Jakie są wymiary, dane techniczne, spalanie oraz ceny Audi A3
Audi A3 to przedstawiciel segmentu kompaktów w marce spod znaku czterech pierścieni. Niegdyś dostępny tylko dla bogatych, a aktualnie jego pierwsze generacje stały się popularne na polskim rynku aut używanych i są niezwykle częstym wyborem spośród młodych kierowców, jako pierwszy samochód.
Audi A3 – historia modelu
Pierwsza generacja Audi A3 o oznaczeniu 8L zadebiutowała w 1996 roku i została zaprojektowana przez Dirka Van Braeckela. Wpierw była dostępna jedynie jako 3-drzwiowy hatchback. Wersja 5-drzwiowa została dodana w 1999 roku, a w 2000 roku doszło do liftingu w ramach, którego zmieniono lampy oraz atrapę chłodnicy.
Druga generacja o oznaczeniu 8P została pokazana w 2003 roku i była aktualna przez aż 10 lat. To w niej zaczęto rezygnować z klasycznych silników 1.6, czy 1.8, a w ich miejsce pojawiły się silniki FSI i TFSI. Zmiana miała także miejsce w jednostkach wysokoprężnych, gdzie legendarne 1.9 TDI zostało zmienione na 1.6 i 2.0 TDI. W tej generacji zadebiutowało także ultrasportowe Audi RS3, które było jeszcze mocniejszą i bardziej szaloną wersją S3.
Do niedawna najnowszą generacją była trzecia oznaczona jako 8V. Z jej pomocą model został zdecydowanie unowocześniony wizualnie, a także technologicznie. Ponadto do oferty, którą w 8P stanowił jedynie hatchback i kabriolet dodano sedana. Samochód ten został na tyle dobrze przyjęty, że w 2014 roku dziennikarze nagrodzili go tytułem Światowego Samochodu Roku 2014. Lifting 8V przeprowadzony w 2016 obejmował przede wszystkim przód auta i lampy, a także wnętrze, gdzie doszło do dodania nowych systemów, czy też opcjonalnych cyfrowych zegarów.
Wiosną 2020 roku Audi pokazało czwartą odsłonę kultowego kompakta. Audi A3 8Y zostało znacznie powiększone, a z oferty zniknął kabriolet i 3-drzwiowy hatchback. Z przodu uwagę przykuwa spora atrapa chłodnicy oraz nowoczesne reflektory.
Audi A3 – dane techniczne i wymiary
Pierwsze A3 charakteryzuje się dość małymi rozmiarami, gdyż jest długi na 4150 milimetrów i szerokie na 1735 milimetrów. Masa własna rozpoczynała się w nim od 1090 kilogramów. Pierwsze powiększenie miało miejsce już w generacji 8P. Samochód wydłużył się o 65 do nawet 152 milimetrów w wypadku wersji RS3. Szerokość została za to zwiększona o 30 milimetrów. Na podobnym poziomie pozostała jedynie wysokość wynosząca około 1420 milimetrów. W generacji 8V wymiary nie uległy większej zmianie. Samochód ponownie poszerzono o około 30 milimetrów, a długość pozostała na liczbie wynoszącej około 4300 milimetrów. Jedynym wyjątkiem jest sedan, który mierzy 4460 milimetrów. W wypadku najnowszej generacji wymiary wynoszą 4343x1816x1449 mm w wypadku hatchbacka oraz 4495x1816x1425 w sedanie.
Audi A3 – gama silnikowa i napęd
Przeszukując samochody używane z generacji 8L można stwierdzić praktycznie każdy silnik jest godny polecenia. Bazowe benzynowe silniki to 1.6 8V, 1.8 i 1.8T. Ten ostatni, turbodoładowany silnik do dziś jest popularny wśród miłośników prędkości, gdyż pozwala na proste zwiększenie mocy, a ponadto dobrze działa z instalacją LPG i jest dość trwały. Jednostki wysokoprężne również stoją na dobrym poziomie, gdyż są to 1.9 TDI w różnych wersjach, które różnią się tylko ilością osprzętu. Warto na to zwrócić uwagę, ponieważ koszty wymiany, czy regeneracji osprzętu w 1.9 TDI mogą nie zawsze być warte dodatkowych 20 koni mechanicznych. Nowsze modele to już królestwo dla silników FSI oraz TFSI, a także nowych wersji turbodiesli, które mają dobrą dynamikę, lecz są dość paliwożerne i bardziej awaryjne niż starsze jednostki.
W najnowszym Audi A3 dostępne są silniki 1.0, 1.5 i 2.0 TFSI. Mają one oznaczenia 30, 35 oraz 40 i generują moc wynoszącą kolejno 110, 150 i 190 koni mechanicznych. W wypadku jednostek wysokoprężnych są dostępne diesle 2.0 30 TDI i 2.0 35 TDI o mocy wynoszącej 116 oraz 150 KM. Chcąc zaoszczędzić na paliwie można zdecydować się na hybrydę plug-in z silnikiem 1.4 TFSI-e o mocy 245 koni mechanicznych. Odmiana S3 to jednostka 2.0 TFSI o mocy 310KM, a RS3 korzysta z silnika 2.5 TFSI, który generuje aż 400 koni mechanicznych. W każdej z generacji oprócz przedniego napędu jest możliwość zakupu auta z napędem quattro.
Audi A3 – ceny używanych modeli
Audi A3 8L jest popularne na rynku wtórnym i bez problemów można znaleźć je w przedziale 4-12 tysięcy złotych. Na 8P trzeba już przygotować co najmniej 10 tysięcy, a z racji na długi czas produkcji topowe egzemplarze osiągają ceny wynoszące nawet 40 tysięcy złotych. Rozstrzał cen ogromny jest również w generacji 8V, gdzie samochody kosztują od 40 do nawet ponad 100 tysięcy złotych.
Audi A3 – ceny nowych samochodów
Nowe Audi kosztują od nieco ponad 100 do prawie 160 tysięcy złotych w wersji hatchback. Sedany są nieco droższe. S3 to już wydatek w okolicach 200 tysięcy, a za najmocniejsze RS3 należy zapłacić nawet blisko 300 tysięcy złotych.