Jakie są wymiary, dane techniczne, spalanie oraz ceny Kia Sportage
Kia Sportage jest kompaktowym SUVem z jedną z najbogatszych i najdłuższych historii w tym segmencie. Na rynku obecny jest aż do 1993 roku, co oznacza, że jest produkowany dłużej niż jeden z najbardziej popularnych i najdłużej obecnych SUVów w tym momencie, czyli Toyota RAV4.
Kia Sportage – historia modelu
Pierwsza Kia Sportage była SUVem o terenowym usposobieniu, który miał elementy wizualne upodabniające go do właśnie prawdziwych terenówek. Należy do nich budowa oparta na ramie, koło zapasowe na klapie bagażnika, czy wysoki prześwit. Pierwsza generacja dzieliła niektóre podzespoły i cechy z japońską Mazdą Bongo. Jak na swoje lata wyposażenie było dość bogate, gdyż standardem była klimatyzacja, ABS, a nawet elektrycznie regulowane szyby oraz lusterka.
Kia Sportage I była oferowana również jako SUV Cabrio ze składanym materiałowym dachem z tyłu. Dostępna była również dłuższa wersja Grand, dzięki której znacznie wzrosła ilość dostępnego miejsca dla pasażerów, jak i pojemności bagażnika. Druga generacja jest już powiązana z bliźniaczym Hyundaiem Tucsonem, który powstał w tym samym roku, co Kia Sportage II. Zrezygnowano w nim z napędu na tył i bazową wersją stała się ta z napędem na przednią oś. Samochód dość mocno się zmienił i stracił swój terenowy charakter stając się samochodem przeznaczonym do miasta.
Trzecia generacja pojawiła się po 6 latach, czyli w roku 2010. Samochód został dość mocno powiększony, a także zyskał bardziej nowoczesny i awangardowy wygląd. Czwarta generacja Kii Sportage, która powoli znika z sprzedaży pojawiła się w 2015 roku. Proporcje i wielkość pozostała podobna, a design stał się mniej agresywny i bardziej miejski.
Piąta generacja po sporych perturbacjach zadebiutowała w połowie 2021 roku, a do sprzedaży ma trafić na początku 2022. Stylistycznie zmieniła się nie do poznania i wygląda niezwykle futurystycznie zgodnie z nowym stylem marki, która zmieniła ostatnio swoje logo i slogan.
Kia Sportage – dane techniczne i wyamiry
Pierwszy Sportage jest dość krótki i mierzy 4245x1855x1635 mm w kolejności długość, wysokość, szerokość. Odmiana cabrio jest jeszcze mniejsza i długość wynosi zaledwie 4030 mm. Samochód otrzymał zmienione proporcje w 2004 roku. Kia Sportage II ma wymiary wynoszące 4351x1801-1840x1694-1730 mm., a jej masa własna wynosi od 1480 do 1685 kilogramów. Przy okazji premiery trzeciej generacji doszło do powiększenia samochodu. Od 2010 roku mierzy on 4445x1855x1645 mm, a masa własna znajduje się w przedziale 1305-1780 kilogramów. Sporo zyskał także bagażnik, którego pojemność rozpoczyna się od 565 litrów.
Trend dotyczący powiększania utrzymano w czwartej generacji. Wysokość i szerokość pozostały bez zmian, lecz samochód wydłużył się z 4445 do 4480 milimetrów. Masa własna wzrosła do minimum 1448 kilogramów, a bagażnik się nieco zmniejszył i jego minimalna pojemność wynosi 491 litrów. Lekkie zmiany zastosowano także w najnowszej generacji modelu Sportage. Piąta generacja mierzy 4515 mm, jest szeroka na 1865 mm, a wysokość sięga 1660 mm. Pojemność bagażnika wróciła do ponad 500 litrów i wynosi od 591 l wzwyż. Dostępna jest także dłuższa mierząca 4660 mm wersja LWB.
Kia Sportage – gama silnikowa i napęd
Pierwsze modele Sportage były oferowane z napędem na tył oraz AWD. Potem uległo to zmianie i kolejne generacje mają napęd na przednią, lub wszystkie osie. Najnowsze modele czwartej generacji pod maską maja jednostki 1.6 GDI, lub T-GDI o mocy 132, bądź 177 KM. Dostępne silniki wysokoprężne to 1.6 CRDI generujące 115, lub 136 koni mechanicznych. Ta druga występuje także jako miękka hybryda, a ponadto w wersji Mild HEV można znaleźć silnik 2.0 CRDI o mocy 185 KM. Auta używane z pierwszych roczników czwartej generacji pod maską mają te same benzyny i znacznie więcej diesli, gdyż dostępne są silniki 1.7 CRDi i 2.0 CRDi o mocy od 115 do 185 KM.
Kia Sportage – ceny nowych i używanych modeli
Szukanie pierwszej generacji modelu Sportage to spore wyzwanie. Nie ma ich wiele w Polsce, lecz nie są także przesadnie drogie i można liczyć na ceny w okolicach 10 tysięcy złotych. Za Sportage'a trzeba już z kolei zapłacić od 15 do 30 tysięcy złotych. Większość modeli z racji na wiek ma dość spore przebiegi. Ceny jeszcze bardziej rosną w trzeciej, totalnie miejskiej generacji, która kosztuje co najmniej 35 tysięcy złotych, a egzemplarze wystawione za 60 tysięcy nie są niczym dziwnym. Ceny czwartej generacji rozpoczynają się od 60 tysięcy złotych. Za poliftowe egzemplarze trzeba już zapłacić co najmniej 80 tysięcy.
Nowa Kia Sportage w najsłabszej i podstawowej wersji kosztuje jedynie 80 tysięcy złotych. Decydując się jednak na mocniejszy silnik i limitowaną wersję black edition, lub topową GT Line trzeba być gotowym na ceny rzędu 120-140 tysięcy. Najtańsze hybrydy kosztują 110 tysięcy, a ich ceny sięgają nawet 150 po dodaniu wszystkich pakietów.