Samochód dostawczy – jak rozwijała się ta gałąź motoryzacji?
Samochód dostawczy – jak rozwijała się ta gałąź motoryzacji?
W większości przypadków naszą pierwszą myślą, która przychodzi nam do głowy, gdy słyszymy słowo „samochód”, nie jest obraz pojazdów służących do przewożenia materiałów czy innego rodzaju produktów. Samochody dostawcze jednak naprawdę mocno przysłużyły się całej branży motoryzacyjnej, a co w tym wszystkim chyba najważniejsze – od kilkudziesięciu lat są nieprzerwanie bardzo ważnym elementem takich dziedzin, jak transport, logistyka czy spedycja.
Samochód dostawczy – pierwsze modele
Wyznaczenie pierwszego w historii samochodu dostawczego to sprawa naprawdę dyskusyjna. Do tego miana może bowiem aspirować naprawdę wiele modeli. Niektórzy specjaliści uważają, iż pierwszego dostawczaka stworzył Carl Benz. Inni zaś są zdania, że tytuł ten powinien raczej przypaść Gottliebowi Daimlerowi albo Henry'emu Fordowi.
Wskazanie poprawnej odpowiedzi na pytanie: „Kto stworzył pierwszy samochód dostawczy?” jest niemożliwe, ponieważ... poprawna odpowiedź nie istnieje. Tak naprawdę wszystko zależy od punktu siedzenia i od widełek, w jakie będziemy chcieli zawrzeć samochody dostawcze.
Z jednej strony bowiem Carl Benz stworzył swój projekt i wprowadził do produkcji już w 1886 roku, jednakże z naprawdę sporym przekonaniem możemy nazwać to auto prototypem. Dziesięć lat później swój pojazd zaprezentował Daimler, lecz po raz kolejny wiele rzeczy może z naszej perspektywy tutaj nie pasować – drewniane koła, budowa niczym konna furmanka i prowizoryczne oświetlenie to nie są cechy samochodu z prawdziwego zdarzenia.
Dla wielu osób specjalizujących się w historii motoryzacji tytuł najwcześniejszego produkowanego auta dostawczego przysługuje Fordowi T. Produkowany na taśmie montażowej i cieszący się naprawdę sporą popularnością po drugiej stronie Oceanu Atlantyckiego (ilość sprzedanych egzemplarzy wyniosła ponad 15 milionów sztuk!), model T był o wiele bardziej zaawansowany technicznie niż „prekursorzy” gatunku ze względu na rozwój techniki. To właśnie ten pojazd traktowany jest przez sporą liczbę osób jako pierwszy samochód dostawczy, lecz zgody w tej kwestii nie uzyskamy zapewne nigdy.
Samochód dostawczy – rozwój segmentu
Segment samochodów dostawczych, jak zresztą cała motoryzacja, zaczął intensywnie rozwijać się po II Wojnie Światowej. Tym razem przed szereg wyskoczył Volkswagen, prezentując w 1950 roku model Transporter, choć już trzy lata później Ford wypuścił na rynek Transita. Co ciekawe, ta linia modelowa amerykańskiego producenta nadal istnieje i aktualnie w sprzedaży jest już szósta generacja. Na jego przykładzie najlepiej możemy zaobserwować transformację tej kategorii branży motoryzacyjnej.
Pierwszy Transit wytyczył szlaki, dzięki którym samochody tego typu zaczęto stosować w wielu różnych rolach. Nie były to już tylko pojazdy zdolne przewozić materiały, ale również auta potrafiące pełnić wiele różnych funkcji, na przykład na usługach służb publicznych. Do dzisiaj większe radiowozy czy karetki to zmodyfikowane pod potrzeby konkretnych branż samochody dostawcze.
Dostawczaki regularnie stawały się większe i posiadały coraz to mocniejsze konstrukcje i silniki, co pozwalało na przewożenie większej ilości towaru w krótszym czasie. Choć design w przypadku tych samochodów nigdy nie był rzeczą najważniejszą, w ostatnich kilkunastu latach zaczęto przykładać się nie tylko do uzyskania niskiego oporu powietrza, ale także do dobrej prezencji.
Samochód dostawczy – charakterystyka
Aktualnie samochody dostawcze cechują się sporą przestrzenią załadunkową, słusznymi rozmiarami – w szczególności w kwestii długości i wysokości – a także masą całkowitą wynoszącą mniej niż 3,5 tony, by kierować mogły nimi osoby posiadające prawo jazdy kategorii B. Z tego też względu na przestrzeni lat starano się tworzyć kompromis pomiędzy mała wagą a sporą wytrzymałością dostawczaków, co aktualnie w niektórych modelach pozwala na załadowanie towaru o wadze powyżej tony.
Samochód dostawczy – najpopularniejsi producenci
Najwięcej na rynku aut dostawczych zdołały zdziałać marki, które szybko zaczęły przygodę z tym segmentem. Do tej grupy możemy bez przeszkód wpisać między innymi Mercedesa, Forda czy Volkswagena. Całkiem często wybierane były i są dostawczaki z Francji od Renault, Citroena czy Peugeota. Popularne pojazdy z tej grupy tworzą również Opel, Iveco czy Nissan, lecz nie posiadają oni takiego zainteresowania, jak pozostali producenci opisani wyżej.