Czym są samochody MG i czy zawładną rynkiem hybrydowym?
Marka MG coraz śmielej wkracza na europejski rynek. Nowe modele coraz lepiej sprzedają się także w Polsce, a to nie koniec roszad rynkowych od brytyjsko-chińskiego producenta. MG chce stworzyć hybrydowe wersje modelu MG3 i konkurować z Toyotą i Renualt.
Czym jest marka MG?
MG to brytyjska marka, którą można kojarzyć, ponieważ miała bardzo długą historię. Zwana również jako Morris Garages, założona została w 1924 r. przez Cecila Kimbera. Przez lata MG był jednym z najbardziej rozpoznawalnych producentów samochodów na wyspach. Samochody spod szyldu MG brały udział w licznych rajdach i wyścigach, zdobywając prestiżowe nagrody.
W 2005 roku, po ogłoszeniu upadłości brytyjskiego koncernu MG Rover, marka została przejęta przez koncern SAIC Motor. Chiński producent uzyskał dostęp do technologii i wiedzy oraz możliwości kontynuowania produkcji samochodów z wieloletnią tradycją.
Aktualnie w ofercie MG znajdziemy auta z tradycyjnym napędem spalinowym, jak i nowoczesne modele elektryczne.
MG na polskim i zagranicznym rynku
Według danych raportu IBMR Samar MB od początku wejścia na polski rynek w 2023 roku sprzedali 411 nowych aut. Wynik ten jest zbliżony do marek takich jak Mitsubishi, Jeep czy Fiat. Najlepiej sprzedawanych modelem okazał się MG HS, które może pochwalić się 221 zarejestrowanymi egzemplarzami.
Sprzedaż marki poza chinami w roku 2023 przekroczyła 840 tys. egzemplarzy. To 70 proc. eksportu koncernu SAIC i kolejny rok, w którym była najliczniej eksportowaną chińską marką samochodów. Bestsellerem okazał się kompaktowy crossover MG4 EV, którego sprzedaż w Europie przebiła 130 tys. sztuk.
Chińczycy z potencjałem na przetasowania w segmencie B? - nadchodzi nowe MG3
MG chce tworzyć hybrydowe wersje modelu MG3 i konkurować z Toyotą i Renault. – Chcemy przełamać monopol hybrydyzacji w Europie – powiedział szef sprzedaży MG w Europie Pedro Garcia.
MG3 nie jest nowością na rynku i miało już szansę zaprezentowania się w wybranych krajach. Jednak to, co nadchodzi to nie kolejna odsłona, lecz całkowicie nowy model wzbogacony o nowoczesny napęd hybrydowy.
MG3 Hybrid+ to hybryda szeregowa, która według producenta ma zmienić zasady gry i przełamać lody w monopolu tego segmentu. Wydajność i dynamika to najlepiej opisujące słowa nowego zespołu napadowego. Posiada on silnik 1.5 działający w cyklu Atkinsona, 102 konie mechaniczne współpracujące z elektryczną jednostką napędową o mocy 136 koni mechanicznych. Łącze będzie to aż 194 konie mechaniczne mocy systemowej.
W praktyce rozpędzenie się do 100 km/H będzie możliwe w zaledwie 8 sekund. Osiągi te połączone z akumulatorem o pojemności 1.8 kWh i napięciu 350 W otwierają nowe możliwości jazdy. Silnik elektryczny i spalinowy mogą działać w tym samym czasie, ewentualnie spalinowy może ładować akumulatory. Nie ma także przeciwwskazań, aby motor elektryczny działał samodzielnie tak długo, jak to możliwe. Jak jednak te udogodnienia przełożą się na komfort z jazdy?
MG obiecuje, że będzie to jedno z najlepszych doświadczeń w segmencie. Tryb jazdy eko i standard z nietypową 3-biegową przekładnią napawa optymizmem. Stylistyka nie pozostaje w tyle - MG3 prezentuje się dynamicznie, jak i elegancko. W kabinie czeka na nas nowoczesność i komfort oraz duże 7-calowe ekrany zegarów z 10-calowym wyświetlaczem. Standardowe wyposażenie oferuje wszystko, czego potrzebujemy — nawigację, bluetooth apple CarPlay, Android Auto a w topowych wariantach kamery 360 stopni i podgrzewane przednie fotele.
Jaka może być przewidywana cena nowej hybrydy i czy zawojuje ona rynek?
MG3 Hybrid+ ma realną szansę na stanie się liderem w swojej klasie. Nie tylko ze względu na osiągi czy wyposażenie, ale także dzięki gwarancji obejmującą 7 lat do 150 000 km.
Producent na razie niechętnie dzieli się informacjami dotyczące jednej z kluczowych kwestii w przypadku nowego MG3 - ceny. Wszystko jednak wskazuje na to, że może być to silny argument przemawiający za wyborem tego właśnie modelu na tle konkurencji. Poprzednia generacja MG3 była w Brytanii całkiem popularna i za rozsądną cenę. Jeśli cena będzie korzystna, to może udać się, powtórzyć ten sukces na kontynencie. Nieoficjalne źródła i domysły podają ceny w okolicach 85 000 zł. Może to naprawdę doprowadzić do rewolucji, o której przekonamy się już niedługo.