Samochody dostawcze typu plandeka to zabudowy skrzyniowe ze ścianami i dachem z materiałów lekkich, w tym wypadku z materiału odpornego na warunki zewnętrzne. Potoczna nazwa to samochód międzynarodówka. Plandeki to zabudowy z burtami lub bez burt, co umożliwia większą ładowność i obniżenie wagi całego pojazdu. Oba rodzaje mają często zamontowaną windę samozaładowczą.
Międzynarodówka – skrzynia z plandeką
To zdecydowanie najbardziej popularny rodzaj zabudowy stosowany w samochodach dostawczych w transporcie międzynarodowym i krajowym do 3,5 t. Samochody te często mają kabinę sypialną, co pozwala kierowcy pokonywać długie dystanse mając na miejscu warunki do wypoczynku. Tego typu zabudowy mają często przesuwny dach umożliwiający załadunek od góry. Stosuje się ten typ zabudowy, gdy przewozi się towary o dużych gabarytach.
Plandeka a rozwiązania tyłu zabudowy
Lekka konstrukcja skrzyni często połączona jest z różnego rodzaju drzwiami. Wszystko dlatego, że w większości przypadków załadunek wykonuje się na tyle. Najpopularniejsze jest zamknięcie tyłu poprzez rolowaną plandekę. System taki jest lekki i łatwy oraz szybki w obsłudze. Często spotykane są drzwi kontenerowe, są one zdecydowanie trwalsze i zapewniają większe bezpieczeństwo oraz usztywniają konstrukcję. Ten rodzaj drzwi połączony jest w wielu wypadkach z windą.
Doposażenie aut dostawczych z plandeką
Oprócz sypialni dla kierowcy plandeki mają często udogodnienia w postaci dodatkowego wyposażenia. Pozwala to poprawić komfort pracy, często obniża zużycie paliwa i pozwala oszczędzić czas. Przykładem są zabudowy międzyosiowe, które poprawiają komfort prowadzenia obciążonego auta. Samochody dostawcze często mają na wyposażeniu szereg narzędzi i elementów mocowań. Transport ich ułatwiają skrzynie montowane w podwoziu.
Komfort kierowców podnosi blenda przeciwsłoneczna, która montowana na kabinie opada na przednią szybę i odbija promieniowanie słoneczne. Redukuje ona ilość promieni słonecznych i oprócz tego, że chroni przed oślepieniem to redukuje temperaturę we wnętrzu kabiny – nie pozwala się jej nagrzać. System ten często jest połączony z dodatkowym spojlerem na kabinie.