Saturn – historia marki
Żywot tej jakże intrygującej marki rozpoczął się w roku 1982 roku. Wtedy to kilka tuz z koncernu General Motors rozpoczęło tworzenie planów na stworzenie od postaw zupełnie nowej marki samochodów, która będzie w stanie stać się prawdziwym hitem sprzedażowym i, tu cytat, „napisać historię motoryzacji od nowa”. Niewątpliwie było to naprawdę śmiałe podejście, szczególnie iż włodarze rozpoczynali z pustą kartką. Pomysłów było wiele – najpierw rozmyślano nad tworzeniem aut miejskich, potem zaś skierowano się jednak w stronę sedanów z lekkim sportowym zacięciem.
Pierwotnym planem General Motors było ogłoszenie Saturna jako swojej nowej marki, u boku takich producentów, jak Chevrolet, Pontiac, Cadillac czy GMC. Ostatecznie jednak Saturn uzyskał szerszą autonomię. W teorii był on bowiem producentem niezależnym, lecz ostatecznie w praktyce nadal podlegał największemu wtedy amerykańskiemu koncernowi samochodowemu. Mimo że powstanie marki ogłoszono w 1985 roku, pierwszy samochód z nowym znaczkiem (na którym – a jakże – znajdowała się druga największa planeta Układu Słonecznego) opuściły fabrykę pięć lat później. Saturn postawił na bardzo mocną promocję, nazywając siebie między innymi jako „zupełnie nowy rodzaj firmy samochodowej”. General Motors bardzo pomogło producentowi w rozbudowywaniu swojej sieci dealerskiej, choć była ona od GM niezależna.
Prasa przyjęła nową markę dość entuzjastycznie, czego jednak nie można do końca powiedzieć o klientach. Ambicje były naprawdę olbrzymie, lecz już na starcie okazało się, że projekt może być zbyt ambitny. Początki nie były najgorsze, bowiem w 1995 roku ogłoszono sprzedaż 500 tysięcy aut, jednak po latach branża zaczęła zauważać problemy Saturna. Marka budowana od zera, która w teorii miała być w pełni niezależna, tak naprawdę próbuje opierać się na barkach GM i rządzić sobą samą, przez co nie robiła żadnej z tych rzeczy dobrze.
Zmierzch marki Saturn
W 1999 roku Saturn ogłosił, iż łącznie sprzedał już dwa miliony egzemplarzy swoich aut. Od tamtej pory w firmie uznano, iż pora przypuścić modelową ofensywę i wydać na rynek więcej różnorodnych samochodów. Powstał następca udanej S-Series, ujawniono miniwana RELAY, zadebiutował roadster Sky, a także crossover o nazwie Outlook. Saturn jednak powoli stawał się marką dość powszedniejącą, a o peanach mówiących o rewolucji w świecie motoryzacji nikt nie pamiętał. Saturn był po prostu kolejnym amerykańskim producentem aut. Przerost ambicji sprawił, iż markę czekał bolesny koniec.
W 2004 roku Saturn już oficjalnie dołączył do General Motors tylko po to, by cztery lata później zostać wystawionym na sprzedaż. W obliczu kryzysu ekonomicznego bowiem GM pragnęło zostać przy swoich najważniejszych markach, a Saturn bynajmniej nie był jedną z nich po tym, jak okazał się, chcąc nie chcąc, niewypałem. Ostatecznie w 2009 roku Saturnem zainteresowało się Penske, lecz ostatecznie transakcja nie doszła do skutku. Ostatecznie 31 listopada 2010 roku marka Saturn przestała istnieć, a ambitny projekt okazał się kompletnym niewypałem.
Saturn – najpopularniejsze modele
Najbardziej udanym pod kątem sprzedanych egzemplarzy autem od Saturna bez wątpienia był S-Series – kompakt, który sprzedał się łącznie w liczbie ponad pół miliona egzemplarzy. Żadne inne auto od tego amerykańskiego producenta nie było w stanie pobić tego naprawdę dobrego rezultatu.