Samochody dostawcze typu furgon - historia
Aby dowiedzieć się o historii aut dostawczych typu furgon warto wpierw cofnąć się do czasów, w których powstał pierwszy w historii samochód użytkowy. Jego stworzenie przypisuje się albo Karlowi Benzowi albo Gottliebowi Daimlerowi, który pracował nad pierwszym dostawczakiem wraz z Wilhelmem Maybachem. Jedno jest pewne, auta dostawcze pochodzą z Niemiec i powstały dzięki kreatywności pochodzących stamtąd pionierów motoryzacji.
Samochody dostawcze nie są wiele młodsze od aut osobowych, gdyż wspomniane wyżej prototypy opracowane przez Karla Benza oraz Gottlieba Daimlera działającego wraz z Wilhelmem Maybachem pochodzą z 1896 roku, co oznacza że mają już ponad 125 lat. Pierwsze samochody użytkowe korzystały z drewnianych kół i miały spore skrzynie, które służyły do przewożenia ładunków. Do napędu u Daimlera służyły 2-cylindrowe silniki, które miały 4, 6, 8 lub 10 koni mechanicznych, dzięki czemu ładowność wynosiła od 1,5 do aż 5 ton, co jak na tamte czasy było naprawdę dobrym wynikiem. Rolę hamulców pełniły drewniane klocki, które uruchamiano specjalną dźwignię, a same samochody bardziej niż jak auta wyglądały jak bryczki konne z umieszczonym pod skrzynią silnikiem.
Samochody dostawcze typu furgon - charakterystyka
Furgony to dość szczególny typ lekkich samochodów użytkowych i jednocześnie jeden z najczęściej spotykanych. Tej nazwy używa się do określenia vanów, które posiadają kabinę kierowcy, a za szoferką znajdziemy przestrzeń ładunkową przeznaczoną do przewozu jak największej ilości towarów, którą oddzielono ścianą bądź kratą. Furgony są wykorzystywane przez całe mnóstwo przedsiębiorstw od firm budowlanych, małych sklepów czy lokali gastronomicznych po firmy kurierskie oraz pocztę.
Nie ma określonej wielkości furgonów, lecz są to vany więc tego słowa używa się do określenia aut dostawczych plasujących się w segmencie D oraz E, czyli w klasie średniej oraz wyższej-średniej. Najważniejsze cechy furgonów to spore rozmiary, uniwersalność oraz oczywiście ich ogromna ładowność. Może ona być naprawdę spora, gdyż praktycznie wszystkie auta dostawcze z nadwoziem typu furgon mają kilka wersji długościowych oraz wysokościowych, dzięki czemu można łatwo dostosować wielkość przestrzeni ładunkowej pod swoje potrzeby.
Przykłady samochodów dostawczych typu furgon
Furgony to najbardziej popularne samochody dostawcze na praktycznie całym świecie. W naszym kraju od lat na szczycie znajduje się konstrukcja francuska, czyli Renault Master. Jest to jeden z dostawczaków o najbogatszej historii, lecz w tej kwestii przegrywa on z konstrukcjami z dwóch krajów, a mianowicie Stanów Zjednoczonych oraz Niemiec. Z USA pochodzi oczywiście Ford Transit, a z Niemiec na świat wyjechał Volkswagen Transporter, którego pierwsze generacje są dziś wręcz kultowe.
Wśród furgonów aktualnie obok Renault Master sporą popularnością cieszą się włoskie auta takie jak Fiat Ducato i Iveco Daily, ale też i niemieckie konstrukcje wśród których bardzo dobre wyniki osiąga Mercedes Sprinter stanowiący jeden z najbardziej luksusowych furgonów na całym rynku. Nie można również zapominać o takich modelach jak Opel Movano czy też Peugeot Boxer.