Suzuki Alto to małe, kompaktowe auto produkowane przez japońską markę od 1979 roku. Model jest 5-drzwiowym hatchbackiem segmentu A i zalicza się do grupy tak zwanych „kei-car”, czyli małych aut. Pierwsze generacje dostępne były wyłącznie w Azji, dopiero szósta pojawiła się na europejskim rynku. W 2009 roku zadebiutowała ostatnia, siódma generacja, uzupełniając gamę kompaktowych samochodów Suzuki obok modeli Swift i Splash. Alto od początku stworzony był jako kompaktowe i budżetowe auto. Jakość użytych materiałów do wykończenia nie jest zatem zbyt wysoka, ale ten model ma wiele innych zalet. Przestronność jest typowa dla swojej klasy i zapewni komfortową podróż dla 2 dorosłych i dwójki dzieci. Niewielki jest również bagażnik, ale wystarczający jak na auto miejskie. Najważniejszą zaletą jest fakt, że Alto to solidnie zmontowany samochód, który w testach wypada nierzadko lepiej niż popularna Toyota Aygo czy Citroen C1. Mimo to w 2014 roku zakończono produkcję małego hatchbacka, a jego oficjalnym następcą w gamie został model Celerio. Jeśli jednak interesuje Cię używane Suzuki Alto, koniecznie sprawdź oferty sprzedaży na naszej stronie. Tu z pewnością znajdziesz egzemplarz, który spełni Twoje oczekiwania.
Samochody bardzo małych rozmiarów są niezwykle popularne w Japonii. W ofercie ma je znaczna większość producentów w tym Suzuki, które jest raczej dość niszową marką. Przedstawiciel najmniejszych samochodów na rynku z tej marki to Suzuki Alto, które produkowane jest od 1979 roku, więc może pochwalić się bardzo bogatą historią.
Suzuki Alto – historia modelu
Suzuki Alto po raz pierwszy do produkcji wkroczyło w 1979 roku. Był to typowy kei car, czyli popularne w Japonii auto o bardzo małych rozmiarach, gdyż samochód ten miał długość ledwo przekraczającą trzy metry, a pod maskę trafiły jednostki o pojemności wynoszącej nieco ponad 0.5 litra i mocy wynoszącej 28 koni mechanicznych, które wprawiały ten ważący nieco ponad 500 kilogramów pojazd w ruch. Produkcja pierwszej generacji została zakończona w 1984 roku.
Druga generacja Alto powstała w 1986 roku. Auto posiadało już większą jednostkę napędową i trafiła również do Europy. Na bazie tego auta powstało także Maruti 800, które było produkowane przez firmę Maruti za sprawą licencji zakupionej od Suzuki. Jest to jeden z najlepiej sprzedających się samochodów w historii Indii oraz co ciekawe na jego bazie uruchomiono serię wyścigową Formuła Maruti, w której kariery wyścigowe zaczynali tacy kierowcy jak Narain Karthikeyan czy Karun Chandhok, czyli późniejsi kierowcy Formuły 1.
Trzecia generacja Suzuki Alto to wciąż kei car i może być bardzo dobrze znana w Polsce. Produkcja trwała w latach 1988-1994, a licencję do tego modelu nabyło Daewoo, które budowało na jego bazie bardzo popularne na polskich drogach Daewoo Tico. Kolejną generację Suzuki wprowadziło w 1994 roku. Czwarte Alto to bliźniak Mazdy Carol i co ciekawe dostępny był także z napędem na cztery koła.
Wraz zakończeniem produkcji czwartej generacji w 1998 roku na rynek wkroczyła piąta odsłona kei cara od Suzuki, która była tym razem bliźniakiem nie tylko Mazdy Carol, ale też auta jakim była Mitsuoka Ray. Z Suzuki Alto V korzystała między innymi japońska policja, która przerobiła tego małego kei cara na radiowóz. Co ciekawe pomimo zaledwie 3,4 metra długości Alto V dostępne było nawet jako 5-drzwiowy hatchback.
Najnowsza generacja Suzuki Alto jest produkowana od 2010 roku i korzysta z małego silnika o pojemności 0.7 litra, który jak na swą pojemność generuje całkiem sporą moc maksymalną wynoszącą 54 konie mechaniczne. Auto produkowane jest w dwóch wersjach. Na rynek azjatycki jest to mały kei car, podczas gdy do Europy trafia nieco większe Alto, które plasuje się w segmencie A. Auto w tej wersji jest bliźniakiem Nissana Pixo. Produkcja Alto zakończyła się w 2014 roku. Jego rolę na wszystkich rynkach przejął model Celerio.
Suzuki Alto – dane techniczne
Europejskie Alto ostatniej generacji jest długie na 3580 milimetrów. Jego szerokość to 1680 milimetrów, a wysokość sięga 1400 milimetrów. Auto otrzymało trzy gwiazdki w testach Euro NCAP, a bagażnik ma pojemność wynoszącą 157 litrów. Złożenie drugiego rzędu siedzeń daje do dyspozycji nieco większą przestrzeń bagażową, która pomieści 890 litrów.
Suzuki Alto – silniki
Alto to model miejski i pod jego maskę zawsze trafiały bardzo małe jednostki napędowe. Najnowsze egzemplarze znajdziemy z litrową jednostką, która generuje 68 koni mechanicznych. W starszych generacjach pod maską może być zamontowany także silnik 0.7 o mocy 54 KM lub nawet sporo większe i mocniejsze jednostki 1.1. Generują one 63 lub 86 koni mechanicznych, co jest sporą mocą biorąc pod uwagę niewielkie rozmiary oraz małą wagę auta.
Suzuki Alto – ceny na rynku wtórnym
Suzuki Alto nie jest specjalnie popularne na rynku wtórnym. Egzemplarze ostatniej generacji kosztują co najmniej 7,5 tysiąca złotych. Za młodsze modele z niewielkim przebiegiem zapłacimy jednak nawet do 20 tysięcy, co jest naprawdę sporą kwotą za niespełna 10-letnie auto z segmentu A. Starsze modele z poprzednich generacji małego hatchbacka możemy jednak zakupić już za cztery tysiące. Bardzo rzadko zdarzają się egzemplarze z lat 90. XX wieku, które są jednak bardzo tanie i można wejść w ich posiadanie nawet za około 2 tysiące złotych.