stacje demontażu

Jakie wymogi środowiskowe-ekologiczne musi spełniać stacja demontażu samochodów?

Demontaż samochodów może być intratnym zajęciem, lecz złe go wykonanie stwarza zagrożenie dla środowiska naturalnego. Wynika to z ilości płynów i niebezpiecznych dla natury materiałów, które znajdziemy w samochodzie osobowym, czy tez dostawczym. Dlatego każda profesjonalna stacja demontażu pojazdów musi spełniać pewne wymogi ekologiczne, których złamanie grozi srogimi karami.

Czym jest stacja demontażu pojazdów?

Stacja demontażu pojazdów zwana też auto-szrotem jest w świetle prawa jedynym miejscem, gdzie w pełni legalnie mogą być rozbierane osobówki, czy inne pojazdy takie jak samochody dostawcze. Wynika to z faktu, iż przeprowadzenie rozbiórki osobiście może poskutkować zanieczyszczeniem środowiska przez to, że używane w samochodach płyny eksploatacyjne są dla niego bardzo niekorzystne. Sposób działania i wszelkie wymogi, które stacja demontażu musi spełniać są określone prawnie, a jednym z takich aktów jest ustawa z dnia 20 stycznia 2005 roku o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji.

Jakie są formalności, które stacja demontażu pojazdów musi spełnić?

Pierwsze kryterium to odpowiednie miejsce. Należy je wybrać przed budową, tak by nie kolidowało z miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego. Wynika to z faktu, że taka stacja wpływa na środowisko naturalne. Dlatego na budowę takowej stacji potrzebne jest specjalne zezwolenie, które do otrzymania wymaga wpierw decyzji środowiskowej. Stacja demontażu pojazdów nie ma prawa działać również bez pozwolenia na wytwarzanie odpadów. Tymi sprawami zajmuje się marszałek województwa.

środowisko

Jak przebiega demontaż auta i które elementy są niebezpieczne dla środowiska?

Zezłomowane pojazdy są rozbierane tak, by odzyskać z niego jak najwięcej materiałów, które mogą przynieść zysk stacji demontażu pojazdów, a także zmniejszyć ilość odpadów powstałych w wyniku demontażu auta. Samochody używane mają w sobie jednak wiele elementów niebezpiecznych dla środowiska. Dlatego każdy demontaż rozpoczyna się od usunięcia właśnie tych części samochodu. Należą do nich przede wszystkim płyny eksploatacyjne takie jak olej silnikowy, olej ze skrzyni biegów, olej z amortyzatorów, a także płyn chłodniczy, hamulcowy, płyn do wspomagania i tym podobne. Niekorzystny wpływ na środowisko może mieć także pozostałe w baku paliwo, akumulator oraz filtry oleju, paliwa i powietrza.

Następnie przechodzi się do usunięcia elementów przydatnych, które mogą dać zysk lub posłużyć do recyklingu. W tej pierwszej kategorii znajduje się katalizator. Wedle prawa raz zdjęty nie może zostać ponownie zamontowany, lecz jest sporo warty z racji na metale znajdujące się wewnątrz. Użyte w przyszłości mogą zostać także felgi, zderzaki, reflektory czy inne elementy oświetlenia, a także sprawne mechanicznie części. W celu recyklingu zabezpiecza się na przykład szyby, uszczelki a także siedzenia wraz z ich tapicerką oraz elementy deski rozdzielczej. Tworzywa sztuczne i metale odzyskuje się praktycznie z każdego możliwego miejsca by mogły trafić do odpowiednich przetwórni.