Chevroleta Impala produkowany w latach 1957 - 2020 posiada niesamowicie bogate dziedzictwo Impala wyróżnia się przetłaczaną karoserią oraz bogatym wyposażeniem pretendując do mian auta luksusowego.
Choć nie każdy musi być fanem amerykańskiej motoryzacji, nie ma wątpliwości, iż wiele aut zza Oceanu Atlantyckiego to absolutne klasyki światowej branży. Możemy w tym gronie bez wątpienia wyróżnić Forda Mustanga, Chevroleta Corvette, Dodge'a Challengera czy Cadillaca DeVille. Wiele osób w tej grupie zawiera jeszcze ponadczasowe coupe, które przez wiele lat było wręcz symbolem amerykańskiej myśli technicznej i swoistą wizytówką, przenikając bardzo mocno do popkultury. Chodzi tutaj oczywiście o Chevroleta Impalę, który posiada niesamowicie bogate dziedzictwo.
Chevrolet Impala – geneza modelu i jego początki
Pierwsza generacja Chevroleta Impali ukazała się już w 1957 roku po kilku latach intensywnych prac. Samochód ten znajdował się w segmencie F, oznaczającym najbardziej luksusowe konstrukcje na rynku. Impala na ulicy robiła wszystko, by pokazać reszcie, jak bardzo jest ekskluzywna i prestiżowa. Charakterystyczne dla tamtejszej amerykańskiej motoryzacji chromowane wstawki, podwójne okrągłe reflektory, niesamowita długość 5310 mm, która pozwalała na ulokowanie aż sześciu osób oraz wersja kabriolet dostępna z napędem na tył – ten samochód musiał po prostu wzbudzić sensację i tak właśnie się stało.
Pierwsza generacja była produkowana przez zaledwie dwa lata, lecz Impala II wcale nie pobyła na rynku dłużej. Produkcję rozpoczęto w 1958 roku, a zakończono już w 1960. Samochód został jednak mocno zrekonstruowany, a także otrzymał wersję sedan. Drugie wcielenie Impali jest prawdopodobnie tym najbardziej charakterystycznym dla tego auta, mimo że produkowane było w latach pięćdziesiątych, do spółki z Impalą III. Ta na rynku wytrzymała aż cztery lata, choć tak naprawdę była zaledwie ewolucją drugiej generacji.
Impala IV wydłużyła się zaś jeszcze bardziej, a także otrzymała trochę bardziej sportowe rysy. Nadal jednak była to potężna limuzyna (od teraz także w wariancie kombi), która rządziła na rynku amerykańskim, robiąc niemałą furorę. Podobnie było również z Impalą piątej generacji – był to model, który otrzymywał mniejszy lub większy lifting co rok. To właśnie z tego względu Impala V prezentuje się, jakby za każdym razem wydawane byłoby nowe auto.
Chevrolet Impala – nowe otwarcie, zmiana roli
Końcem historii Impali, którą znamy jako legendę, nastąpił wraz z końcem produkcji VI generacji w 1985 roku. Wszystko przez między innymi kryzys paliwowy, który wymusił na Chevrolecie gruntowną zmianą gamy modelowej. Impala wróciła do gamy w 1994 roku, przechodząc ogromną transformację. Straciła większość swoich cech rozpoznawczych poza ogromnymi rozmiarami, przechodząc w wygląd typowego sedana (jedyny rodzaj nadwozia, porzucono ikoniczne typy coupe oraz roadster).
Kolejne generacje sprawiły, iż Impala spadła do segmentu E, a samo auto nie wyróżniało się już tak, jak kiedyś. Ostatecznie w 2020 roku produkcji Impali X została zakończona bez premiery następcy. Tym samym ponad 60-letnia linia modelowa ostatecznie wygasła, choć już od lat 90. trudno mówić o prawdziwej Impali.
Chevrolet Impala IX – dane techniczne
Rzućmy okiem na wymiary dziewiątej generacji Impali, która była ostatnim wcieleniem dostępnym na naszym rynku. Segment E, 5090 mm długości, 1850 mm szerokości i 1491 mm wysokości – o wiele mniejsze wymiary niż w klasycznych Impalach. Mimo zmniejszonych rozmiarów, Impala IX ważyła naprawdę wiele – od 1611 do 1707 kilogramów. Samochód dostępny był wyłącznie w sedanie oraz z napędem na przód.
Chevrolet Impala – gama silnikowa
Impala nie wyróżniała się bardzo rozbudowaną ofertą jednostek napędowej, ale za to były one niezwykle potężne. Najsłabszym motorem w gamie było 3.5 V6 o mocy 211 koni mechanicznych. Oprócz tego dostępne było również 3.9 V6 (245 koni mechanicznych) oraz 5.3 V8 dostępne w specjalnej wersji SS – 307 koni mechanicznych.
Chevrolet Impala – ceny
O popularności poszczególnych generacji Impali niech świadczą chociażby ceny tychże aut na rynku samochodów używanych. Dla przykładu, sprzedawane w Europie Impale 8. i 9. generacji można kupić już za nawet 20 000 złotych. Impala X to koszt około 100 tysięcy złotych, zaś klasyczne egzemplarza z lat 60. będą warte nawet ponad 200 000 złotych!