Subaru Levorg – historia modelu
Subaru Levorg to model, który na rynku zadebiutował w 2013 roku, a produkowany jest od roku 2014. Powstał on w wyniku wyodrębnienia z modelu Legacy wersji kombi i tylko w takim nadwoziu ten samochód możemy otrzymać. Jego nazwa jest dość pokręcona i składa się z trzech słów – Legacy (dziedzictwo), Revolution (rewolucja) oraz Touring (podróż). Każde z tych słów ma swoją mocną podstawę. Z jednej strony Levorg czerpie garściami z doświadczeń Imprezy oraz Legacy, z drugiej strony zaś wprowadził zupełnie nową stylistykę do marki. Nie zapominajmy jeszcze o członie Touring, gdyż nadwozie kombi zdecydowanie na to pozwala.
Pierwsza generacja została stworzona na tej samej płycie podłogowej, co modele Impreza oraz Legacy, co oczywiście pozwoliło na obcięcie kosztów produkcji samochodu. Pod kątem wyglądu jednak Levorgowi o wiele bliżej jest do WRX-a. Wskazuje na to przede wszystkim słusznych rozmiarów grill, a także ogólnie cały przód pojazdu, który cechuje się naprawdę agresywnym i sportowym wyglądem. Auto zostało umieszczone w segmencie D, a więc w klasie średniej i cechuje się długością o wartości 4690 mm, szerokością na poziomie 1780 mm, a także wysokością 1490 mm. Masa auta wynosi lekko ponad 1500 kilogramów, zaś pojemność bagażnika wynosi 522 litry. Ot, naprawdę poprawne kombi, które dodatkowo posiada dość egzotyczny w Europie znaczek. Pierwsza generacja Levorga bowiem była sprzedawana na Starym Kontynencie, w tym również w Polsce. Nie ma co się jednak oszukiwać – Europa nie jest najważniejszym celem sprzedażowym japońskiej marki i na starej, naprawdę archaicznej stronie Subaru (jest ona zakopana pod jej nowym wydaniem, lecz obie witryny dzielą ze sobą ten sam adres) jesteśmy w stanie znaleźć odnośnik do strony opisującej nowego Levorg z rocznika... 2018.
Data ta nie jest przypadkowa, gdyż Levorg został wycofany z Europy dwa lata przed końcem żywota pierwszej generacji. Drugie wcielenie zadebiutowało w 2020 roku wyłącznie na rynku japońskim oraz australijskim. Jeżeli chodzi bowiem o ten model, Subaru pominęło nawet Amerykę Północną ze Stanami Zjednoczonymi na czele. Levorg otrzymał o wiele agresywniejszą stylistką, nadal jednak zachowując duszę wagona. Poprawiono parametry, wykończenie, a także popracowano nad systemami bezpieczeństwa oraz wytrzymałością samochodu.
Subaru Levorg – dane techniczne
Subaru Levorg drugiej generacji jest odrobinę większy od swojego poprzednika we wszystkich parametrach. Charakteryzuje się on długością na poziomie 4755 milimetrów, szerokością 1795 milimetrów, a także wysokością o wymiarze równo półtora metra. Waga Levorga pozostał jednak niezmienna i nadal lekko przekracza granicę półtorej tony – w zależności od wersji wynosi ona 1550 – 1580 kilogramów.
Subaru Levorg – silniki
Oczywiście w Subaru Levorg znajdziemy silnik stworzony w ikonicznej dla Subaru architekturze boxer. Obie jednostki posiadają cztery cylindry, jednak znacznie różnią się pojemnością oraz mocą. Mniejszy motor o pojemności 1.8 litra generuje maksymalnie 174 konie mechaniczne, zaś silnik H4 2.4 (H to oznaczenie dla silnika w układzie boxer) oferuje kierowcy aż 256 KM. Obie jednostki posiadają również turbosprężarkę.
Subaru Levorg – sprzedaż i ceny
Subaru Levorg na rynku europejskim nigdy nie sprzedawał się najlepiej. W roku 2016 samochód ten rozszedł się w nakładzie 4689 egzemplarzy, co było najlepszym wynikiem modelu. W roku, w którym wychodził on z Polski, Levorg sprzedał się na całym Starym Kontynencie w nakładzie jedynie 1748 sztuk.