Iveco Daily – historia, dane techniczne, silniki
Lekkie samochody użytkowe są bardzo ważnymi pojazdami z punktu widzenia gospodarki. Napędzają one działanie ogromnej ilości przedsiębiorstw i skutecznie pomagają w dostawach, przewozie pracowników i nie tylko. Jednym z przedstawicieli tej klasy ze sporymi tradycjami jest Iveco Daily.
Iveco Daily – historia
Iveco Daily to jeden z pierwszych produktów tego włoskiego przedsiębiorstwa. Model ten powstał bowiem w roku 1978, a samo Iveco założono w roku 1975 poprzez złączenie działów zajmujących się produkcją aut ciężarowych z kilku włoskich, francuskich i niemieckich firm. Iveco Daily był jednym z trzech powstałych wtedy typoszeregów pojazdów ciężarowych. Model Daily był najniższym z nich i pokrywał zakres Dopuszczalnej Masy Całkowitej od 2,8 do 5,0 ton.
Pierwsza generacja Iveco Daily produkowana była w latach 1978-1989. Auto w tamtym czasie było jednym z zaledwie kilku pełnowymiarowych modeli samochodów dostawczych, gdyż ten segment w tamtym okresie zaczynał się kształtować zanim nabrał wymiaru znanego dzisiaj.
Druga generacja modelu zaprezentowana została w roku 1989. W jej ramach zdecydowano się przede wszystkim na pracę nad zredukowaniem oporu aerodynamicznego generowanego przez nadwozie, gdyż korzystnie wpływa to na dynamikę jazdy oraz zmniejsza zużycie paliwa. Druga generacja była dostępna w ogromnej liczbie wersji mówiąc nie tylko o rodzajach nadwozia, ale też dostępnych wielkościach auta.
Trzecie Iveco Daily zadebiutowało w roku 1999. Wtedy spotkało się z bardzo dobrym odbiorem, gdyż zwyciężyło w prestiżowym plebiscycie na Dostawczy Samochód Roku 2000 pokonując w nim takie samochody dostawcze jak Renault Mascott oraz Mercedes-Benz Vito CDI. W tej generacji ponownie popracowano nad oporem powietrza, dzięki czemu współczynnik Cx obniżono z Cx=0,44 na zaledwie Cx=0,34. Ponadto wprowadzono wersję będąca samochodem kempingowym.
Trzecią generację oferowano aż do 2014 roku, przez co doczekała się sporej liczby restylizacji. Największe miały miejsce w 2004, 2006,a także w 2011 roku. Zmieniały one wygląd, jednostki napędowe i wersje wyposażenia.
Najnowsza generacja Iveco Daily pochodzi z roku 2014. Wtedy po 15 latach Iveco zaprezentowało pierwszy zaprojektowany do zera model Daily, który nie jest jedynie restylizacją istniejącej generacji. Producent chwali się, że Daily dostępne jest w ogromnej liczbie aż ośmiu tysięcy różnych konfiguracji. Do dziś Daily IV doczekało się jednego faceliftingu, który zmienił nieco pas przedni poprzez nowy zderzak, większy grill i bardziej nowoczesne reflektory.
Iveco Daily – dane techniczne
Podstawowe wymiary Iveco Daily w wersji furgon to długość rzędu 5628 mm przy rozstawie osi wynoszącym 3520 milimetrów, szerokość rzędu 2010 milimetrów oraz wysokość sięgająca 2250 mm. Dostępne są jednak wersje przedłużone. Rozstaw osi mierzy do 4100 milimetrów. Nadwozie z kolei może być długie na 6048, 7228 lub 7628 milimetrów. Konfigurowalna jest także wysokość nadwozia, która może wynosić 2610 lub 2800 milimetrów, dzięki czemu przestrzeń ładunkowa w Iveco Daily pomieści nawet do 19,6 metrów sześciennych, czyli 19600 litrów.
Iveco Daily – jednostki napędowe
Pod maską Iveco Daily może pracować jedna z dwóch wysokoprężnych jednostek napędowych. Podstawowy silnik ma pojemność 2.3 litra. Jego moc to 116 KM, a moment obrotowy wynosi 320 Nm. Pośrednia wersja generuje 136 KM i 350 Nm, a najlepsza wersja silnika 2.3 zapewnia moc rzędu 156 koni mechanicznych oraz maksymalny moment obrotowy w wysokości 380 Nm.
Dostępna jest także większa jednostka 3.0, która również ma trzy odmiany mocowe. Podstawowa zapewnia 160 KM i 380 Nm. Pośrednia daje do dyspozycji moc w wysokości 180 KM oraz 430 Nm. Najmocniejszy silnik 3.0 zapewnia kierowcy aż 210 koni mechanicznych i moment obrotowy rzędu 470 niutonometrów. Jednostka 3.0 jest również dostępna w wersji przystosowanej do gazu ziemnego CNG. W takiej konfiguracji ma 136 koni mechanicznych mocy i moment obrotowy rzędu 350 niutonometrów. Wynika to z tego, że korzysta ona z innego rodzaju turbosprężarki od pozostałych silników.