model 1300. Wersja hatchback cechowała się agresywnym jak na swoje czasy wyglądem, który przywoływał na myśl auta sportowe. W następnych latach powstała jeszcze wersja sedan, która wygląda trochę bardziej generycznie. Honda pozostawiła do wyboru klientom dwa silniki – 1.6 72 KM oraz 1.8 80 KM.
Najwcześniejszą generacją, która dostępna jest na polskim rynku wtórnym, jest ta druga, produkowana w latach 1981-1985. Nie uświadczymy tu jednak wielu egzemplarzy, jako że Honda Accord II posiada już status klasyka, a do kraju nad Wisłą trafia najczęściej po sprowadzeniu z Europy Zachodniej. Bardzo podobna sytuacja występuje w przypadku trzeciej oraz czwartej generacji.
Skok popularności modelu Accord w Europie rozpoczął się wraz z premierą piątej generacji, produkowanej we współpracy z Roverem. Samochód składany był między innymi w angielskim Swindon, co miało pomóc w ekspansji modelu na Starym Kontynencie. Mariaż Hondy i Rovera trwał do 2002 roku – wtedy to została zaprezentowana 7. generacja auta, a wersja europejska została połączona z tą przeznaczoną na rynek japoński.
Jak się potem okazało, był to początek końca Accorda w Europie. W 2015 roku, wraz z ustaniem produkcji ósmej generacji tego auta, podjęto decyzję o wycofaniu modeli z naszego rejonu świata za wyjątkiem Rosji. Najnowsze wcielenia, a więc te oznaczone cyframi IX oraz X, projektowane są więc pod potrzeby innych rynków. W szczególności widać to po bieżącej generacji Accorda – jest on dłuższy i szerszy, by zaspokoić potrzeby klientów z Ameryki Północnej. Dziewiątą generację spotkamy w Polsce jedynie na rynku samochodów używanych.
Honda Accord – dane techniczne i wymiary
Opisując Hondę Accord, powinniśmy skupić się na ostatnim wcieleniu dostępnym szeroko w Europie, a więc tym ósmym. Posiada ono wymiary całkiem standardowe jak na sedana – 4726 mm długości, 1840 mm szerokości i 1440 mm wysokości. Dłuższa i szersza jest rzecz jasna wersja przygotowana na rynek amerykański. Europejsko-japoński Accord 8. generacji posiada zaś bardziej kompaktowe wymiary, a dodatkowo otrzymał on większy wariant kombi (dłuższy o 14 mm). Europejscy klienci nie mieli za to dostępu do amerykańskiego coupe.
Klienci otrzymywali jak na 2008 rok całkiem bogate wyposażenie. W standardzie mogliśmy otrzymać między innymi elektryczne i podgrzewane lusterka, system wspomagania hamowania awaryjnego, monitorowanie ciśnienia w oponach czy dwustrefową klimatyzację automatyczną. W wyższych wersjach wyposażenia mogliśmy również zakupić tempomat, radio Bluetooth, reflektory ksenonowe, czujnik światła i parkowania, a także podgrzewane fotele. Było więc w czym wybierać.
Honda Accord VIII – gama silnikowa
Ósma generacja Hondy Accord wyposażona była w łącznie trzy jednostki napędowe. W przypadku silników benzynowych, mogliśmy wybrać 2.0 i-VTEC lub 2.4 i-VTEC o mocy kolejno 156 i 2014 koni mechanicznych. Motor o pojemności 2.4 litra, dzięki momentowi obrotowemu wynoszącemu 234 Nm, potrafił Accordowi przyspieszyć do setki w mniej niż 8 sekund, co jak na auto takich gabarytów jest przyzwoitym rezultatem. Spalania oscyluje w przedziale 7,9-9,6l/100 km.
Trzeba również wspomnieć o wersji 3.5 V6, choć była ona dostępna jedynie na rynku amerykańskim i azjatyckim. 268 koni mechanicznych - ta liczba robi wrażenie. Auta z tą jednostką można jednak znaleźć na rynku wtórnym także i w Polsce.
W przypadku diesli, mogliśmy zdecydować się jedynie na 2.2 i-DTEC w dwóch wersjach mocowych – 150 oraz 180 koni mechanicznych. Silniki są o wiele bardziej oszczędne niż te benzynowe – zejście poniżej pułapu 7l/100 km nie powinno być problemem.
Honda Accord – ceny aut używanych
Samochody używane są aktualnie jedynymi dostępnymi Accordami w naszym kraju. Jeżeli więc koniecznie chcesz kupić ten model, nie masz innego wyjścia niż przeszukiwanie rynku wtórnego.
Ceny Accordów różnią się znacznie w zależności od generacji. W Polsce najczęściej znajdziemy pojazdy z 7. i 8. generacji. W przypadku „ósemki”, powinniśmy przygotować kwotę około 20 000 złotych za starsze egzemplarze lub 70 000 złotych w przypadku aut z końcówki produkcji. Siódma generacja jest o wiele tańsza i auto w przyzwoitym stanie możemy znaleźć już za 7000-8000 złotych. Cena Accordów od 4. generacji w dół ponownie zaczyna rosnąć z uwagi na status klasyka.