Nowy Renault Master 2022
Renault Master jest jednym z najpopularniejszych i najbardziej rozpoznawalnych samochodów dostawczych na świecie. Nie bez wpływu na ten stan rzeczy ma jego tradycja – ten francuski dostawczak produkowany jest od 1981 roku i nie jest on przyzwyczajony do większych zmian. Wiele mówi o tym fakt, że przez 30 lat otrzymaliśmy zaledwie trzy generacje, a aktualnie znajdujące się w produkcji trzecie wcielenie produkowane jest od 2010 roku. Nie oznacza to jednak, iż auto nie jest rozwijane. Wręcz przeciwnie – długi czas życia poszczególnych generacji Mastera sprawia, że Renault mocno inwestuje w rozwój auta.
Renault Master – historia samochodu w pigułce
Pierwszy Renault Master zadebiutował na rynku w 1981 roku i, mówiąc delikatnie, nie wyróżniał się zbytnio wyglądem. Nie o to jednak wchodzi w samochodach dostawczych, choć wiadomo, że niezły design może dość wymiernie przełożyć się na liczbę sprzedawanych modeli, a o jakość i mnogość ewentualnych zastosowań. W tym dostawczak od Renault naprawdę mocno brylował. Już sama pierwsza generacja mogła zostać naprawdę dobrze spersonalizowana pod oczekiwania przyszłego właściciela – trzy warianty wielkości, napęd na przód, tył lub cztery koła w zależności od upodobania, szeroka gama silnikowa i możliwość zakupu auta w wersji pod zabudowę. Sprawiło to, że pierwszy Master wytrzymał na rynku aż 17 lat, oczywiście nie bez zmian wewnątrz generacji.
Francuzi pokusili się o stworzenie drugiej generacji tego auta dopiero w 1997 roku, gdy na horyzoncie pojawiła się możliwość nawiązania współpracy z Oplem oraz Nissanem. Równocześnie z modelami Movano i Interstar, na rynku pojawił się więc Renault Master II. Samochód nadal oferował to, za co został bardzo ciepło przyjęty w pierwszym wcieleniu – ogromna możliwość personalizacji od wysokość i długości, przez rozstaw osi, na gigantycznej bazie silników kończąc. Ten wariant przetrwał na rynku 13 lat, co jest rzecz jasna mniejszym stażem niż w przypadku „jedynki”, lecz nadal jest to imponujący żywot.
Trzecie wcielenie Mastera ewidentnie nie chce kończyć z tradycją długowieczności swoich starszych braci. Samochód ten zadebiutował na rynku bowiem w 2010 roku, a swój facelifting otrzymał dopiero w roku... 2020. Master III już na premierę wyglądał jednak bardzo nowocześnie, więc szybsza zmiana nie była tak naprawdę zbytnio potrzebna. Tak późno wprowadzony facelifting jest jednak dość wyraźnym znakiem, że najnowszy Master szybko nie zejdzie ze sceny.
Renault Master 2022 – bez większych zmian
W przyszłorocznym Renault Masterze nie będziemy w stanie doszukać się większych zmian. Otrzymamy więc pięć wariantów jednostki diesla 2.3 dCi o mocy kolejno 100, 125, 150, 165 lub 170 koni mechanicznych oraz ewentualny napęd elektryczny w wersji E-Tech, który zapewni nam 76 koni mechanicznych mocy oraz maksymalny zasięg około 185 kilometrów.
Z pewnością możemy liczyć zaś na poprawę hamulca postojowego tego lata bowiem poliftowe egzemplarze Mastera zostały objęte akcją serwisową, mającą na celu wyeliminowanie problemu związanego z fabryczną wadą tego komponentu. Możemy jednak liczyć na to, że w najnowszym wydaniu tego dostawczaka problem zostanie wyeliminowany.