RAM 1500 – historia modelu
RAM 1500 rozpoczął swoją historię w 1981 roku jako Dodge RAM. Był to ultraluksusowy pickup, o czym świadczy segment, w jakim został on sklasyfikowany – F+. W teorii w świecie motoryzacji, nie licząc supersamochodów oraz aut wyścigowych nie ma nic ponad segment F, lecz jak widać Amerykanie poradzili sobie nawet z tym problemem, co oczywiście było bardziej chwytem marketingowym niż rzeczywistym poziomem luksusu tego auta. Nie ma jednak wątpliwości, iż jak na swoje czasy Dodge RAM był autem naprawdę świetnym zarówno, jeżeli chodzi o dostępną pod maską moc, jak i w kwestii wyposażenia i komfortu.
Co najważniejsze jednak, był to samochód niezwykle uniwersalny. Oferowany był oczywiście w standardowym wydaniu pick-up, ale również w wersji Crew Cab, w której RAM stawał się de facto olbrzymich rozmiarów kombi, chociaż w obecnej nomenklaturze bardziej pasowałoby stwierdzenie SUV. Z drugiej strony, RAM Crew Cab był i tym, i tym jednocześnie, więc obie te definicje mają rację bytu. Warto dodać, iż najpotężniejszą jednostką w tym aucie było V8 o pojemności aż 5,9 litra. Chwilowo w ofercie był również dostępny nawet wariant z jednostką V10!
Pierwsza generacja RAM-a była produkowana aż do roku 1993. Wtedy to na salony wprowadzono drugie wcielenie samochodu, które pod kątem wyglądu było naprawdę nowocześnie wyglądającą maszyną i pod niektórymi kątami zestarzało się naprawdę dobrze. Nadal jednak zachowały się jego klasyczne cechy – ogromne rozmiary, unikalny grill Dodge'a oraz wszędobylskie chromowane części, które bez wątpienia każdemu od razu kojarzą się z amerykańską myślą motoryzacyjną.
RAM 1500 – transformacja w osobną markę
W 2001 roku na światło dzienne wypuszczono trzecią generację RAM-a. Pod kątem wyglądu możemy mówić raczej o odświeżeniu, lecz i tutaj nie powstydzono się wprowadzenia zmian. Nowy pick-up od Dodge'a był jeszcze większy, bowiem w swojej maksymalnej wersji posiadał długość aż 7496 mm (!), a przy okazji otrzymał on sportową wersję SRT-10, w której pod maską znajdował się silnik V10 o szalonej pojemności 8,3 litra.
W 2010 roku uznano jednak, iż RAM jest tak naprawdę marką samą w sobie i model został wydzielony od Dodge'a. Wtedy też właśnie rozpoczęła się historia RAM-a jako oddzielnego producenta. Numer 1500 odnosi się zaś do rozmiarów auta – RAM 1500 jest najmniejszym modelem w rodzinie.
RAM 1500 – dane techniczne
RAM 1500 posiada naprawdę imponujące gabaryty. Długość tego auta wynosi aż 5916 milimetrów, szerokość – 2084 milimetry, zaś wysokość – aż 1971 milimetrów. Auto posiada masę całkowitą wynoszącą aż 3500 kilogramów, więc w Polsce by jeździć takim autem potrzebowalibyśmy już prawa jazdy kategorii C – wystarczyłoby wsiąść do tego auta, by przekroczyć dopuszczalną przez kategorię B masę. Jeżeli chodzi o silniki, do wyboru mamy dwie potężne jednostki – 5.7 o mocy 401 koni mechanicznych oraz 6.2 o mocy aż 711 koni!
RAM 1500 – sprzedaż i ceny
Niestety próżno jest szukać danych sprzedażowych, które odnosiłyby się wyłącznie do RAM-a 1500. Jest to bowiem osobny model tylko w teorii. W praktyce bowiem jest to po prostu jedna z wersji auta o nazwie RAM, dlatego oficjalne wyniki sprzedażowe są przez markę sumowane. W 2021 roku jednak RAM odniósł spory sukces, sprzedając łącznie aż 569 388 samochodów. Jak na tak drogie i tak ogromne auto, jest to zdecydowanie naprawdę świetny rezultat.