Multivan

Nowy Volkswagen Multivan 2022

Volkswagen Transporter, którego osobowa wersja ma nazwę multivan to dziś pojazd naprawdę legendarny, Jego dwie pierwsze generacje mają status kultowy i są niezwykle popularne oraz zwane czasem „ogórkami”. Transporter/Multivan od lat 50. służy do przewozu osób lub towarów i jego wersja osobowa doczekała się swej nowej, czwartej odsłony, która jest bardzo agresywnie reklamowana przez markę z Wolfsburga.

Volkswagen Multivan – historia modelu

Volkswagen Multivan jest osobową odmianą modelu Transporter. Nazwa ta używana jest od Transportera T4, który debiutował w 1990 roku. Przed tym świat ujrzał jednak aż trzy generacje kultowego vana od Volkswagena. Pierwszą zaprezentowano w 1949 roku i jej produkcja trwała od 1950 do 1967 roku. W Brazylii te auta były jednak tworzone nawet do 1975 roku.

Auto odświeżono w 1967 roku i jego produkcja trwała do 1979 roku w Europie, lecz w Ameryce Łacińskiej Transportera T2 budowano do względnie niedawna, gdyż w Brazylii model ten zniknął z fabryk dopiero w 2013 roku. Dwie pierwsze generacje Transportera są bardzo pożądane i chętnie wykorzystywane do budowy vanów przeznaczonych do zamieszkania na przykład podczas podróży.

Auto regularnie odświeżano co kilkanaście lat i jego do niedawna najnowsza, szósta edycja zadebiutowała w 2015 roku. Teraz jej okres produkcyjny został jednak znacznie skrócony, gdyż nowy VW Multivan został pokazany światu już teraz. Stanowi on niesamowite unowocześnienie i odświeżenie modelu, który od teraz korzysta z platformy MQB wykorzystywanej w różnych wielkościach przez cały szereg aut z koncernu VAG takich jak Audi A3, Seat Leon, Skoda Octavia, Volkswagen Golf, Cupra Formentor i wiele innych miejskich oraz kompaktowych modeli.

Wnętrze jest estetyczne, zawiera ekran dotykowy z Apple CarPlay/Android Auto, klimatyzację climatronic, wiele poduszek i kurtyn powietrznych, cały zestaw asyst i systemów bezpieczeństwa, czujnik zmęczenia kierowcy, cyfrowe zegary i wiele innych. W opcjonalnych wersjach wyposażenia dodawane są takie elementy jak szuflady, pojemniki na śmieci, gniazda USB C w sporej ilości, czujniki parkowania, system keyless, stolik środkowy, dach panoramiczny i wiele innych udogodnień, które sprawią, że podróż tym 7-osobowym vanem będzie niezwykle wygodna.

vw multivan

Nowy Volkswagen Multivan – silniki

Pod maskę trafią dobrze znane jednostki z rodziny TSI. Do wyboru są tradycyjne benzyny i hybryda plug-in. Słabszy silnik to jednostka 1.5 TSI o mocy 136 koni mechanicznych i maksymalnym momentem obrotowym rzędu 220 Nm. Mocniejszy silnik to 2.0 TSI i wytwarza 204 KM oraz 320 Nm. Zużycie paliwa to około 6.6 l/100 km dla słabszej jednostki i około litr więcej w wypadku mocniejszej. Najbardziej oszczędna będzie naturalnie jednostka 1.4 TSI eHybrid o mocy 218 KM. Jej zużycie według testów WLTP to 1,5 l na 100 kilometrów, a zasięg w trybie elektrycznym to nawet 50 km.

Nowy Volkswagen Multivan – wymiary

Bazowa wersja Multivana jest długa na 4973 mm przy rozstawie osi rzędu 3124 mm. Szerokość bez lusterek wynosi 1941 mm, a ich rozłożenie zwiększa tą wartość do 2252 mm. Wysokość sięga 1907 mm. W bagażniku pomieścimy 469 litrów, lecz złożenie drugiego oraz trzeciego rzędu daje do dyspozycji do 3672 litrów przestrzeni bagażowej.